Czytanie rozwija wyobraźnię
Niektórzy twierdzą, że czytanie książek najbardziej sprzyja walce z… bezsennością – nic tak bowiem nie usypia jak długa (i nudna) lektura. Wbrew pozorom to, co czytamy i na ile jest to dla nas ciekawe, ma także spore znaczenie dla naszego mózgu, który najbardziej lubi różnorodność. Najlepszy wpływ na nasze neurony ma urozmaicenie tego, co czytamy na co dzień. Dlaczego?
Eksperci potwierdzają, że im większa różnorodność w tym, co czytamy, tym lepiej dla naszego mózgu. Dla wielbicieli literatury faktu korzystne może być pozwolenie sobie na lektury, których fabuła jest zupełną fikcją (i na odwrót).
Dla dzieci zaś najlepsze będą zaś proste rymowanki. Łatwe do zapamiętania melodyjne wierszyki mogą być pomocne m.in. w walce z dysleksją.
Czytanie rozwija empatię
Naukowcy z New School of Social Research z Nowego Jorku twierdzą, że jeśli tylko książka jest wystarczająco ciekawa, to już po tygodniu systematycznego czytania, można znacząco rozwinąć zdolności empatyczne.
Nie tylko samodzielne czytanie, ale także słuchanie tego, jak ktoś czyta, ułatwia najmłodszym rozwijanie kompetencji (językowych, komunikacyjnych i społecznych) i pozwala na to, by lepiej radzić sobie z tym, co spotyka ich w prawdziwym życiu. Na dodatek dobrze wpływa na inteligencję.
Czytanie ma dobry wpływ na IQ oraz inteligencję emocjonalną
Wyniki wieloletnich badań prowadzonych przez brytyjskich naukowców na bliźniętach potwierdziły, że nawet liczba przeczytanych książek ma wpływ na wyniki osiągane w testach IQ.
Okazuje się, że bez względu na geny i środowisko, w którym się rozwijamy, nasze zwyczaje czytelnicze mogą bezpośrednio oddziaływać zarówno na klasyczną inteligencję, jak i na rozwój tzw. inteligencji emocjonalnej.
Czytanie książek wzmacnia pamięć i chroni przed alzheimerem
Już kilkanaście lat temu naukowcom udało się udowodnić, że u osób, które regularnie czytają, ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych mózgu (tj. jak demencja czy choroba Alzheimera) jest 2,5 raza mniejsze niż u rówieśników, którzy w ogóle nie mają zwyczaju czytania książek.