W świecie filmu występują duże dysproporcje między kobietami i mężczyznami
Kobiety w dalszym ciągu są marginalizowane w świecie filmu. Nie tylko zarabiają mniej, ale też rzadziej grają pierwsze skrzypce przy powstawaniu najgłośniejszych tytułów. Tylko 12 ze 100 największych bestsellerów filmowych 2021 roku wyreżyserowały kobiety – wynika z raportu organizacji Celluloid Ceiling, która rokrocznie analizuje udział kobiet w 250 najbardziej kasowych amerykańskich produkcjach.
Rok wcześniej kobiety miały 16 proc. udziałów w reżyserii 100 największych hitów. Natomiast analiza 250 najbardziej dochodowych produkcji wykazała, że w zeszłym roku kobiety wyreżyserowały 18 proc. filmów, a w 2020 r. – 17 procent.
Organizacja analizuje także, jaki odsetek osób zatrudnionych w filmówce stanowią scenarzystki, producentki, autorki zdjęć czy montażystki. Ogółem kobiety miały 25 proc. udziałów w 10 najbardziej kasowych produkcjach filmowych. Niektóre twórczynie ze świata filmu zamknęły 2021 r. z wielkimi sukcesami na swoim koncie. Chloe Zhao otrzymała Oscara za reżyserię „Nomadland”, będąc drugą niebiałoskórą kobietą w historii Oscarów ze statuetką w tej kategorii. Pokonała inną mocną rywalkę, Jane Campion, która miała szansą na nagrodę za „Psie pazury”.
Reżyserki są rzadziej doceniane
Martha Lauzen z Celluloid Ceiling podkreśla, że w 2021 r. aż 80 proc. filmów wyreżyserowali mężczyźni. Liczby te wyraźnie pokazują, która płeć ma łatwiej w filmówce. Kobiety napisały 17 proc. scenariuszy filmowych i zmontowały 22 proc. obrazów, ale tylko 6 proc. operatorów było płci żeńskiej. Nieco lepsze notowania mają producentki filmowe (32 proc. przedstawicieli zawodu) i producentki wykonawcze (26 proc. w 2021 roku).
Nieco więcej kobiet pracowało przy filmach, które nie zaliczały się do kasowych produkcji. Dane nie obejmują jednak filmów dostępnych w serwisach VOD, takich jak Netflix.
Od 1998 r. do 2021 r. udział kobiet zatrudnionych na stanowiskach za kulisami 250 najbardziej topowych produkcji zwiększył się o 8 pkt procentowych (z 17 proc. do 25 procent). W tym czasie odsetek scenarzystek wzrósł o 4 pkt procentowe, odsetek operatorek – o 2 pkt proc. odsetek montażystek - o 2 pkt procentowe.
Źródło: Indie Wire, Celluloid Ceiling
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Ibisz pierwszy raz od 17 lat nie poprowadzi sylwestra w Polsacie. Wymowny komentarz
- Cielecka wyszła w dziurawej sukni?! Obszarpana suknia miała być elegancka
- Aneta Zając będzie miała na głowie komornika?! Krawczyk nie ma już nic do stracenia
- Tak na co dzień wygląda Opozda. Spójrzcie tylko na te miny [ZDJĘCIA]