Od sukienki w groszki po suknie balowe. Tak zmieniały się stylizacje z Konkursu Chopinowskiego

Anna Moyseowicz
XIX Konkurs Chopinowski, rosyjska pianistka, zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego Yulianna Avdeeva podczas próby do koncertu inauguracyjnego.
XIX Konkurs Chopinowski, rosyjska pianistka, zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego Yulianna Avdeeva podczas próby do koncertu inauguracyjnego. fot. PAP/Szymon Pulcyn
Konkurs Chopinowski łączy elitarność z mainstreamem, polskość z międzynarodowością, historię i nowoczesność, kulturę wyższą i tę popularną. Na ten czas corocznie Polacy zamieniają się w ekspertów od muzyki klasycznej, od wzruszeń i nut, ale też od szeroko pojętego wyglądu uczestników. Oceniane są zarówno ich miny oraz gesty, jak i sylwetka czy też oczywiście stroje. Na jakich zasadach są wybierane stylizacje i dlaczego w tym roku wzbudzają kontrowersje?

Spis treści

Historia Konkursu Chopinowskiego. Stroje od początku zwracały uwagę odbiorców

I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina odbył się w styczniu 1927 roku. Zainicjował go Jerzy Żurawlew, pianista oraz pedagog, zainspirowany Aleksandrem Michałowskim, interpretatorem utworów Chopina.

– Spotkałem się z absolutnym niezrozumieniem, obojętnością, a nawet niechęcią. Opinia muzyków była jednomyślna: „Chopin jest tak wielki, że sam się obroni”. W Ministerstwie oznajmiono, że nie ma na to środków […], a w ogóle pomysł jest nierealny do wykonania – mówił Żurlawew.

Po zmianie władzy konkurs jednak doszedł do skutku. Od początku wydarzenie wyróżniało się wysokim poziomem, choć w pierwszej edycji organizatorzy spotkali się z krytyką dotyczącą niedociągnięć, jak brak zapewnienia miejsca ćwiczeń. Wówczas w konkursie wzięli uczestnicy z ośmiu krajów.

Pierwsze miejsce w pierwszej edycji konkursu zajął Rosjanin Lew Oborin. Na podium, a dokładniej na trzecim miejscu, znalazła się też kobieta. Była to Róża Etkin, Polka żydowskiego pochodzenia. Była jednocześnie najmłodszą uczestniczką.

Róża wystąpiła w czarnej sukience za kolano, marszczonej na wysokości bioder i odsłaniającej ramiona. Do tego dobrała lśniące czółenka, bransolety na ramieniu, a także drobne kolczyki.

Róża Etkin wystąpiła w czarnej sukni midi.
Róża Etkin wystąpiła w czarnej sukni midi.
Autorstwa Pava-Praca własna, CC BY-SA 3.0 it, commons.wikimedia.org

Wśród kobiecych strojów do historii zapisała się sukienka Marthy Argerich. Kobieta jest laureatką VII edycji konkursu. Argentynka w wieku 24 lat odniosła ogromny sukces. Konkurs był już w Polsce popularny, a wiele dziewczyn zazdrościło pianistce nie tylko zwycięstwa, ale też jej sukienki w groszki.

Uczestnicy Konkursu Chopinowskiego a stroje. Jak dobierają stylizacje?

Na podstawie dawnych zdjęć można zauważyć, że stylizacje zmieniały się, podążając za aktualnie panującą modą. Zasada ta dotyczyła zarówno panów, jak i pań. Mimo tego były i są one eleganckie, uwzględniające wagę uroczystości.

Jak poinformował nas Aleksander Laskowski z biura prasowego Konkursu Chopinowskiego, nie istnieją żadne wytyczne dotyczące stroju dla uczestników. Wybierają oni stylizacje według tego, co uważają za słuszne. Mężczyzna zaznaczył jednak, że stroje także wiele mówią o tym, co dany uczestnik chciałby przekazać.

Choć nie istnieją regulacje konkursowe, uczestników obowiązują niepisane wytyczne estradowe. Mężczyźni pojawiają się na scenie zazwyczaj w garniturze, niekiedy też we fraku, a kobiety w znacznej części w sukniach wieczorowych, choć niekiedy także w koszuli albo bluzce oraz spódnicy.

Konkurs Chopinowski i współczesne dylematy modowe

Widzowie konkursu wciąż zwracają uwagę na stylizacje uczestników. Choć zarówno sama formuła wydarzenia ewoluuje, zmieniają się wykonawcy, a także odbiorcy, w mentalności wciąż pozostaje chęć oceny, ale i zarazem podziwu. Polacy komentują zarówno same występy, jak i organizację wydarzenia oraz – oczywiście – stroje.

Niektórzy widzowie zauważyli stylizację Yasuko Furumi, japońskiej, 27-letniej pianistki. W 2021 roku wzięła ona udział w XVII Konkursie Chopinowskim, a jej znakiem rozpoznawczym był nie tylko talent, ale i szara, długa suknia ze skrzyżowanym materiałem na dekolcie, która powtarzała się podczas występów.

Z kolei w tym roku internauci zwrócili uwagę na stylizację pianistki Miki Yamagata, która – jak opowiedziała w jednym z wywiadów sama pianistka – została uszyta z oryginalnego kimona.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych

Internauci zauważyli też ogólną tendencję, która według nich miałaby wskazywać na większą skromność strojów w porównaniu z poprzednimi latami. Z kolei inni widzowie bronią uczestników, podkreślając, że to muzyka jest tutaj najważniejsza.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Kobiet codziennie; Obserwuj StronaKobiet.pl!

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet