Bielizna damska. Tak zmieniła się na przestrzeni 100 lat
Damska bielizna na przestrzeni ostatnich 100 lat przeżyła prawdziwą rewolucję. Największą zmianą było pozbycie się ciasnych gorsetów i pojawienie się niekrępujących ruchów biustonoszy. Lata 70. odrzuciły wręcz staniki, traktując je jako symbol męskiej dominacji. Poza tym przez bieliźniarskie trendy przewinęła się cała plejada wzorów i stylów. Jak ewoluowała damska odzież spodnia od początku XX wieku i w jaki sposób stała się symbolem kobiecej emancypacji?
Era gorsetu
Choć walczono z nim na różnych frontach - medycznym, religijnym i feministycznym - gorset pokonał wszystkich swoich przeciwników (i przeciwniczki), zapisując się w historii damskiej mody na blisko 400 lat. Niestety gorset był czymś więcej, niż niewygodnym elementem garderoby. Był symbolem zniewolenia kobiet w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Nienaganna figura podyktowana męskim gustem stała się czymś, do czego powinna dążyć każda kobieta. Od tego wzorca nie było odstępstw, mimo że skutki noszenia gorsetu były bardzo niekorzystne dla zdrowia.
Do ubocznych skutków nienaturalnego ucisku talii należały:
- omdlenia
- deformacje żeber
- deformacje kręgosłupa
- deformacje organów wewnętrznych (wątroby, śledziony, nerek i płuc)
- niewydolność narządów wewnętrznych
Mimo poważnych konsekwencji zdrowotnych związanych z noszeniem gorsetu, talia idealna stała się wyznacznikiem kobiecości. Lata 60. XIX wieku wprowadziły nawet swojego rodzaju "ulepszenie" - sprężynowe zapięcie, pozwalające uzyskać obwód w talii bliski 40-50 cm.
Walkę z gorsetem jako pierwsze podjęły angielskie sufrażystki w 1904 roku, lecz to dopiero projektanci mody wcielili rewolucję w życie. Paul Poiret na początku wieku oświadczył:
W imię wolności ogłosiłem śmierć gorsetu i narodziny biustonosza.
Wiek biustonoszy
Tak naprawdę za pierwszy biustonosz uznawany jest ten zaprojektowany przez Amerykanina, Henry’ego Leshera w 1859 roku. Wtedy jeszcze biustonosze były jednak w powijakach. Koncepcję rozwinęła francuska gorseciarka, Herminie Cadolle, projektując bieliznę o nazwie le bien-etre. Składała się ona z gorsetu zakończonego kaftanikiem z miseczkami na kształt znanego nam biustonosza.
W 1905 roku zaczęto sprzedawać górną część le bien-etre oddzielnie. Zyskała wtedy dumne miano soutien-gorge, czyli podtrzymywacza piersi. Słowo brassiere (biustonosz) pojawiło się na łamach Vogue'a w 1907. Po 4 latach zyskało swoje miejsce w Oxford English Dictionary.
Na początku XX wieku biustonosze miały jedną, ale znaczącą wadę - nie były najbardziej komfortowym elementem bielizny. Uzdatnione do noszenia zostały dopiero za sprawą nowojorskiej poetki, Mary Phelps Jacobs, znanej jako Caresse Crosby.
Jej wynalazek opatentowany na potrzebę występu tanecznego został wykupiony przez brytyjską firmę bieliźniarską Warner Brothers, która rozpowszechniła flagowy element damskiej bielizny na całym świecie.
Jak ewoluowała damska bielizna w ciągu ostatniego wieku? Zobaczcie w galerii.
Rynek bieliźniarski w XXI wieku
Dziś bielizna to przede wszystkim pieniądze. Zgodnie z raportem Export Indicator (lipiec 2020) firmy Itro, cały światowy rynek bielizny damskiej w 2019 roku warty był ponad 12 miliardów dolarów. Sam rynek biustonoszy w tym samym roku opiewał na sumę prawie 11 miliardów dolarów, przy czym Polski eksport stanowi 1.7% światowego eksportu tego produktu. Do największych światowych eksporterów damskiej bielizny na świecie należą:
- Chiny
- Bangladesz
- Wietnam
- Indie
Polska znajduje się na 16. miejscu, tuż za USA.
Polecane oferty
Polska bielizna premium
Najwięcej damskiej bielizny sprzedajemy do Niemiec. Czy rynek azjatycki może stać się szansą dla branży bieliźniarskiej w Polsce? Sebastian Sadowski-Romanov, prezes firmy Itro zaznacza:
Polscy producenci mają jeden „bardzo istotny” z punktu widzenia Azjaty atut. Produkcja ich wyrobów odbywa się w Europie. Tak jak dla mniej zamożnego klienta nie ma to znaczenia, a najważniejszym czynnikiem jest stosunek jakości do ceny, tak dla klienta premium ma już to znaczenie.
Sebastian Sadowski-Romanov podkreśla, że znane i rozpoznawalne marki europejskie już dawno przeniosły swoją produkcję do Azji, co stanowi szansę dla produktu premium produkowanego i dostarczanego z Europy. Ekspert zaznacza, że jest to pole dla uzyskania przewagi konkurencyjnej nawet na rynku chińskim.
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek