Smart shopping, czyli jak się modnie ubrać i oszczędzić pieniądze na swoje marzenia.

Maria Zdrojewska
Wiosną wiele osób trafia do sklepów w poszukiwaniu przynajmniej kilku nowych sztuk odzieży do swojej szafy. Zanim jednak ruszymy na zakupy, przemyślmy je dobrze. Smart shopping to kupowanie utożsamiane z umiejętnością wykorzystywania promocji oraz nadarzających się okazji. Sprowadzanie przymiotnika „smart” do sprytu w poszukiwaniu oszczędności w zakupach to zbyt duże uproszczenie. Bo zrobić przemyślane (czytaj oszczędne) zakupy, oznacza także, że zaoszczędzisz gotówkę, którą możesz przeznaczyć na realizację swoich największych marzeń.

Smart shopper to konsument odpowiedzialny, świadomy, wymagający i oszczędny. Potrafi planować budżet domowy i ważne miejsce znajdują w nim środki przeznaczone na rozwijanie pasji i spełnianie marzeń. Dla jednych będą to spotkania z przyjaciółmi, dla innych podróże po świecie, ktoś znajdzie radość w kolekcjonowaniu księgozbioru lub uprawianiu ogródka albo nauce języków. Ważne jest, aby w trakcie planowania budżetu domowego znaleźć w nim środki przeznaczone na cele, które nas uszczęśliwią, jednocześnie zabezpieczając pieniądze, które muszą być wydane na zaspokojenie bardziej podstawowych potrzeb, m.in. zobowiązania, środki na codzienne zakupy oraz... garderobę.

Uzupełnij garderobę w outlecie

Nikt chyba nie ma wątpliwości, że co jakiś czas każdy, nawet najbardziej zagorzały przeciwnik zakupów w sklepach odzieżowych, musi pomyśleć o wymianie garderoby. Ubrania przecież zwyczajnie się zużywają, zmieniają się nasze rozmiary, albo niektóre fasony znikają, inne zaś robią się popularne w danym sezonie. Najpowszechniejszym przejawem smart shoppingu jest wypatrywanie wyprzedaży i obniżek. Przed wiosną wiele osób trafia do sklepów w poszukiwaniu przynajmniej kilku nowych sztuk odzieży do swojej szafy.

Warto na przykład zajrzeć do outletu, w którym czekają na klientów końcówki serii markowych produktów w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Rzeczy pochodzą z nadwyżek produkcyjnych i pozostałości z kolekcji sezonowych. Czasem zdarzają się również limitowane kolekcje tworzone specjalnie z myślą o outletach. Warto też śledzić przeceny w galeriach handlowych. Czasami wystarczy poczekać parę tygodni, by mieć upatrzoną wcześniej rzecz za pół ceny.

Kilka rzeczy w szafie sprawi, że zawsze będziesz miała się w co ubrać

Potrafimy robić zakupy

Badania na temat tzw. inteligencji zakupowej mieszkańców państw europejskich dowiodły, że Polacy potrafią robić zakupy. Wyprzedzają nie tylko mistrzów sprzedaży okazyjnych, czyli Brytyjczyków, ale i oszczędnych Niemców. W porównaniu do mieszkańców pozostałych krajów, rzadko wydają pieniądze pod wpływem impulsu. Iloraz „zakupowej inteligencji” jest niezależny od płci, jednak kobiety bardziej świadomie niż mężczyźni kontrolują wydatki, trzymając w ryzach domowy budżet. Osoba uprawiająca smart shopping trafiając na idealne ubranie nie rzuca się kupować od razu. Najpierw przeszukuje Internet, aby dowiedzieć się, gdzie można znaleźć towar taniej. Takie przeszukiwanie to styl życia. Mamy zresztą w tej dziedzinie niezłe predyspozycje, bo w kategorii, którą międzynarodowi eksperci nazywają „zakupowym IQ”, Polacy tradycyjnie lokowali się na wysokiej pozycji.

Skąd się wzięło pojęcie smart shoppingu?

Ojcem smart shoppingu jest Internet, matką - dekoniunktura gospodarcza. Ten trend konsumencki narodził się w USA i Europie Zachodniej pod wpływem kryzysu 2008 r. To efekt poszukiwania sposobu na ograniczenie wydatków bez radykalnego obniżania dotychczasowego poziomu konsumpcji. Część konsumentów zaczęła wydawać pieniądze oszczędniej. Pomaga im w tym nowoczesna technologia, zwłaszcza Internet. Moda na smart shopping jest silnie związana z sytuacją gospodarczą. Rozwinęła się najbardziej w tych krajach, które dotknęła recesja. I choć wiele z nich wygrzebało się z kłopotów, moda nie przeminęła. Polskę początkowo omijały zawirowania, dlatego smart shopping rozwijał się bardziej pod wpływem zagranicznych wzorów, a mniej z przyczyn ekonomicznych. To się jednak zmieniło. Coraz częściej polscy konsumenci niepokoją się o swoją przyszłość i zaczynają myśleć, jak oszczędzać na zakupach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet