Ceny w sklepach „zaczęły dziwnie hamować". Ekspert: Sklepy muszą zarabiać. Podwyżki cen nieuniknione?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Prognozuje się, że w drugiej połowie roku inflacja – po wyhamowaniu – ponownie przyspiesz. Zdaniem ekspertów wzrost cen zostanie przerzucony na konsumentów.
Prognozuje się, że w drugiej połowie roku inflacja – po wyhamowaniu – ponownie przyspiesz. Zdaniem ekspertów wzrost cen zostanie przerzucony na konsumentów. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Codzienne zakupy w grudniu 2023 roku zdrożały średnio o 5,6 proc., co oznacza mniejszy wzrost od spodziewanego. Jak wyjaśniają autorzy raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych", hamowanie cen w sklepach najprawdopodobniej wynikało z obawy branży przed reakcjami konsumentów oraz spadkiem ruchu w sklepach. – Trudno oczekiwać od sieci handlowych, aby w dłuższej perspektywie nie podniosły cen – prognozują eksperci i dodają, że „sklepy muszą zarabiać".

Spis treści

Dynamika wzrostu cen w sklepach wyraźnie hamuje

Jak wynika z najnowszego, cyklicznego raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito, w grudniu br. codziennie zakupy zdrożały średnio o 5,6 proc. rdr. W listopadzie było to 6,7 proc., w październiku 8,1 proc., a we wrześniu 10,1 proc.

Z miesiąca na miesiąc dynamika podwyżek dalej spada, a do tego jednocyfrowy wzrost stabilnie utrzymuje się już trzeci miesiąc z rzędu. Ten trend pozostanie z nami w 2024 roku, przynajmniej dopóki nie zniknie zerowa stawka podatku VAT i będą obowiązywały programy osłonowe chroniące przed podwyżkami cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w komunikacie.

Jak wyjaśniają analitycy, sieci handlowe zrezygnowały z podwyżek „prawdopodobnie nie chcąc drażnić przed świętami konsumentów" i dodają, że średni wzrost cen w sklepach w grudniu mógłby wynieść nawet 9 proc. rdr. Z drugiej strony sieci oferowały mniej promocji, niż miało to miejsce rok wcześniej. – Od 1 do 24 grudnia ub.r. ubyło ich 19 proc. rdr – wskazano.

Sieci handlowe, na bieżąco obserwując ruch w swoich placówkach, szybko podejmowały zmienne decyzje o obniżaniu cen – komentuje dr Krzysztof Łuczak, jeden z konsultantów raportu. – Musiały obawiać się spadku sprzedaży – dodaje.

Mniej promocji w sklepach

– Można spotkać się z opinią, że retailerzy uratowali handel, wyhamowując podwyżki cen – dodaje dr Robert Orpych. – Chcąc uniknąć pogorszenia nastrojów, sklepy nie zdecydowały się na istotne podwyżki cen na koniec roku – wyjaśnia.

Z raportu wynika, że sieci handlowe w grudniu zeszłego roku wyjątkowo zwlekały z promocjami w gazetkach. Zdaniem dr Tomasza Kopyściańskiego z Uniwersytetu WSB Merito spadek ich liczby wynikał z kilku powodów.

– Wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto konsumenci stali się bardziej wymagający, nie tylko względem cen, ale też wysokiej jakości obsługi. Sprostanie ich oczekiwaniom wymaga kolejnych nakładów finansowych – wymienia i zaznacza, że jego zdaniem najważniejszym czynnikiem było wejście w życie Dyrektywy Omnibus. – Wielu sprzedawców, musząc podawać najwyższe ceny promowanych produktów z ostatnich 30 dni, zrezygnowało z pseudopromocji, jakich było mnóstwo w poprzednich latach – wyjaśnia.

Co dalej z cenami w sklepach? „Sklepy muszą zarabiać"

Eksperci z Uniwersytetu WSB Merito nie przewidują, by sprzedawcy dalej decydowali się na hamowanie podwyżek cen, nawet przed Wielkanocą. Jak podkreśla dr Robert Orpych, sklepy detaliczne muszą zarabiać, a skoro w całej gospodarce drożeją surowce, zasoby energetyczne i paliwa, to na ich półkach te wzrosty wcześniej czy później się znowu pojawią**.

Cenowa walka konkurencyjna sprzedawców jest charakterystyczna dla grudnia i początku stycznia, czyli tradycyjnego okresu wyprzedaży. Ale to zjawisko nie trwa cały rok. Dlatego też w drugiej połowie stycznia i kolejnych miesiącach odnotujemy zapewne znaczne zmniejszenie aktywności branży retailowej w oddziaływaniu na ceny – prognozuje dr Kopyściański.

od 16 lat
Wideo

Ceny warzyw i owoców w maju

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu