Zmiana czasu, jet lag - jak unormować rytm snu?

Materiał informacyjny FromPlants
pixabay.com/pl/
Udostępnij:
Przesunięcie czasu i jet lag, czyli skutki nagłej zmiany czasu związanej z daleką podróżą samolotem, negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu. Jest to przyczyna poważnych zaburzeń rytmu snu, która uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jak zatem przygotować się do podróży, aby uniknąć długiej aklimatyzacji? Co zrobić po przylocie i w jakie suplementy wspierające sen warto się zaopatrzyć?

Dlaczego regularny rytm snu jest ważny?

Każdy z nas ma wewnętrzny rytm okołodobowy, którego okres zbliżony jest do 24 godzin. Pozwala on nam dostosowywać się do zmiennych warunków świata zewnętrznego. Dzięki temu mechanizmowi nasz organizm czuje, kiedy powinien się położyć lub wstać. Niestety, bardzo często ignorujemy te sygnały, zasypiając o nieodpowiednich porach, starając się zrobić w ciągu doby jak najwięcej. Nie pomaga też negatywny wpływ światła niebieskiego, które emitują urządzenia elektroniczne – zwłaszcza wtedy, gdy używamy ich przed snem. Takie działania zaburzają naturalny rytm snu, przez co z każdym kolejnym dniem czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni.

Nieregularny rytm snu wpływa jednak nie tylko na poziom naszego zmęczenia i stan samopoczucia, ale może mieć inne poważne konsekwencje. Notoryczny brak snu powoduje problemy z pamięcią, podejmowaniem przemyślanych decyzji i koncentracją. Obok zaburzeń poznawczych pojawia się również zwiększone ryzyko udarów, chorób serca, cukrzycy czy otyłości. Należy pamiętać, że regularny sen pozytywnie wpływa na nasz system odpornościowy, gospodarkę hormonalną oraz psychikę i sferę emocjonalną.

Poznaj naturalne sposoby na zasypianie i wyciszenie przed snem

Jet lag i zmiana czasu - sposoby na szybką aklimatyzację

To, jak ważne jest podążanie za wskazówkami zegara biologicznego dobrze widać w momencie, gdy następuje zmiana czasu na letni. Organizm przyzwyczajony jest do pewnego rytmu, a już godzinne przestawienie czasu sprawia, że niełatwo jest nam przystosować się do nowych warunków. Śpimy przecież tylko nieco krócej, a jednak przez dłuższy moment musimy zmagać się ze skutkami tejże zmiany. Znacznie prościej jest odnaleźć się w sytuacji, gdy następuje zmiana czasu na zimowy – wtedy śpimy godzinę dłużej. Jest to swego rodzaju szansa na nadrobienie zaległości w śnie, którego roli często nie doceniamy.

Sytuacja jest jeszcze trudniejsza dla organizmu, gdy zmiana czasu związana jest z przekraczaniem kilku stref czasowych w trakcie podróży. Mamy wtedy do czynienia ze zjawiskiem zwanym jet lag, czyli chorobą transatlantycką. Zaburzenie okołodobowego rytmu sprawia, że czujemy się bardziej zmęczeni, rozkojarzeni i rozdrażnieni. Mogą pojawić się też bóle głowy lub problemy z układem pokarmowym. Intensywność tych objawów zależy od tego, ile stref przekroczymy, w jakim kierunku się poruszamy, ile mamy lat czy jaki tryb życia prowadzimy.

Jak przygotować się do zmiany czasu przed podróżą?

Zanim wyruszymy w długą podróż powinniśmy dużo wypoczywać, spać regularnie i zadbać o odpowiedni poziom aktywności fizycznej. Pomocna będzie też zdrowa, lekkostrawna dieta oraz suplementy wspierające sen, które zapewniają organizmowi niezbędną dawkę witamin, mikroelementów i składników odżywczych. Najlepiej zrezygnować też z dużej ilości kawy, mocnej herbaty i alkoholu. Podsumowując - im lepszy stan naszego organizmu, tym mniejsze będą ewentualne skutki zmiany czasu.
mężczyzna czekający na lotnisku
W jaki sposób zadbać o odpowiedni rytm snu przed podróżą? Należy ustalić, w którą stronę nastąpi przestawienie czasu i położyć się do łóżka wcześniej lub później niż zazwyczaj. Jeśli udajemy się w podróż na wschód, najlepiej zasnąć około 2 godzin szybciej, jeśli na zachód – później. Zasady te pozwolą zniwelować skutki przesunięcia czasu, przez co łatwiej dostosujemy się do nowych warunków.

Co robić po przylocie, żeby jet lag był łagodniejszy?

Znacznie łatwiej jest się przystosować do zmiany czasu, gdy lecimy na zachód. Nie tylko położymy się tego dnia później, ale i dłużej będziemy spać. Na wschodzie słońce wstanie wcześniej, co może skutecznie uniemożliwić wyspanie się. To sytuacja analogiczna do zmiany czasu na letni, która mocniej oddziałuje na nasz zegar biologiczny. Jak w takim razie poradzić sobie w sytuacji, gdy dopada nas jet lag po podróży i jak złagodzić jego skutki?

Po przylocie należy dostosować się do obowiązującego tam rytmu dnia i nocy. Nawet jeśli jesteśmy bardzo zmęczeni, postarajmy się zasnąć w godzinach wieczornych. Pozwoli to dostroić okołodobowy rytm i łatwiej znieść przesunięcie czasu. Zadanie ułatwi odpowiednie zaciemnienie pokoju oraz unikanie korzystania ze smartfona lub tabletu bezpośrednio przed zaśnięciem. Krótkotrwałe światło niebieskie HEV zaburza działanie szyszynki w mózgu, która odpowiedzialna jest za wydzielanie melatoniny. Ten hormon snu produkowany jest najefektywniej po zapadnięciu zmroku. W przypadku, gdy pojawią się problemy z zaśnięciem warto zadbać o wyciszenie, wziąć odprężającą kąpiel i wesprzeć regenerację organizmu odpowiednimi suplementami.

Suplementacja wspierająca sen

O dobry sen warto dbać nie tylko w związku ze zmianą czasu czy skutkami jet lagu. Odpowiednia długość snu oraz jego regularność sprawi, że będziemy bardziej wypoczęci i zrelaksowani. Ograniczymy też ryzyko powstawania wielu chorób, zwiększymy koncentrację, a nauka nowych rzeczy będzie znacznie prostsza. Nie zawsze jest to jednak łatwe zadanie – duża ilość stresu, praca zmianowa lub niemowlę w domu, mogą uniemożliwiać zdrowy sen. W takim przypadku wskazana jest naturalna suplementacja, która nie jest doraźnym rozwiązaniem, ale długofalowo oddziałuje na jakość snu.

Roślinny suplement diety Good Sleep wspiera zdrowy sen oraz regenerację organizmu. Bogata formuła zawiera kompozycję naturalnych ekstraktów, które nie tylko relaksują, ale pobudzają też do wydzielania melatoniny. Dzięki temu nie dostarczamy sztucznego jej odpowiednika, a napędzamy naturalny mechanizm jej produkcji.
kobieta śpiąca w łóżku
W suplemencie tym znajduje się wyciąg z szyszek chmielu, który zmniejsza napięcie, pozwalając odprężyć się po wymagającym dniu. Ekstrakt z liliowca rdzawego i rozmarynu lekarskiego wspomagają wydzielanie melatoniny, ułatwiając zasypianie. Pomagają regulować rytm dobowy, przywracają równowagę oraz przyczyniają się do lepszej jakości snu. Wspierają też procesy regeneracji mózgu w czasie snu, poprawiając tym samym jego funkcjonowanie. Wyciągi roślinne naturalnie wspierają mechanizmy snu, przez co Good Sleep nie powoduje nadmiernej senności, uzależnienia czy spadku koncentracji.

Sprawdź Good Sleep – suplement wspierający sen

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Więcej informacji na stronie głównej Strona Kobiet
Dodaj ogłoszenie