Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na budowie Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej zakończyły się prace żelbetowe

MT
Na budowie Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej toczą się intensywne prace. We wschodniej części nabrzeża oraz na pomostach komunikacyjnych, zamontowano balustrady. Prace żelbetowe dla całej inwestycji zostały zakończone, a na ul. Sztutowskiej zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu.

Projekt Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem (BZT), a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców.

Inwestorem terminala jest Grupa Orlen. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych. Odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową.

Obecnie budowa wkroczyła w decydującą fazę realizacji. Trwają prace budowlane związane z nawierzchnią na wschodniej części nabrzeża – wykonywane są tam m.in. warstwy podbudowy oraz warstwy nawierzchni z płyt Yomb. Kontynuowana jest przebudowa ul. Sztutowskiej, gdzie do tej pory wykonano m.in. demontaż istniejącej nawierzchni, nasyp drogowy na zachodniej części ulicy i zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu.

– Do tej pory, przy budowie budynku BZT zabetonowaliśmy strop nad częścią parterową. Zakończyliśmy też prace murarskie ścian nośnych. Przy nabrzeżach wykonaliśmy prace wykończeniowe – przede wszystkim montaż balustrad na pomostach komunikacyjnych, prace zasypowe, ale też montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Na terenie całej inwestycji zakończono prace żelbetowe – mówi Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.

Prace budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach. Wykonywane są prace czerpalne, montaż konstrukcji stalowych, wykonywanie prac murarskich na budynku BZT czy prace branżowe z zakresu elektryki czy wod.-kan.

– Na budowie pracują nowoczesne maszyny. Do prac czerpalnych wykorzystywana jest jedna z największych koparek, o wadze około 110 t. Prace czerpalne wykonywane są w systemie 24/24 oraz 7 na 7 tak aby maksymalnie wykorzystywać dogodne warunki pogodowe. Z kolei przy zakładach prefabrykacji finalizowane są testy ramion nalewczych. Montaż ramion nalewczych na nabrzeżu zaplanowany jest na okres wakacyjny tego roku. – relacjonuje Maciej Klecha.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ekipa będzie mogła przystąpić do rozruchów terminala. Budowa ma zakończyć się na początku 2025 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki