Wartości i benefity
Polskie pracownice marzą o zachowaniu równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. Aż 95 proc. respondentek PageGroup wskazało na ten czynnik, 94 proc. – na dostęp do branżowych szkoleń, 92 proc. – na możliwość skorzystania z prywatnego pakietu medycznego, 80 proc. – na opcję dodatkowego ubezpieczenia, a 60 proc. (wobec. 47 proc. mężczyzn) – na samochód służbowy.
Macierzyństwo
Dla wielu kobiet łączenie kariery i wychowywania dziecka stanowi duże wyzwanie. Jak wskazuje Margaret Szwed, coach i mentorka, właścicielka agencji marketingu i PR Kobiety Sukcesu, macierzyństwo w dalszym ciągu spotyka się z brakiem akceptacji ze strony pracodawców.
- Prowadząc grupę społecznościową oraz agencje marketingu etnicznego i PR spotykam się z wieloma kobietami, z różnych krajów świata i na różnych etapach w życiu. Dzięki temu mam dość szeroki obraz sytuacji zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii. W Polsce pracownice wciąż narzekają na to, że pracodawcy mają trudności z szanowaniem kobiet, które mają dzieci, szczególnie te mniejsze. W razie choroby zawsze jest problem z prośbą o dzień wolny – mówi Margaret Szwed.
Polityka różnorodności
Wyniki badania zrealizowanego w 2019 r. przez zespół Fundacji Liderek Biznesu dowodzą, że wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy z tego, ile kobiet pracuje w ich organizacjach i na jakich stanowiskach. Dopiero po przeanalizowaniu struktury zatrudnienia okazuje się, że większość pracownic zajmuje stanowiska szeregowe. Bynajmniej nie wynika to z ich braku kompetencji. Na rynku pracy brakuje jednak mechanizmów wspierających rozwój zawodowy kobiet.
Autorki raportu „Kobiety w biznesie. Marzenia, a rzeczywistość” proponują, aby pracodawcy zbadali potrzeby kobiet, przeprowadzając z nimi wywiady pogłębione. Po zdobyciu niezbędnej wiedzy można wdrożyć strategię różnorodności, w ramach której warto proponować pracownicom programy rozwojowe. Badania Fundacji Liderek Biznesu pokazują, że takie szkolenia powinny dotyczyć m.in. rzetelnej samooceny, ponieważ większość kobiet ma ją zaniżoną. Pracownice powinny także ćwiczyć umiejętności nawiązywania kontaktów.
Źródło: Fundacja Liderek Biznesu, „Kobiety w biznesie. Marzenia, a rzeczywistość”, a rzeczywistość, 2019 r.