Darger jako artysta był samoukiem i łączył w swojej twórczości wiele technik, m.in. komiks, kolaż, akwarele i przerysowywanie fotografii z gazet. W swojej niezwykłej epopei Darger umieścił siebie samego jako obrońcę dzieci, których cierpienie bardzo go bulwersowało – część z postaci, które rysował, była wzorowana na nieletnich ofiarach morderstw, o których artysta czytał w gazetach. Darger stworzył też liczącą ponad 10 tysięcy stron kontynuację swojej epopei (historia dotyczyła demonicznych sił atakujących dzieci w Chicago), a także ośmiotomową autobiografię, w której wspomnienia mieszają się z fikcją. Dziś dzieła Dargera cieszą się światową sławą, a on sam uznawany jest za jednego z najważniejszych artystów nurtu nazywanego art brut.
Licencja
Edith Ewing Bouvier Beale, znana jako „Duża Eddie”, była przed wojną znaną bywalczynią salonów i początkującą piosenkarką. Swoją wysoką pozycję społeczną zawdzięczała m.in. temu, że była spokrewniona z żoną prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego oraz, co ciekawe, z polskim szlacheckim rodem Radziwiłłów. W 1946 r., po rozwodzie z mężem, „Duża Eddie” została całkiem sama w rezydencji Grey Gardens. W 1952 r. do samotnej matki sprowadziła się córka, Edith Bouvier Beale, nazywana „Małą Eddie”. Obie kobiety zaczęły coraz rzadziej opuszczać niszczejący dom. To, w jakich warunkach mieszkają, wyszło na jaw dopiero w wyniku interwencji Departamentu Zdrowia.
Duża Eddie, Mała Eddie i dom pełen kotów
Little Edie Beale in Grey Gardens, the home she shared with her mother, in 1972. from r/OldSchoolCool
W 1971 r. pracownicy lokalnego Departamentu Zdrowia odwiedzili rezydencję Grey Gardens. Okazało się wówczas, że „Duża Eddie” i „Mała Eddie” żyły bez bieżącej wody wśród stosów śmieci, w rozpadającym się budynku. Po pełnym pcheł, cuchnącym domu biegały liczne koty i szopy pracze. Z uwagi na zagrażające zdrowiu warunki mieszkalne kobiety próbowano eksmitować, jednak po nagłośnieniu sprawy przez media członkowie rodziny zgodzili się wyłożyć pieniądze na remont budynku i utrzymanie obu kobiet. Resztę życia spędziły one już w normalnych warunkach. Historię „Dużej” i „Małej Eddie” rozsławił poświęcony im film dokumentalny „Grey Gardens”, na podstawie którego powstał także musical.
Alexander Kennedy Miller, znany ekscentryk, przed wojną przez wiele lat prowadził firmę pocztową, która dostarczała przesyłki za pomocą wiatrakowców – lekkich pojazdów przypominających helikopter. W 1946 r. zamieszkał z żoną na farmie pozbawionej ogrzewania i z ograniczonym dostępem do wody oraz prądu. Od tej pory Miller zaczął poświęcać każdą chwilę swojemu hobby: kolekcjonowaniu rzadkich samochodów marki Stutz, na które wydawał ogromne sumy. Zbierał także części samolotów i wiatrakowców. Okoliczni mieszkańcy nie wiedzieli, że Millerowie mają tyle pieniędzy: ich farma była w tak złym stanie, że sąsiedzi kilka razy oferowali parze pomoc finansową.