Ta dieta odchudza najlepiej! Sprawdź, jak skutecznie spalić najwięcej tłuszczu z brzucha – a jednocześnie poprawić wyniki badań krwi

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Choć utrata tkanki tłuszczowej zawsze poprawia stan metaboliczny organizmu, niektóre diety zapewniają imponujące efekty w obu kwestiach.
Choć utrata tkanki tłuszczowej zawsze poprawia stan metaboliczny organizmu, niektóre diety zapewniają imponujące efekty w obu kwestiach. andreypopov/123RF
Udostępnij:
Jeśli szukasz skutecznej diety, która zapewni szybkie i trwałe efekty, skorzystaj z podpowiedzi ekspertów. Spośród dziesiątek diet odchudzających tylko kilka jest naprawdę polecanych przez żywieniowców. Aby wyłonić zwycięskie menu, badacze porównali jego efekty najbardziej obiecujących sposobów żywienia – oto, jakie uzyskali efekty.

Spis treści

Która dieta odchudza skuteczniej?

Skuteczna dieta odchudzająca to taka, która nie tylko pozwala pozbyć się nadmiaru kilogramów, ale też łatwo utrzymać efekty w długim terminie. Z tym drugim jest najtrudniej, zwłaszcza, że wiele wyszczuplających kuracji to metody niezdrowe, skutkujące efektem jo-jo i pogorszeniem zdrowia. Szkoda wysiłku, jeśli tak ma kończyć się redukcja wagi!

Planując odchudzanie warto więc wybrać dietę skuteczną, a jednocześnie zdrową. Wiele badań wskazuje przy tum na jadłospis w stylu śródziemnomorskim, w innych podkreśla się natomiast niezwykłe korzyści metaboliczne ze stosowania diet roślinnych. Który sposób żywienia pozwoli szybciej rozprawić się z nadwagą? Rozstrzygają to wyniki prac amerykańskich, w których porównano efekty stosowania obu diet przez okres 4 miesięcy.

W badaniu udział wzięły osoby z nadwagą i bez historii cukrzycy. Połowa z nich spożywała posiłki niskotłuszczowej diety wegańskiej, które były bogate w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe i nasiona roślin strączkowych. Pozostali stosowali menu typowe dla basenu Morza Śródziemnego obfitujące w warzywa, owoce, ryby, niskotłuszczowy nabiał i oliwę z oliwek extra virgin.

Przez 16 tygodni eksperymentu uczestników nie obowiązywał limit kalorii, mogli więc jeść do syta. Nie zmienili przy tym nawyków związanych z aktywnością fizyczną – chyba, że zalecił im to lekarz. Następnie wszyscy uczestnicy mieli 4 tygodnie przerwy, po czym zamieniono stosowane przez nich diety na kolejne 16 tygodni.

Następnie porównano rezultaty stosowania obu diet przez 4 miesiące i stwierdzono, co następuje:

  • Uczestnicy na diecie wegańskiej stracili przeciętnie 6 kg, podczas gdy u tych na diecie śródziemnomorskiej nie odnotowano spadku masy ciała (choć zmieniały się proporcje między tkanką tłuszczową i mięśniową).
  • Dieta wegańska pozwoliła stracić uczestnikom o 3,4 kg tkanki tłuszczowej więcej niż śródziemnomorska.
  • Uczestnicy stosujący dietę roślinną schudli więcej z brzucha, tracąc średnio po 315 cm sześciennych wisceralnej tkanki tłuszczowej (to jej najbardziej niezdrowy rodzaj, który otacza narządy wewnętrzne, zaburzając metabolizm i produkując związki zapalne).
  • Wprowadzenie diety bazującej na roślinach spowodowało poprawę lipogramu krwi, podczas gdy dieta śródziemnomorska nie zapewniła znaczących efektów. U uczestników odnotowano spadek poziomy cholesterolu LDL o 15,3 mg/dl.
  • Dieta w stylu śródziemnomorskim zapewniła za to większy spadek ciśnienia tętniczego krwi, który wyniósł 6 mm Hg. Tymczasem dieta wegańska zmniejszała je średnio o 3,2 mm Hg.

Chociaż obie diety pomagają poprawić stan kadiometaboliczny organizmu, osoby mające nadmiar tkanki tłuszczowej skorzystają najbardziej na wyeliminowaniu z jadłospisu produktów zwierzęcych.

Liczy się też jednak jakość spożywanych produktów i posiłków. Dieta oparta na fast foodzie i innych przetworzonych produktach nie będzie ani zdrowa, ani nie pozwoli na redukcję nadmiernej masy ciała. Aby czerpać jak największe korzyści z kuracji odchudzającej, warto połączyć polecane diety w wegański jadłospis w stylu śródziemnomorskim.

Osoby niezdecydowane na tak znaczną zmianę diety mogą natomiast spróbować zwiększyć spożycie najważniejszych produktów w diecie wegańskiej (wymienionych wyżej), eliminując mięso, i sięgając sporadycznie tłuste ryby morskie i chudy nabiał. Taka fleksitariańska dieta też jest zdrowa dla serca.

W badaniu greckim mężczyźni spożywający mniej produktów pochodzenia zwierzęcego byli o 25 proc. mniej narażeni na rozwój choroby wieńcowej serca niż ci, którzy jedli ich więcej. W przypadku kobiet redukcja wynosiła natomiast 11 procent.

Należy też pamiętać, że dobra dieta wegańska to menu zbilansowane. Aby łatwo ułożyć taki jadłospis, warto przede wszystkim wiedzieć, czym i jak zastąpić mięso.

Dowiedz się na temat:

Najlepsza dieta według ekspertów żywienia

Wyboru najlepszych diet odchudzających dokonał także portal U.S. News w swoim corocznym raporcie. Miejsce pierwsze w rankingu na 2022 rok zajęła dieta fleksitariańska, a więc w większości bezmięsna, równocześnie z niedostępną w Polsce dietą Weight Watchers) oraz dietą wolumetryczną. Tę ostatnią z menu wegańskim łączy wiele wspólnych cech. W obu z nich kluczowe jest spożywanie dużych ilości produktów roślinnych, które mają dużą objętość, zawartość wody i błonnika (i dzięki temu skutecznie sycą), a przy tym zapewniają niewiele kalorii.

Dieta wegańska znalazła się na następnym miejscu po fleksitariańskiej, a kolejne (również ex aequo z innymi) zajęła dieta wegetariańska. Warto przy tym wiedzieć, że za najlepszą dietę pod każdym względem, a więc również zdrowotnym, uznano dietę śródziemnomorską. Na 2. miejscu znalazła się natomiast dieta DASH przeciw nadciśnieniu, która powstała na bazie tej śródziemnomorskiej.

Zobacz także:

Wiosna to czas na zdrowe koktajle

miejsce #1

Tefal

Tefal Blendforce II BL4201

316,00 zł169,99 zł-46%
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Materiał oryginalny: Ta dieta odchudza najlepiej! Sprawdź, jak skutecznie spalić najwięcej tłuszczu z brzucha – a jednocześnie poprawić wyniki badań krwi - Strona Zdrowia

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
monika

ja polecam kanabialice 2 butelki i w miesiąc 6 kg !

J
Jonka

Ma wrażenie że wiele osób myśli, że jak zaczną stosować odpowiednia suplementacje to jakimś magicznym sposobem od razu schudną...Suplementacja to nie są drażetki. To nie jest tak, że każdemu będą służyły te same produkty. Takie specyfiki powinno sie konsultowac z lekarzem, a najlepiej bariatrą. W szpitalu medicover od problemów natury typowo dietetycznej są specjaliści, którzy swoje metody leczenia opieraja o wyniki badań. Pacjent nim będzie poddany terapii jest kierowany na kompleksowe badania po to, by na ich podstawie dookreslić co się sprawdzi w jego przypadku

G
Gość

Kluczem jest permanentna zmiana odżywiania. Jem 5 posiłków dziennie o stałych porach, piję 2-3 litry cisowianki, biegam, praktykuję jogę i staram się wysypiać. Dzięki temu mam więcej energii, lepsze samopoczucie i wymarzony rozmiar 36.

Więcej informacji na stronie głównej Strona Kobiet
Dodaj ogłoszenie