Typowe usterki kluczyków samochodowych
Kluczyk samochodowy nie reaguje na naciskanie przycisków, ale nic nie wskazuje na jego uszkodzenie? W pierwszej kolejności warto wymienić baterię na nową. Zwykle w kluczykach stosuje się baterie pastylkowe typu CR2025 lub CR2032 - oczywiście dla pewności najlepiej wyjąć starą baterię i kupić taką samą. Naprawa sprowadza się do otwarcia obudowy (zwykle nie trzeba do tego żadnych narzędzi), wyjęcia starej baterii i założenia nowej zgodnie ze wskazaną biegunowością.
Niestety obudowy kluczyków samochodowych są podatne na uszkodzenia. Wystarczy, że kluczyk wypadnie z rąk i uderzy o twarde podłoże z dużej wysokości albo zostanie przygnieciony przez coś ciężkiego. Wskutek częstej eksploatacji może również dojść do wyłamania jednego z przycisków w pilocie. Nawet jeżeli kluczyk nadal działa (można włożyć coś do środka, żeby uruchomić funkcję przycisku), to nie warto zwlekać z wymianą obudowy. Przez powstały otwór może przedostać się wilgoć, która zaszkodzi elektronice. Obudowę kluczyka samochodowego warto wymienić także wówczas, gdy element jest mocno porysowany lub pojawił się problem z wciskaniem przycisków.
Wymiana obudowy kluczyka samochodowego
Uszkodzona obudowa kluczyka samochodowego to niewielki problem, który można rozwiązać samodzielnie. W zależności od modelu samochodu koszt nowego zamiennika może wynosić w granicach 20-50 złotych. Niedrogie, wysokiej jakości obudowy kluczyków samochodowych można znaleźć tutaj: https://awparts.pl/92-kluczyki Można kupić zarówno całą obudowę, jak i same przyciski (w tym przypadku wydatek wyniesie ok. 10 zł). Do wymiany obudowy kluczyka nie potrzeba zaawansowanych narzędzi, choć przyda się coś do podważenia mocno dopasowanych części obudowy.
Jak wymienić obudowę kluczyka samochodowego krok po kroku:
- Zdjąć tylną osłonę, wyjąć baterię.
- Oddzielić obie części obudowy od siebie, np. za pomocą płaskiego śrubokręta, szczypiec, kombinerek lub otwieraka do elektroniki.
- Wyjąć płytkę drukowaną i włożyć ją do nowej obudowy.
- Założyć sprężynkę i przycisk otwierający grot.
- Przełożyć stary grot do nowej obudowy (grot trzeba okręcić wokół sprężynki i przytrzymać, żeby nie odbił przed założeniem obudowy)*.
- Zatrzasnąć nową obudowę, w razie potrzeby przykręcić śrubkę.
*Jeżeli nie można przełożyć starego grotu, trzeba założyć nowy grot (dostępny w zestawie z obudową), a następnie dociąć na wzór starego w punkcie dorabiania kluczy.
Gdy nie działa elektronika
Czasami zdarza się, że wskutek dużego uszkodzenia mechanicznego lub zalania przestaje działać elektronika w kluczyku. Jeżeli uszkodzenie dotyczy cewki lub mikrowłącznika (np. nie działa jeden przycisk), wówczas trzeba kupić nową część lub specjalny zestaw naprawczy, przy czym nie jest to duży wydatek (ok. 20 zł).
Znacznie większym problemem jest awaria immobilisera. W tej sytuacji trzeba zwrócić się do specjalisty, który wykasuje uszkodzony transponder i zaprogramuje nowy. Na wspomnianej wcześniej stronie https://awparts.pl/92-kluczyki dostępne są również obudowy kluczyków samochodowych w zestawie z elektroniką. Przy zakupie kompletnego zamiennika trzeba doliczyć koszt kodowania elektroniki i ewentualnie docięcia grotu (można przełożyć stary).
Obudowy kluczyków samochodowych - o czym pamiętać?
Przed zakupem obudowy trzeba upewnić się, że element jest przystosowany do danego modelu i rocznika samochodu. W przypadku zakupu zamiennika wraz z elektroniką należy porównać rodzaj grotu, umiejscowienie baterii, przyciski oraz specyfikację elektroniki. Podczas otwierania starej obudowy należy uważać, żeby nie uszkodzić płytki z elektroniką. Można również przy okazji wymienić baterię na nową, a zabrudzoną płytkę umyć za pomocą izopropanolu. Żeby zapobiec kolejnej wymianie obudowy, warto kupić specjalny pokrowiec wykonany z silikonu.