Kryzys ekonomiczny wywołany pandemią koronawirusa jest inny niż poprzednie. Będzie pierwszym w historii, który nie wywołał tzw. efektu szminki. Wszystko przez maseczki. O co chodzi?
Szminka jako zakup luksusowy w kryzysie
W 2001 roku Leonard Lauder, szef Estee Lauder Companies zauważył, obserwując kryzys gospodarczy w USA, że pomimo pogarszających się warunków gospodarczych, poziom sprzedaży kosmetyków, a szczególnie szminek, wzrasta. Podejrzewał on, że kobiety dokonując wyborów przy ograniczonych finansach, zastępują dobra luksusowe o dużej wartości (np.: ekskluzywne torebki) dobrami równie luksusowymi, ale relatywnie tańszymi, czyli kosmetykami, w tym drogimi szminkami.
Czytaj też: Pokochaj swoje piersi i daj przykład dorastającej córce. Oddaj stanik do reCYClingu i pomóż innym kobietom
To tzw. efekt szminki. Klienci w czasie spowolnienia gospodarczego rezygnują z wyjazdów na wakacje i zakupu dóbr luksusowych, ale podczas codziennych zakupów, wybierając zwykle tańsze zamienniki wcześniej kupowanych produktów, na koniec wizyty w sklepie są skłonni zapewnić sobie „pięć minut przyjemności”, kupując droższy produkt.
Ponadto zauważono, że nawet u schyłku wojny popyt na czerwone szminki był spory, głównie ze względu na modę, ale i na to, że używano ich do oznaczania chorych podczas triage’u w szpitalach.
Pandemia koronawirusa sprawiła, że przestaliśmy się malować
Tym razem jest jednak zupełnie inaczej. W rynek produktów do makijażu uderzyły obowiązkowe maseczki, masowe przejście na pracę zdalną i ograniczenie społecznych kontaktów. W rezultacie zamiast towarzyszącego zwykle kryzysom efektu szminki, związanego ze wzrostem wydatków na kosmetyki, kryzys koronawirusa przyniósł ich spadek. Jest to jeden z najtrudniejszych od lat okresów dla producentów.
Jak wynika z danych Euromonitor International, w Polsce odnotowano prawie 16-procentowy spadek sprzedaży kosmetyków do makijażu. Klienci rzadziej wkładają do koszyków zarówno kosmetyki kolorowe, jak i perfumy. Podczas pracy z domu przestały być one artykułami pierwszej potrzeby. Chętniej za to zaczęliśmy kupować produkty do pielęgnacji.
- Podczas pandemii odnotowaliśmy pewien spadek sprzedaży kosmetyków do makijażu oraz perfum. Znaczna część Polaków, ci, których charakter pracy na to pozwala, pracuje zdalnie, w domach. Mniej jest spotkań towarzyskich, wyjść do kina czy teatru, restauracji. Wszystko to sprawia, że popyt na kosmetyki kolorowe jest mniejszy. Jednak nie jest to żaden trwały trend, gdy spowodowane pandemią ograniczenia będą stopniowo poluzowywane, sytuacja zapewne wróci do normy. COVID-19 nie sprawi na trwale, że przestaniemy o siebie dbać – mówi Agata Nowakowska, rzeczniczka prasowa Rossmann Polska. Podkreśla też, że coraz więcej osób uczestniczy w spotkaniach online i wideokonferencjach, tym samym wracając do codziennego makijażu.
Oglądaj też:
Jak przygotować i zaplanować ślub oraz wesele? Zobacz nowy program Welon i mucha Extra [ODCINEK 1]
Jak prognozuje w badaniach Euromonitor International, w całej Europie spadek sprzedaży kolorówki w największym stopniu uderzy w szminki i inne kosmetyki do ust. Szacuje się, że ich sprzedaż zmniejszy się niemal o jedną piątą. Kolorowe szminki zaczęłyśmy zastępować maseczkami w fantazyjne wzory. Dla wielu stały się one nawet elementem modowym.
Najbardziej „odporne” na skutki pandemii będą kosmetyki do makijażu oczu – można kolokwialnie powiedzieć, że nie szkodzą im maseczki. Chociaż i z tym można polemizować, bo para wodna wydostająca się górą maseczki, osadza się na rzęsach, co powoduje, że tusz do rzęs odbija się na powiece. Wiele pań stosuje więc kosmetyki wodoodporne lub całkiem z nich rezygnuje, stawiając na pielęgnację, co ma przełożenie na danych sprzedażowych.
Zobacz też:
Sprawdź też:
- Oszuści i naciągacze poszukiwani przez wielkopolską policję. Rozpoznajesz ich?
- Sto najpopularniejszych nazwisk w Polsce [LISTA]
- Te restauracje z Wielkopolski przeszły "Kuchenne rewolucje"
- 20 najlepszych dentystów w Poznaniu - zobacz ranking
- Oni mają Lecha w sercu. Ci piłkarze pochodzą z Poznania!
- Nauczyciel płakał, jak poprawiał [ZDJĘCIA Z KLASÓWEK]
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek