Wizualnie
Jeżeli chodzi o umiejętności plastyczne, to dziecko w tym wieku powinno chętnie eksperymentować z farbami, kredkami i mazakami, tworzyć proste i złożone znaki (nadawać im znaczenie) i powtórzyć nakreślenie według wzoru (szlaczek, pojedynczą literkę lub cyfrę). Dziecko musi także umieć nazwać elementy, które odnajdzie na obrazku. Warto sprawdzić czy potrafi nazwać elementy na ilustracji używając odpowiednich pojęć („z przodu”, „z tyłu”, „w rogu” itd.).
Wiem, kim jestem
Zaczynając szkołę, dziecko powinno umieć nazwać swój kraj i jego stolicę, rozpoznać symbole narodowe, nazywać wybrane symbole związane z regionami Polski i odnaleźć je w podaniach i legendach. Powinno się też orientować, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.
W lewo? W prawo?
Dziecko powinno także bez problemu klasyfikować przedmioty według rozmiaru, kształtu, koloru i przeznaczenia. Powinno też znać podstawowe kształty geometryczne (trójkąt, kwadrat itd.)
Pierwszoklasista nie powinien już mieć problemów z określaniem kierunków. Musi rozróżniać prawą i lewą stronę.
Na co liczysz?
Dziecko, które ukończyło zerówkę, powinno bez problemu przeliczać elementy zbiorów w czasie zabawy i ćwiczeń, posługiwać się liczebnikami, rozpoznawać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, wykonywać dodawanie i odejmowanie w sytuacjach użytkowych, a także odróżnić liczenie błędne od poprawnego.