W grupie raźniej!
Zaczynając swoją szkolną przygodę, dziecko powinno posiadać podstawowe umiejętności społeczne i umieć nawiązać relacje rówieśnicze bez zachęty dorosłego. Pierwszoklasista musi posiadać zdolność oceny swojego zachowania, przyjmować i szanować normy grupowe. Dobrze by było, aby dziecko umiało współdziałać z zespołem w różnych sytuacjach.
Kulturalnie
Pierwszoklasista powinien bez problemu posługiwać się swoim imieniem, nazwiskiem i adresem, a także używać zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania i wdzięczności. W tym wieku musi już umieć przyjmować konsekwencje swojego zachowania i przeprosić, gdy zrobi źle.
Chwilę uwagi proszę!
Rozpoczynając obowiązek szkolny, dziecko musi umieć skupić swoją uwagę na dorosłych i rówieśnikach. Z drugiej strony, powinno bez problemu komunikować się z grupą i prowadzącym oraz odczytywać ich komunikaty: zarówno te werbalne, jak i mowę ciała.
Swoimi słowami!
Kończąc przedszkole, dziecko powinno próbować wyrażać swoje rozumienie zjawisk i rzeczy za pomocą technik plastycznych, ruchu i gestów, a także werbalnie. Nie musi posługiwać się skomplikowaną terminologią – ważne, aby mówiło płynnie i wyraźnie, w sposób zrozumiały dla dzieci i dorosłych.