Afirmacje – słowa o niezwykłej mocy. Jak wykorzystać intencje do wprowadzenia zmian w swoim życiu? Jak działa pozytywne myślenie?

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Afirmacje powtarzane regularnie mają pozytywny wpływ na stan naszej psychiki.
Afirmacje powtarzane regularnie mają pozytywny wpływ na stan naszej psychiki. Pexels/123rf
Udostępnij:
Czy pozytywne myślenie może zdziałać cuda? Naukowcy udowadniają, że celebrowanie dobrych myśli naprawdę wpływa na nasz mózg i może przyczyniać się do zmian na lepsze. Codzienne powtarzanie wybranych afirmacji to skuteczne wsparcie w osiąganiu zamierzonych celów. Dowiedz się, jak rozpocząć pracę z własnymi sentencjami.

Spis treści

Czym są afirmacje?

Afirmacje to krótkie stwierdzenia mające na celu skierowanie myśli na konkretne tory. Ich zadaniem jest zmiana nastawienia, uczuć i sposobu myślenia, mająca skutkować konkretnymi zmianami w życiu. Często korzystamy z nich podświadomie, np. mówiąc sobie w stresującej sytuacji: „dam radę”, „poradzę sobie”.

Sentencje z afirmacjami pomagają w radzeniu sobie ze stresującymi lub trudnymi sytuacjami, pokonaniem lęku lub w osiąganiu zamierzonego celu. Ich „magia” polega na tym, że często powtarzana sentencja sprawia, iż mózg oswaja się z daną myślą i łatwiej ją przyjmuje.

Świadome korzystanie z pozytywnych sentencji może przynieść bezpośrednie zmiany w ciele i zachowaniu. Jak wykazali amerykańscy naukowcy, mózgi osób stosujących autoafirmację wykazywały zwiększoną aktywność w różnych obszarach, w tym w ośrodku nagrody, czyli przyjemności, odpowiadającym za motywację i kontrolę zachowania.

Na naszą korzyść działa także neuroplastyczność mózgu, czyli jego umiejętność przystosowywania się do zmian, a także to, że umysł nie zawsze odróżnia wydarzenia rzeczywiste od podsuwanych mu wyobrażeń. Dzięki temu może brać nasze pozytywne wizualizacje za fakty.

Ale korzystanie z mocy afirmacji to nie zabawa magiczną kulą życzeń. Praktykowanie pozytywnego myślenia może zwiększyć motywację i szansę na powodzenie, ale nic się nie zmieni, jeśli za afirmacjami nie pójdą też konkretne czyny.

Jak zacząć pracę z afirmacjami?

Afirmacja powinna być dopasowana do nas i naszych potrzeb, a ponad to łatwa do zapamiętania i powtarzania.

Pozytywna moc afirmacji pomaga nam stworzyć konkretną wizję tego, czego potrzebujemy w danym momencie. Dzięki jej praktykowaniu ukierunkowujemy swoją intencję, czyli kierujemy swoją energię na osiągniecie wybranego przez nas celu. To pomaga nam świadomie korzystać z Prawa Przyciągania. Co ciekawe, afirmacje nie muszą dotyczyć rzeczy materialnych. W moim odczuciu najważniejsze afirmacje to takie, które dotyczą najważniejszych i podstawowych potrzeb, jak: poczucie samoakceptacji, spokoju, bezpieczeństwa oraz szczęścia – mówi Cecilia z 11cats, pracowni zajmującej się produkcją i sprzedażą plakatów z afirmacjami.

Aby pozytywne hasła działały skutecznie, należy powtarzać je przynajmniej dwa razy dziennie przez kilka minut – można to np. robić po przebudzeniu i zasypiając. Najlepiej robić to na głos, słuchając swojego głosu.

Oczywiście możemy afirmować w dogodnym dla siebie czasie, jednak najlepsze efekty uzyskamy po przebudzeniu lub tuż przed zaśnięciem. Właśnie wtedy nasza podświadomość jest najbardziej otwarta na przyjmowanie pozytywnych sugestii. Dzieje się tak, ponieważ w tym czasie mózg znajduje się w częstotliwości theta. Theta to fale mózgowe związane z szybkim programowaniem, hipnozą, medytacją oraz intensywnymi marzeniami. W tym stanie opór umysłu świadomego jest najmniejszy, a wypowiadane afirmacje mają największą moc – tłumaczy Cecilia.

I dodaje, że tworząc i stosując afirmację, powinniśmy skupiać się na jej pozytywnym efekcie bez używania zaprzeczeń. Jeśli chcemy poczuć więcej spokoju w swoim życiu, powiemy: „Czuję, że przepełnia mnie spokój”. Natomiast nie powinnyśmy mówić: „Nie chcę być zdenerwowana/zdenerwowany”. Afirmacja działa zgodnie z zasadą, że przyciągamy to, na czym skupiamy uwagę.

Jaką afirmację wybrać dla siebie?

Wiele afirmacji jest uniwersalnych, ale najważniejsze jest to, żeby rezonowały one z osobą, która z nimi pracuje.

Wchodząc w świat afirmacji, tak naprawdę otwieramy się na siebie i własne potrzeby. Właśnie dlatego odpowiednia afirmacja to taka, która z nami rezonuje, czujemy ją wewnętrznie i zgadzamy się z jej słowami. Kierując się swoimi indywidualnymi odczuciami i potrzebami, możemy wybrać słowa afirmacji, które będą dla nas najlepszym wsparciem w danym momencie naszego życia. Mogą one również dotyczyć sfery, nad którą obecnie chcemy pracować, na przykład pewności siebie, zdrowia lub kreatywności – mówi Cecilia.

Afirmacje formułowane są w czasie teraźniejszym i odnoszą się do osoby, która je wypowiada czy o nich myśli. Mogą być bardzo krótkie lub rozbudowane. Przykładowe sentencje mogą brzmieć następująco:

  • jestem zdrowa i silna/ zdrowy i silny,
  • poradzę sobie w tej sytuacji,
  • mój umysł się wycisza,
  • odpuszczam przeszłość, wybieram przyszłość, jestem tu i teraz.

Wybrane hasła można własnoręcznie zapisać w notatniku lub skorzystać lub skorzystać z gotowych plakatów, które wiesza się w widocznym miejscu. Praca z afirmacjami może pomóc m.in. kobietom ciężarnym – korzystanie z zapisanych sentencji stanowi dodatkowe wsparcie na sali porodowej. Afirmacje pomagają też osobom walczącym z różnego rodzaju chorobami, w tym osobom z depresją.

Zobacz w galerii: przykładowe afirmacje

Mocna pozycja kobiet w polskim świecie naukowców i inżynierów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie