Do kogo należy wielka niebieska czapka?

Materiał informacyjny SOS Wioski Dziecięce
Czapka Świętego Mikołaja zawsze była czerwona. W tym roku to się jednak zmienia – barwa tego bożonarodzeniowego atrybutu zmienia się na niebieską. Wielka świecąca czapka właśnie w tym kolorze stanęła pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Skąd ten niestandardowy kolor? Jest to symbol dzieci, które nie miały szczęścia by spędzać Święta w gronie kochających najbliższych. Jak zostać Niebieskim Świętym Mikołajem?

Okres świąteczny nie dla wszystkich dzieci wygląda, jak w filmach familijnych czy reklamach w telewizji. Dla tych, którzy wychowują się w rodzinie doświadczającej wielu problemów,  takich jak m.in. przemoc, uzależnienia czy ubóstwo, Święta często kojarzą się z zimnem, samotnością i strachem.

Niebieska czapka powstała właśnie z myślą o tych dzieciach.Kolor jest dobrany nieprzypadkowo – jest to barwa SOS Wiosek Dziecięcych, organizacji, która pomaga osieroconym i opuszczonym dzieciom ocalić szczęśliwe dzieciństwo i przeżyć prawdziwą magię Świąt.

Często dopiero tutaj, pod naszą opieką, dzieci doświadczają prawdziwych Świąt: w cieple, z prezentami, wśród osób, którym na nich zależy. Takie rytuały pozwalają odbudowywać u nich bezpieczeństwo emocjonalne oraz tworzą bliskie więzi z opiekunami, dlatego zawsze zależy nam, aby te wspólne chwile były dla nich jak najpiękniejsze. – opowiada Aleksandra Sikorska, psycholożka w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce w Polsce.

Podopieczni SOS Wiosek Dziecięcych to dzieci, które noszą za sobą bagaż trudnych doświadczeń. Szczęśliwe, rodzinne Święta do tej pory znały tylko z billboardów i opowieści rówieśników. W miejscu rodzinnego ciepła mroził je chłód samotności, zamiast kolęd słyszały krzyk awantur, a pod choinką nie stały prezenty, lecz puste, szklane butelki. Trafiając pod opiekę stowarzyszenia, zostają objęte profesjonalną opieką specjalistów, rodziców SOS, osób, które przywracają im zaufanie do drugiego człowieka.

Są to dzieci, które przestały wierzyć w Świętego Mikołaja dużo za wcześnie. Na tegoroczne Święta dajemy im głos i zachęcamy do pomocy – niebieska czapka przypomina nam, że w te zimowe dni każdy może zostać Mikołajem – wystarczy drobny gest, wpłata, zainteresowanie, aby symbolicznie „włożyć” niebieską czapkę i sprawić, że dziecko po raz pierwszy uwierzy w Świętego Mikołaja. – zachęca Aleksandra Sikorska.

W centrum Polski

Czapka będzie ozdabiała teren pasażu Wisławy Szymborskiej, w ścisłym Centrum Warszawy (tuż obok Pałacu Kultury i Nauki oraz Jarmarku Warszawskiego) do 28 lutego 2026 r. Na iluminacji będzie umieszczony kod qr oraz terminal do wpłacenia datku na rzecz podopiecznych SOS Wiosek Dziecięcych. Partnerem świątecznym akcji jest firma

Od prawie 30 lat zajmujemy się tworzeniem instalacji świątecznych na całym świecie i doskonale wiemy, jak wiele emocji może wywołać odpowiednio zaprojektowana iluminacja. Gdy dowiedzieliśmy się o akcji SOS Wiosek Dziecięcych, z ogromną chęcią podjęliśmy się realizacji Niebieskiej Czapki — bo za tym pozornie prostym, świetlnym projektem stoi piękna idea. Warto przypominać, jak wiele dzieci czeka na ciepłe, rodzinne Święta. – opowiada Tomasz Podogrocki, wiceprezes Multidekor, firmy, której iluminacje rozświetlają pobliski jarmark świąteczny oraz ulice i place m.in. Warszawy, Krakowa, Gdańska, Łodzi i Poznania.

Przestrzeń wokół Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie jest doskonała, żeby przyciągnąć uwagę tysięcy ludzi każdego dnia na ważne społecznie tematy. Dlatego też cieszymy się, że w tak widocznym miejscu – w ścisłym centrum Warszawy, tuż obok Jarmarku Warszawskiego, stanęła ta piękna, wielka czapka, przypominająca, że niewiele potrzeba, aby podarować komuś wymarzone Święta. – dodaje Sylwia Wróblewska, kierownik działu marketingu, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.

Mały gest, wielka zmiana!

Darowiznę na rzecz dzieci z SOS Wiosek Dziecięcych można przekazać na wiele sposobów:

dokonując wpłaty na konto 07 1240 6247 1111 0000 4975 0683

za pośrednictwem strony www.dziecisos.org 

poprzez przelew BLIK na numer 694 235 578

Każdy, nawet drobny gest, przyczynia się do tego, by podopieczni Stowarzyszenia mogli przeżyć prawdziwe, rodzinne święta – pełne ciepła, bliskości i nadziei.

Kampania, wraz ze świąteczną zbiórką, będzie prowadzona w całej Polsce w listopadzie i grudniu 2025 roku, obejmując działania w prasie oraz w mediach internetowych.

Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet