Problem z czytelnym pismem, czyli DYSGRAFIA (AGRAFIA)
Objawia się nieczytelnym pismem dziecka, które trudno rozczytać. Dziecko z dysgrafią nie tylko pisze przysłowiowo „jak kura pazurem” ale też mocno męczy się podczas pisania, a dodatkowo nie lubi malować i rysować. Nauczyciele w niektórych szkołach po zgłoszeniu tego typu zaburzenia wydłużają czas pisania klasówek i sprawdzianów lub udostępniają komputer, na którym uczeń pisze zadania.
ZESPÓŁ ASPERGERA
Współcześnie często diagnozowana u dzieci choroba, której objawy można wyleczyć. Zespół Aspergera to łagodne zaburzenie, nie bez przyczyny kojarzone z autyzmem. Jego podstawowym objawem są trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu z ludźmi. To zaburzenie dość „młody”, jego kryteria diagnozy opracowano dopiero w 1992 roku.
Nadpobudliwość psychoruchowa, czyli ADHD
To jeden z najczęściej występujących wśród dzieci i młodzieży problemów psychiatrycznych. Kiedyś mówiło się, że dziecko ma „owsiki” lub, „żeby tak nie biegało, bo sobie zęby wybije”. Teraz diagnozuje się ADHD i pracuje zarówno z dzieckiem, jak i z nauczycielami, w celu w miarę normalnego funkcjonowania. ADHD uznawane jest za jedno z najczęściej spotykanych w psychiatrii dziecięcej zaburzeń. Szacuje się, że objawy ADHD można stwierdzić u powyżej 5% dzieci.
Lęk przed otwartą przestrzenią, czyli AGORAFOBIA
Dla dzieci z agorafobią szkoła będzie pułapką. Szczególnie duże budynki z dużą ilością osób. Lęk przed otwartymi przestrzeniami to zaburzenie nerwicowe. Osoby z agorafobią, w sytuacji lękowej mogą mieć:
- wysokie ciśnienie i przyspieszoną akcję serca
- biegunkę i częstomocz
- wrażenie „miękkich” nóg, „nóg jak z waty”
- szybki oddech, który prowadzi do hiperwentylacji