Członkinie rad nadzorczych
W spółkach giełdowych z rynku głównego członkinie rad nadzorczych stanową przeciętnie 16% członków, a globalnie – 17%. Na przewodniczące rad nadzorczych przypada jedynie 9% ogółu.
W dalszym ciągu wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że rolą kobiet jest dbanie o dom. Monika Kurdej, autorka bloga „Zasmakuj w życiu”, podaje przykład swojego byłego pracodawcy, który przed świętami Bożego Narodzenia proponował dodatkowy dzień wolny wyłącznie pracownicom.
- Ta sytuacja to nic innego, jak pielęgnowanie przekonania o usługowej roli kobiet w życiu. Czy to ma wpływ na pracę zawodową? W przypadku szefa, który pielęgnuje takie podziały, jak ten – zdecydowanie tak – uważa ekspertka.
Źródło: Deloitte, „Kobiety w zarządach. Perspektywa globalna”, 2019 r.
Wzorce kulturowe
Ekspertki nie mają wątpliwości co do tego, że barierę w rozwoju zawodowym stanowią wzorce kulturowe.
– Mniejszy odsetek kobiet niż mężczyzn pełniących najważniejsze role w przedsiębiorstwach wynika z wielu czynników. Jednym z nich są uwarunkowania kulturowe, których podstawą mogą być np. różnice w wychowaniu dziewczynek i chłopców. Odmienne spojrzenie na przygotowywanie ich do ról społecznych sprawia, że w dalszym ciągu to głównie panie odpowiadają za organizację życia rodzinnego i domowego (niejako drugi darmowy etat). M.in. taka socjalizacja powoduje, że część kobiet bywa mniej pewna swoich kompetencji w późniejszym życiu zawodowym i rzadziej niż mężczyźni pretenduje do wyższych stanowisk – mówi Agnieszka Kulikowska, partner w Page Executive, firmie executive search zajmującej się rekrutacją kandydatów na najwyższe stanowiska zarządzające.
Wykształcenie
Co trzecia Polka posiada wykształcenie wyższe (dane Eurostatu za 2018 rok), podczas gdy tylko co piąty Polak kończy uczelnię wyższą.
Źródło: Eurostat, dane statystyczne dotyczące zatrudnienia, 2019 r.
Zmiana pracy
Ważną rolę w życiu polskich pracownic odgrywa rozwój. W IV kw. 2019 r. najczęstszym powodem zmiany pracy przez kobiety były: chęć zdobycia nowych umiejętności (58 proc.), zarobki (44 proc. kobiet wobec 58 proc. mężczyzn), względy etyczne (38 proc. kobiet wobec 27 proc. mężczyzn) oraz brak perspektyw rozwoju w obecnej firmie (37 proc.) – wynika z badania Confidence Index zrealizowanego w 2019 r. przez PageGroup.