Pozasądowe dochodzenie roszczeń. Kiedy klient i sklep mogą przybić piątkę?

Agnieszka Domka-Rybka
Często jesteśmy niezadowoleni z produktów promocyjnych, które kupujemy pochopnie pod wpływem emocji, np. przed świętami, a potem nagle przestają się nam podobać - to nie jest powód do reklamacji
Często jesteśmy niezadowoleni z produktów promocyjnych, które kupujemy pochopnie pod wpływem emocji, np. przed świętami, a potem nagle przestają się nam podobać - to nie jest powód do reklamacji Pomorska.pl
Jeżeli sklep, zdaniem klienta, niesłusznie odrzucił jego reklamację, jest szansa, że uda się rozwiązać ten spór poza sądem - szybciej, łatwiej i taniej.

Ruszyła strona internetowa informująca o pozasądowym dochodzeniu roszczeń.

Spór może skończyć się kompromisem

Jej adres to: www.polubowne.uokik.gov.pl. Informuje, jak rozwiązać spór z przedsiębiorcą bez sędziego.

Konsumenci znajdą na niej odpowiedzi na najczęstsze pytania, m.in. kiedy mogą skorzystać z takiej drogi, ile trwa postępowanie, jak ono przebiega.

- 10 stycznia tego roku weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich - przypomina Michał Holeksa, dyrektor w biurze prezesa UOKiK. - Oznacza to, że jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację klienta, albo zmienił jego żądanie, można rozwiązać konflikt składając wniosek do wyspecjalizowanego podmiotu.

Konsumenci oceniają: Gdzie najchętniej robią zakupy Polacy?
Dane takich instytucji znajdują się w rejestrze na stronie UOKiK (www.uokik.gov.pl), gdzie wpisano: Związek Banków Polskich (usługi finansowe), Urząd Komunikacji Elektronicznej (usługi telekomunikacyjne i pocztowe), Rzecznik Finansowy (podmioty rynku finansowego), Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie (spory między konsumentami a liniami lotniczymi), Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy prezesie Urzędu Transportu Kolejowego (nieporozumienia między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi).

W konfliktach związanych z umowami sprzedaży, turystycznymi, deweloperskimi i remontowymi, mieszkańcy naszego regionu mogą kierować wnioski do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy.

- Jeśli strony nie są w stanie same porozumieć się, zapraszamy do nas. Postaramy się pomóc. Oczywiście, wysłuchamy argumentów jednej i drugiej strony - zapewnia Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno - Organizacyjnego i Ochrony Konsumentów w bydgoskim WIIH. -wielu takich przypadkach na pewno można iść na kompromis.

Mediacja materialna, nie chodzi o krzywdy moralne

- Zajmujemy się mediacją w sporach materialnych związanych ze zwrotem towaru czy zapłaty za niego, jego naprawą oraz wymianą na nowy, ale nie ma mowy np. o zadośćuczynieniu za krzywdy moralne - podkreśla Luiza Chmielewska.

Takie postępowanie powinno zakończyć się w ciągu 90 dni kalendarzowych od dnia, w którym WIIH (czy inna instytucja), otrzymała wniosek od konsumenta lub przedsiębiorcy. W wyjątkowych przypadkach, jeżeli problem jest szczególnie skomplikowany, czas ten może być wydłużony. Godząc się na nie można ponieść koszt opłaty wstępnej za udział w postępowaniu, o ile podmiot uprawniony ją pobiera oraz, jeśli zajdzie potrzeba np. powołania biegłych.

Mieszkańcy naszego regionu najczęściej proszą o mediacje w przypadku artykułów przemysłowych, a konkretnie skarżą się na nieuwzględnienie przez przedsiębiorców ich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową/rękojmi bądź gwarancji.
Według WIIH, w zeszłym roku takich zażaleń było o 24 proc. więcej niż w 2015.

Podobnie, jak w poprzednich latach, najczęściej "reklamowanym" towarem było obuwie (60,97 % skarg w tej grupie), a ponadto m.in. sprzęt sportowy, komputerowy i AGD, narzędzia, galanteria, instrumenty muzyczne, odzież, meble, produkty motoryzacyjne oraz zabawki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet