Joga dla początkujących - jak zacząć i komu zalecane są te ćwiczenia? Podstawowe pozycje jogi!

Daniel Grzegorzek
Joga jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej. Ma pozytywny wpływ na ciało i duszę.
Joga jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej. Ma pozytywny wpływ na ciało i duszę. lograstudio Pixabay.com
Udostępnij:
Joga to zyskująca na popularności metoda ćwiczeń, które można wykonywać zarówno pod okiem instruktora, jak i w domu. Poznajcie podstawowe pozycje jogi z wytłumaczeniem, jak je wykonać. Wyjaśniamy, czym jest joga, komu można ją polecić, jak długo ćwiczyć oraz co jest potrzebne, aby zacząć praktykować w domu.

Joga ma wiele zalet i praktycznie żadnych wad, bo właściwie dobrane i prawidłowo wykonywanie ćwiczenia jogi nie przynoszą praktykującemu szkód a jedynie wiele korzyści. Joga jest jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej. Pod okiem specjalisty nawet kobiety w ciąży mogą ją uprawiać! W swojej bogatej ofercie ćwiczeń można także wyróżnić jogę dla dzieci oraz jogę dla par.

Czym jest joga?

Joga to zestaw wywodzących się ze starodawnych Indii ćwiczeń fizycznych oraz umysłowych. Jest jednym z elementów wielkich systemów religijnych, takich jak hinduizm, buddyzm i dźinizm. Jej głównym celem jest osiągnięcie harmonii pomiędzy ciałem a umysłem, a w ujęciu religijnym wyzwolenie z kręgu wcieleń i przezwyciężenie odwiecznego prawa karmana. Mają do tego prowadzić określone pozycje jogi, zwane asanami, a także techniki oddechowe, określane jako pranayama. Osoba, która ćwiczy jogę, powinna wytrwać w danej pozycji przez pewien czas.

Dowiedz się więcej:

Joga dla początkujących i nie tylko, czyli kto może ją uprawiać?

Regularne ćwiczenia jogi oddziałują pozytywnie na zdrowie i samopoczucie. Wskazujemy grupy osób, którym można je szczególnie polecić.

  • Kobiety w ciąży. Joga pozwala wzmocnić mięśnie dna miednicy, w związku z czym ułatwia kobietom poród. Sprzyja również zachowaniu równowagi hormonalnej, a także zmniejsza występujące podczas ciąży bóle krzyżowe pleców oraz dolegliwości trawienne.
  • Osoby przemęczone i zestresowane. Praktyka jogi przyczynia się do redukcji stresu oraz napięcia mięśniowego. Pozwala wyciszyć umysł, skierować uwagę do wnętrza i spojrzeć z dystansu na swoje codzienne problemy. Ćwiczenia wywierają relaksujący wpływ, przywracają energię i pozwalają zapobiegać wahaniom nastroju.
  • Cierpiący na bezsenność. Dzięki jodze można zapanować nad gonitwą myśli, dzięki czemu wieczorne ćwiczenia ułatwiają szybkie zaśnięcie. Sen staje się głębszy i spokojniejszy, a w efekcie pozwala na lepszą regenerację organizmu.
  • Pacjenci z bólami pleców i wadami postawy. Ćwiczenia jogi działają wzmacniająco na mięśnie oraz stawy. Przyczyniają się do poprawy giętkości i elastyczności ciała, a także pomagają kształtować nawyk zachowywania prawidłowej postawy ciała. Systematyczne ćwiczenia pozwalają korygować wady postawy, a także znacząco złagodzić bóle pleców.
  • Osoby zainteresowane rozwojem osobistym. Joga to również warta uwagi propozycja dla wszystkich osób, które są zainteresowane rozwojem osobistym. Regularny treningu umożliwia zwiększenie świadomości swoich potrzeb i lepsze zrozumienie przeżywanych emocji. Dzięki jodze można rozwinąć się zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej.
  • Dzieci z problemem nadpobudliwości. Joga dla dzieci pozwala wyciszyć silne emocje, które często wynikają z nadmiaru bodźców, na które dzieci są narażane.
  • Osoby w związkach. Joga dla par to ćwiczenia, które są podejmowane jednocześnie przez obojga partnerów. Ich regularne praktykowanie pozwala zbliżyć się do siebie i pogłębić wzajemne relacje.

Joga dla początkujących – co jest potrzebne, aby zacząć ćwiczyć w domu?

Jogę można ćwiczyć samodzielnie w domu. Aby było to jednak bezpieczne, warto przynajmniej na początku skorzystać z filmów instruktażowych. W internecie można znaleźć wiele nagrań, na których instruktorzy jogi prezentują i wyjaśniają krok po kroku sposób wykonywania poszczególnych asan. Można również sięgnąć po książki z instrukcjami ćwiczeń. Ćwiczenia jogi nie mogą się obejść bez muzyki relaksacyjnej, która jest ważnym elementem w procesie wyciszania umysłu wyciszenie umysłu. Dlatego warto poszukać muzyki relaksacyjnej, która pomoże zsynchronizować ciało z oddechem. Praktykę jogi znacząco ułatwiają specjalne akcesoria, takie jak poduszka do medytacji, kółka do jogi, paski, wałki, maty i koce. Zapewniają one odpowiednią podporę oraz amortyzację. Poprawiają stabilizację kręgosłupa i równowagę podczas ćwiczeń. Dzięki użyciu tego typu specjalistycznych akcesoriów można uniknąć bólu oraz dyskomfortu w trakcie przyjmowania i pogłębiania asan. Ułatwiają one również rozluźnienie mięśni i zwiększenie elastyczności. Mata do jogi ma ponadto za zadanie zapewnić izolację od zimnego podłoża.
Ćwiczenia jogi w domu powinny być także wykonywane w odpowiednim stroju – wygodnym i niekrępującym ruchów. Zalecane spodnie do jogi to legginsy. Na górę sprawdzi się natomiast luźna koszulka.

Dowiedz się więcej:

Podstawowe pozycje jogi

Joga dla początkujących obejmuje najłatwiejsze pozycje, np.:

  • koci grzbiet - ustaw kolana pod biodrami, a dłonie pod barkami. W biodrach i kolanach należy zachować kąt prosty, jednocześnie zaokrąglić kręgosłup ku górze,
  • pozycja krowy - skieruj wzrok oraz pośladki ku górze, brzuch skieruj do ziemi i wyprostuj ręce,
  • pozycja psa z głową w dół - połóż dłonie na podłodze, wykonaj krok w tył, oderwij kolana od podłogi, unieś głowę i biodra, a następnie wyciągaj całe ciało, odpychając się rękami od podłogi,
  • pozycja drzewa - stań na jednej nodze, wyprostuj kręgosłup i wyciągnij ręce wysoko do góry.

Nie należy rozpoczynać od zaawansowanych asan, np. stania na głowie, ponieważ mogłoby to spowodować kontuzję i doprowadzić do szybkiego zniechęcenia. Ćwiczenia jogi wymagają odpowiedniego podejścia – cierpliwości, wytrwałości, systematyczności i samozaparcia. Nie warto narzucać sobie zbyt ambitnych celów ani porównywać się z innymi.

Jak często ćwiczyć?

W ćwiczeniach jogi liczy się przede wszystkim systematyczność. Osoby początkujące powinny wykonywać je każdego dnia nie dłużej niż 15-20 minut. Najlepiej jeśli będą to robiły przed snem, co pozwoli się zrelaksować, wyciszyć i szybko zasnąć.

Joga idealną aktywnością? Pozytywny wpływ na zdrowie mają nawet cotygodniowe 20-minutowe sesje

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie