MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małe porty morskie apelują do rządu o utworzenie Funduszu Portowego

Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Iwona Marciniak
Reprezentanci Związku Małych Portów Morskich chcą utworzenia rządowego Funduszu Portowego, który miałby wesprzeć inwestycje i projekty przekraczające możliwości samorządów i Urzędów Morskich: - Tylko centralny fundusz może realnie wpłynąć na zaplanowany i spójny rozwój naszych portów – przekonują autorzy wspólnego apelu.

Propozycję rozwiązania problemu, z którym od lat mierzą się tzw. małe porty morskie (wszystkie poza największymi: Gdańskiem, Gdynią, Szczecinem i Świnoujściem, które na mocy ustawy funkcjonują jako porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki), członkowie ZMPM przesłali do Arkadiusza Marchewki, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Inicjatorem tego wystąpienia, w którym zarządcy małych portów mówią jednym głosem, jest Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, pomysłodawca utworzenia w 2016 roku Związku Małych Portów Morskich, do dziś także jego prezes. ZMPM zrzesza 11 morskich portów i przystani, które apelują do rządu o zmianę optyki w postrzeganiu ich potrzeb.

Rzecz w tym, że nadzór właścicielski nad spółkami zarządzającymi portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, sprawuje minister właściwy do gospodarki morskiej. Ich działalność, w przeciwieństwie do pozostałych portów, jest finansowana z budżetu państwa. - To zrozumiałe, że stanowią one fundament gospodarki morskiej – podkreśla Artur Lijewski. - Nie można jednak zapominać o dziesiątkach małych portów, których rozwój opiera się wyłącznie na ciężkiej pracy, kreatywności zarządów portów i władz lokalnych. To one muszą sprostać zarządzaniu złożonym organizmem gospodarczym, znalezieniu finansowania bieżącej działalności portów, a także poszukiwać środków umożliwiających realizację inwestycji w ramach programów unijnych.

Przedstawiciele ZMPM przypominają, że wymagania związane z administrowaniem portami, są takie same dla portów lokalnych, jak i dla wspomnianych portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Tymczasem ograniczone środki finansowe małych portów, w przypadku większości z nich, utrudniają albo wręcz uniemożliwiają wykonywanie ustawowych obowiązków, co potwierdził raport Najwyższej Izby Kontroli z maja 2023 roku.

- Sytuacja ta skłania do zastanowienia się nad dalszym funkcjonowaniem małych portów morskich – zwracają uwagę przedstawiciele ZMPM. - Bez utworzenia dedykowanego im funduszu, skierowanego do podmiotów zarządzających portami, będziemy świadkami sukcesywnego umniejszania ich roli i bezpowrotnych zmian w ich funkcjonowaniu w kolejnych latach. Dlatego proponujemy podjęcie prac nad Funduszem Portowym – dodają i proszą o spotkanie w celu przekazania kompleksowej informacji na temat ich propozycji.

Wskazują, że Fundusz Portowy mogłyby zasilić pieniądze, które rząd zabezpieczył na realizację inwestycji strategicznych, nim uruchomiono środki unijne w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jak się okazało po ustaleniu listy inwestycji, niedostępne dla większości zarządów małych portów. - Małe porty morskie nie są i nigdy nie będą w stanie samodzielnie podołać potrzebom inwestycyjnym i modernizacyjnym w zakresie infrastruktury hydrotechnicznej – mówi Witold Wawrzonkoski, prezes spółki Szkuner, zarządzającej portem Władysławowo. - Są one liczone w dziesiątkach lub setkach milionów złotych. Dlatego gorąco popieram utworzenie funduszu, systemowo wspierającego zarządy naszych portów w realizacji tak ważnych teraz inwestycji, spójnych z wizją rozwoju gospodarczego kraju.

Joanna Kosińska, prezes Zarządu Portu Morskiego Hel, również przekonuje, że fundusz adresowany do portów regionalnych, rozwiązałby wiele aktualnych i przyszłych problemów: - Dla Portu Hel strategiczne z punktu widzenia pełniejszego wykorzystania posiadanej infrastruktury hydrotechnicznej jest wydłużenie Falochronu Zachodniego. Problemem jest duże falowanie w basenie zewnętrznym. Przeprowadzone analizy wskazują, że wydłużenie falochronu osłonowego pozwoli uzyskać dobre warunki dla postoju przy nabrzeżach wokół basenu zewnętrznego nawet w warunkach sztormowych. To najpilniejsza potrzeba inwestycyjna portu, ale sami nie mamy szans na jej realizację.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

POLITYCY jako dzieci

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera