MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Matura z matematyki na poziomie podstawowym. Komentarz egzaminatorki OKE

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
W drugim dniu matury uczniowie zmierzyli się z królową nauk - matematyką. Na zdjęciu młodzież z II LO w Bydgoszczy.
W drugim dniu matury uczniowie zmierzyli się z królową nauk - matematyką. Na zdjęciu młodzież z II LO w Bydgoszczy. Tomasz Czachorowski
W środę (8 maja) w samo południe zakończył się egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym. O ocenę stopnia trudności zadań poprosiliśmy Hannę Tylicką, nauczycielkę matematyki w IV LO w Bydgoszczy i zarazem egzaminatorkę OKE.

Królowa nauk - matematyka to przedmiot, którego zazwyczaj na podstawie najbardziej obawiają się maturzyści. W tym roku egzamin z tego przedmiotu obowiązkowego w Formule 2023 pisali nie tylko absolwenci 4-letniego liceum, ale także po raz pierwszy absolwenci 5-letniego technikum oraz absolwenci branżowej szkoły II stopnia na podbudowie 8-letniej podstawówki.

W województwie kujawsko-pomorskim do matury z matematyki przystąpiło ogółem w Formule 2023 ponad 13,5 tys. tegorocznych maturzystów. W IV LO w Bydgoszczy, gdzie matematyki uczy Hanna Tylicka, ten egzamin maturalny pisało 150 osób.

- Po wyjściu uczniów z sali rozmawiałam z uczniami i nawet ci, którym matematyka sprawia kłopot przyznali, że poradzili sobie z zadaniami w arkuszu. W opinii pozostałych maturzystów to był dość łatwy egzamin. Wszyscy stwierdzili też, że w arkuszu pojawiły się typy zadań podobne do tych na egzaminach próbnych, oczywiście ich treść była inna.

Nauczycielka przejrzała też arkusz egzaminacyjny, który opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna. Oto, co nam powiedziała.

- Ten arkusz nie powinien być dla uczniów niespodzianką, bo rzeczywiście wszystkie typy zadań, które się w nim znalazły, zapowiadano w informatorach CKE, a także pojawiły się na próbnej maturze - mówi Hanna Tylicka.

Arkusz zawierał 31 zadań (w tym wiązki zadań), z czego 7 zadań było otwartych - jedno za 4 pkt., reszta za 2 pkt. Zdaniem naszej ekspertki był przyjazny uczniom, ale...

- Dla osób, którym nie po drodze z matematyką z zadań otwartych trudność mogło sprawić zadanie 26. za 1 punkt, gdzie były podane objętości dwóch ostrosłupów i należało wyznaczyć stosunek pól tych ostrosłupów - mówi Hanna Tylicka. - Innym zadaniem, które mogło sprawić im kłopot, było zadanie 24. z równoległobokiem z geometrii analitycznej, a to dlatego, że wielu uczniów nie przepada za geometrią. Trudniejszym zadaniem mogło być też zadanie na dowód algebraiczny, ponieważ młodzież generalnie nie lubi zadań typu: wykaż, uzasadnij.

O zadaniach zamkniętych nauczycielka mówi tak: - Mając przy sobie karty wzorów, mógł sobie z nimi poradzić każdy maturzysta.

Aby zdać maturę z matematyki, należy uzyskać minimum 30 proc. możliwych do otrzymania punktów, czyli 14 punktów z 46.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera