Jak będzie wyglądał obowiązkowy egzamin po ósmej klasie szkoły podstawowej?
Egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany w ostatniej klasie 8-letniej szkoły podstawowej od roku szkolnego 2018/2019. W latach 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 uczniowie będą zdawali egzamin z języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki. Z kolei od roku szkolnego 2021/2022 egzamin będzie przeprowadzany z przedmiotów: język polski, matematyka, język obcy nowożytny oraz jeden z przedmiotów do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii, historii. Wymagania będą określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla ośmioletniej szkoły podstawowej. Przystąpienie do egzaminu będzie obowiązkowe, uzyskane wyniki nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły, natomiast będą stanowić jedno z kryteriów rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej. Wyniki egzaminu po ósmej klasie będą przedstawiane w procentach i na skali centylowej. Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, dotyczące m.in. warunków zwalniania uczniów z obowiązku przystąpienia do egzaminu, dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu, możliwości wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej, będą analogiczne do rozwiązań funkcjonujących przy obecnie przeprowadzanym egzaminie gimnazjalnym.
Czy w szkołach ponadpodstawowych zaplanowano naukę przedmiotów w wymiarze rozszerzonym, takich jak fizyka, informatyka czy biologia?
W liceum ogólnokształcącym jeszcze na etapie prekonsultacji zaplanowano na przykład geografię, biologię, chemię, fizykę czy informatykę w tzw. rozszerzeniach na poziomie 6 godzin, a języka polskiego - 8 godzin w 4-letnim cyklu kształcenia. Te ustalenia najprawdopodobniej zostaną zmodyfikowane. Szczegóły w tej sprawie powinny być znane do końca stycznia.
W związku z reformą pojawi się zagrożenie kumulacji roczników absolwentów gimnazjum i szkoły podstawowej, którzy w tym samym czasie rozpoczną naukę w liceum ogólnokształcącym. Jakie jest rozwiązanie tego problemu?
W roku szkolnym 2019/2020 w jednej szkole spotkają się dwie grupy uczniów - absolwenci gimnazjum i absolwenci szkoły podstawowej. Będą miały oddzielną rekrutację. Obie grupy uczniów będą realizowały odrębne programy nauczania, nie ma możliwości, aby spotkały się w tej samej klasie.
W roku szkolnym 2019/2020 naukę w 3-letnim liceum rozpocznie ostatni rocznik gimnazjalistów, a w 4-letnim liceum pierwsi absolwenci 8-klasowej szkoły podstawowej. Każda z tych grup uczniów przystąpi do egzaminu maturalnego po 12 latach nauki (6+3+3 lub 8+4). Egzamin maturalny będzie inny. Uczniowie, którzy skończą 4-letnie liceum ogólnokształcące, będą go zdawali według nowych zasad. Uczniowie ci nie będą także rywalizować w rekrutacji na studia. W 2022 roku absolwentami liceum ogólnokształcącego będą dzieci z rocznika 2003 i 2004 (6-latki), czyli uczniowie, którzy w obecnym roku szkolnym ukończyli klasę VI szkoły podstawowej, a w 2023 z rocznika 2004 i 2005 (6-latki), które w tym roku szkolnym ukończyły klasę V szkoły podstawowej.
Jak będzie wyglądać egzamin maturalny według nowych zasad?
Będzie przeprowadzany od roku szkolnego 2022/2023 dla absolwentów 4-letniego liceum ogólnokształcącego, a od 2023/2024 dla absolwentów 5-letniego technikum. Podstawą przeprowadzania tego egzaminu będą wymagania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego polegają na wprowadzeniu progu zdawalności (na poziomie 30 proc. możliwych do uzyskania punktów) z egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych wprowadzony będzie obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego - w części pisemnej z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym.
Posiadaczom dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika umożliwi się otrzymanie świadectwa dojrzałości przez zdanie egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych. Absolwenci branżowej szkoły II stopnia, posiadający dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, począwszy od roku szkolnego 2021/2022 będą mogli uzyskać świadectwo dojrzałości, zdając egzamin maturalny z przedmiotów obowiązkowych, tj. bez konieczności, ale z możliwością zdawania egzaminu z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego.