Spis treści
W PRL-u muzyka odgrywała bardzo ważną rolę
Polskie wokalistki wyróżniały się pod względem mocnego głosu i niebanalnej aparycji. Niektóre z nich stały się legendą po swojej śmierci, inne do dzisiaj aktywnie udzielają się na scenie. Zachwycają głosem i talentem, a także imponują swoim rozwojem artystycznym.
Postanowiliśmy przypomnieć największe przeboje z PRL-u z kobietami w rolach głównych oraz sprawdzić, jak wyglądały kiedyś kultowe wokalistki.
Posłuchaj hitów z PRL-u w kobiecym wykonaniu!
Na przestrzeni lat zmieniały się gusta muzyczne Polaków, jak i style dominujące w radiu oraz na scenie. Muzyka odgrywała jednak niezmiernie ważną rolę w codziennym życiu, a ogólnopolskie festiwale muzyczne, takie jak Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu czy festiwal muzyczny w Sopocie kształtowały trendy i pozwalały odkrywać wschodzące gwiazdy. Tymi wydarzeniami żył cały kraj.
Przeczytaj także: „Wiejąca tandetą”. Tak zmieniła się Małgorzata Werner, zwana polską Pamelą Anderson. Co słychać u gwiazdy Disco Relax?
20 kultowych wokalistek z czasów PRL-u. Polskie piosenkarki lat 70. i 80.
Niektóre artystki zrobiły nie tylko karierę wokalną, bo odniosły duży sukces również na scenie teatralnej i wielkim ekranie. Wszechstronny talent przejawiały m.in. Krystyna Janda czy Kalina Jędrusik, która obok Anny Jantar zasłynęła nie tylko za sprawą swojego głosu, ale i nieprzeciętnej urody.
W historii polskiej muzyki można znaleźć wiele silnych osobowości, które wpisywały się w kanon piękna charakterystyczny dla swojej epoki, zachwycając charyzmą i porywając tłumy.
Czytaj też: Szkolna moda w czasach PRL-u. Jak uczniowie ubierali się do szkoły na co dzień, a jak na matury?
Anna Jantar
Kariera Anny Jantar trwała krótko i została tragicznie zakończona za sprawą katastrofy lotniczej nad Lasem Kabackim (okolice Warszawy). Bardzo utalentowana wokalnie matka Natalii Kukulskiej była duszą towarzystwa i szybko stała się ikoną polskiej muzyki pop oraz estradowej. Wyznaczała trendy w latach 70. Zmarła niespodziewanie 14 marca 1980 roku, ale pamięć o niej pozostała żywa, m.in. za sprawą jej przyjaciółki, również piosenkarki, Haliny Frąckowiak.
Maryla Rodowicz
Maryla Rodowicz bywa nazywana „królową polskiej estrady”. Debiutowała na Festiwalu w Opolu w 1968 roku. Od tamtej pory jej kariera muzyczna bardzo się rozwinęła, a artystka zaskarbiła sobie miliony serc hitami takimi jak: „Ballada wagonowa”, „Małgośka”, „Futbol, futbol, futbol”, „Sing-Sing”, „Mówiły mu”, „Gaj”, „Jadą wozy kolorowe”, „Do łezki łezka” czy „Niech żyje bal”. Na przestrzeni lat wokalistka zdobyła liczne wyróżnienia podczas festiwalu w Opolu, m.in. nagrodę Grand Prix, Złoty Mikrofon Polskiego Radia i tytuł Miss Obiektywu.
Monika Borys
Jarosław Kukulski, ojciec Natalii, związał się z inną wokalistką, Moniką Borys. Znana m.in. z przeboju „Co ty królu złoty” wokalistka zyskała jednak złą sławą za sprawą trudnych relacji z pasierbicą. Ostatecznie zniknęła ze sceny artystycznej. Rozwiodła się także z ojcem Kukulskiej. Wycofała się z show biznesu i założyła własną firmę deweloperską.
Kalina Jędrusik
Kalina Jędrusik to barwna postać, która zrobiła karierę muzyczną i aktorską. Żona słynnego pisarza i felietonisty Stanisława Dygata brylowała w towarzystwie i miała słabość do pięknych ubrań. Debiutowała w 1956 roku rolą Kleopatry w „Cezarze i Kleopatrze” Gustawa Holoubka. Związana z czołowymi polskimi teatrami, została także artystką kabaretową (występowała m.in. w Kabarecie Starszych Panów) oraz zrobiła karierę filmową.
Ewa Demarczyk
Ewa Demarczyk była niezwykle utalentowaną piosenkarką związaną z krakowskim kabaretem „Piwnica pod Baranami”. Zachwycała szeroką skalą głosu i charyzmatyczną osobowością. Śpiewała m.in. utwory słynnego poety Mirona Białoszewskiego (np. „Karuzelę z madonnami”) oraz Agnieszki Osieckiej, legendarnej autorki tekstów i satyryczki.
Chociaż obecnie dominują zupełnie inne style muzyczne niż kiedyś, kultowe polskie przeboje do dzisiaj mają grono swoich miłośników, również wśród millenialsów. Młodzi ludzie bawią się przy nich podczas imprez tematycznych, a niektórzy zgłębiają także historię polskiej muzyki estradowej. Warto więc wiedzieć, czego słuchają kolejne już pokolenia Polaków.