Pierwsze kroki...
Chociaż dziecko nie musi jeszcze zapisywać liter, powinno wyłapywać głoski na początku i końcu prostych słów i rozpoznawać pojedyncze litery, którymi się zainteresowało w czasie zabawy. Powinno już umieć odczytywać pojedyncze słowa, które napotyka w codziennym życiu (np. „sklep”).
Życie to nie bajka
Chociaż jest to nieraz trudne, dziecko w tym wieku powinno już dobrze odróżniać świat rzeczywisty od fikcyjnego, baśniowego i medialnego.
Tylko się wyrażaj!
Pierwszoklasista powinien już bez żadnego problemu odpowiadać na pytania, opowiadać o zdarzeniach minionego dnia i objaśniać kolejność zdarzeń. Do prostych umiejętności, które powinno posiadać, należy układanie i rozwiązywanie zagadek, recytowanie znanego mu wierszyka, układanie prostych historyjek obrazkowych.
Śpiewać każdy musi
Pierwszoklasista powinien posiadać także podstawowe umiejętności z zakresu edukacji muzycznej – śpiewać piosenki, poruszać się w rytm muzyki, dostrzegać jej zmiany, podejmować próby muzykowania z użyciem instrumentów i przedmiotów.