Wszystko w małych rączkach
Warto sprawdzić, czy dziecko posiada podstawowe zdolności manualne, potrafi po sobie posprzątać, zapakować swoje rzeczy, czy radzi sobie z chwytaniem małych przedmiotów i umie nimi operować. Już teraz powinno posiadać umiejętność chwytu narzędzia pisarskiego i podejmować pierwsze próby kreślenia liter.
Ostrożnie, emocje!
Przed rozpoczęciem roku szkolnego warto sprawdzić także, czy dziecko jest emocjonalnie na to gotowe. Absolutną podstawą jest umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz podejmowanie próby radzenia sobie z nimi. Pierwszoklasista powinien już wiedzieć, że nie powinien podejmować natychmiastowych decyzji na podstawie emocji.
Bez łez na do widzenia!
Dziecko w tym wieku musi przeżywać swoje emocje w sposób, który umożliwi mu adaptację w nowym otoczeniu – wśród równolatków, starszych dzieci i dorosłych. Musi umieć rozstawać się bez lęku z rodzicami.
Szacunek ludzi przy tablicy
Siedmiolatek powinien szanować emocje innych osób. Powinien bez problemu wykazywać podstawową empatię wobec innych i umieć wczuć się w uczucia i emocje najbliższego otoczenia. Dziecko w tym wieku musi także rozumieć, że również zwierzęta mają zdolność odczuwania i należy traktować je z troską. Pierwszoklasista powinien też szukać wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie.