Influencerzy podnoszą swoje stawki, firmy zaczynają ich weryfikować. „Twórcy otrzymują kary za nieoznaczanie współpracy reklamowej"

Maciej Badowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W ostatnim czasie pojawiło się wiele afer związanych z influencerami oraz twórcami internetowymi. Jak zareagowała branża? – Owszem ostatnie czasy pokazały, że pewne sfery, pewne środowiska influencerskie należy zweryfikować i w pewnym sensie tak się stało, co branża przyjęła bardzo dobrze – mówi nam Karina Hertel, CEO SparkyB. Z kolei Agnieszka Plencler z Forum Konsumentów przyznaje, że influencer marketing jest dla konsumenta drogą na skróty. Branży od jakiegoś czasu przygląda się UOKiK.

Spis treści

Ostatnie afery nie wpłynęły na stawki influencerów ale firmy dokładniej ich sprawdzają.
Ekspertka przyznaj, że stawki za usługi influencerów i twórców internetowych cały czas rosną. – Ta dynamika jest dużo większa, niż dynamika rozwoju całego rynku – mówi. 123RF/ f8studio

Influencer marketing, a decyzje zakupowe. „Musimy być czujni"

Influencer marketing jest dla konsumenta w pewnym sensie drogą na skróty – przyznaje w rozmowie ze Strefą Biznesu Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów. – Zamiast robić research samodzielnie, szukać, porównywać, to zdecydowanie łatwiej jest nam korzystać z rekomendacji – dodaje.

Ekspertka zwraca uwagę także na fakt, że „osobie, którą znamy, łatwiej nam zaufać”. – Idąc tym torem, bardzo często wierzymy we wszystko, co ona nam rekomenduje – zaznacza. Z drugiej strony Plencler podkreśla, że za sprawą UOKiK-u, ten rynek staje się coraz bardziej ucywilizowany, a sami twórcy otrzymują kary za nieoznaczanie współpracy reklamowej i posługiwanie się kryptoreklamą.

W tym miejscu ekspertka przyznaje, że nie zwalnia nas to z pewnej odpowiedzialności. – Chodzi o to, żeby czujnym okiem przyglądać się temu, co ktoś nam rekomenduje, a przede wszystkim czy tego potrzebujemy – mówi. – Po drugie warto się zastanowić, czy ten produkt faktycznie jest najlepszy – dodaje. Jednocześnie prezeska Forum Konsumentów podpowiada, że zawsze może wejść na stronę marki, zapoznać się z opiniami innych użytkowników, dowiedzieć się, czy dany produkt się sprawdza, możemy porównać ceny.

Unikajmy informacji o super promocjach, które są ograniczone w czasie, ponieważ może się okazać, że wcale nie potrzebujemy danego produktu – mówi i na koniec przypomina, że jako konsumenci nie jesteśmy bezradni w takich sytuacjach, ponieważ przy różnego rodzaju nadużyciach, czy w momencie, w którym została nam wyrządzona szkoda, mamy podstawy prawne, aby takie sytuacje zgłaszać i domagać się zadośćuczynienia, czy naprawienia wyrządzonej szkody.

Firmy zaczęły weryfikować influencerów

Absolutnie nie możemy powiedzieć, że wszyscy influencerzy są źli i robią złą robotę – mówi nam z kolei Karina Hertel, CEO SparkyB. – Owszem ostatnie czasy pokazały, że pewne sfery, pewne środowiska influencerskie należy zweryfikować i w pewnym sensie tak się stało, co branża przyjęła bardzo dobrze – dodaje.

Jednocześnie podkreśla, że pewne odium padło na branżę, a także na całą grupę zawodową influencerów. – Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zawód influencera, to kawał ciężkiej pracy, przynajmniej na wstępie, czyli na etapie budowania swojej społeczności – mówi.

– Bez wątpienia jest dużo nazwisk, świetnych kont, które mają swoją specyfikę, swoją niszę i opowiadają o tym w ciekawy sposób – mówi i dodaje, że to są „te dobre głosy internetu, dobre głosy influencer marketingu”.

Jak tłumaczy to są te osoby, z usług, których warto skorzystać w swoich kampaniach, ale jednocześnie należy pamiętać, że praca z influencerami powinna być poprzedzona głęboką analizą, głębokim doradztwem, a także głęboką wiedzą. Jednak rynek wychodzi tutaj naprzeciw tym wymaganiom, oferując wiele narzędzie do takiej weryfikacji.

Hertel przyznaje, że jeżeli marketer chce wykorzystywać influencerów w swoich kampaniach, to koniecznie musi poszerzyć swoją wiedzę z zakresu chociażby dostępnych danych, które umożliwiają wspomniane narzędzia.

Jakie są stawki influencerów? Nie chodzi już tylko o zasięgi twórców internetowych

Hertel zapytana o obecne stawki influencerów, w kontekście ostatnich afer, przyznaje, że na pewno zdystansowały one marketerów do branży. – Wszyscy zaczęli dokładniej sprawdzać potencjalnych influencerów, oczywiście są spółki, które robiły to już wcześniej, ale nie brakuje takich, które dopiero się za to wzięły – przyznaje. – Chodzi także o weryfikację behawioralną, a nie tylko w kontekście zasięgów, czy interakcji – dodaje.

Hertel odnosząc się do patoinfluencerów zauważa, że „pato było zawsze, w każdej kategorii, w każdym społeczeństwie. – Mocno zachęcam, żeby świadomie korzystać z tego medium. Wspierać, śledzić influencerów, którzy przekazują coś wartościowego, włączyć autonomiczne filtry – podkreśla i przypomina, że „jak coś nam się nie podoba, zawsze możemy mu wyłączyć światło”. – Bez wątpienia jakość zawsze będzie się broniła – mówi. – Wybierajmy mądrze, wyłączajmy światło tym, którzy na to nie zasługują – podkreśla.

Ekspertka nie ukrywa, że usługi influencerów w ostatnim czasie mocno drożały. – Ta dynamika jest dużo większa niż dynamika rozwoju całego rynku – mówi, obserwując rynek od kilku lat.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet