Spis treści
800+. ZUS przyjmuje wnioski na nowy okres świadczeniowy 2024/2025
Od 1 lutego 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przyjmowanie wniosków o świadczenie wychowawcze na okres świadczeniowy 2024/2025. Rodzice i opiekunowie, którzy do 30 kwietnia złożą prawidłowo wypełniony wniosek, otrzymają przelew do 30 czerwca.
Jeśli złożą wniosek w maju lub czerwcu – ZUS wypłaci świadczenie wraz z wyrównaniem od czerwca odpowiednio do 31 lipca lub 31 sierpnia. Natomiast, gdy złożą wniosek po 30 czerwca, to nie otrzymają już wyrównania od czerwca.
– Świadczenie będzie przyznane od miesiąca złożenia wniosku. Na przykład, jeśli wniosek wpłynie w lipcu, to rodzic straci świadczenie za czerwiec, a wypłata pieniędzy dotrze na konto dopiero do 30 września. Warto, więc pilnować terminów, by mieć zagwarantowaną ciągłość wypłaty, jak również nie stracić prawa do świadczenia – wyjaśnia ZUS.
Kto i jak może złożyć wniosek o 800+?
Wnioski o świadczenie wychowawcze mogą składać nie tylko rodzice, ale i opiekunowie faktyczni, opiekunowie prawni, rodziny zastępcze, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych, czy dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych. Jak przypomniano w przesłanym do redakcji komunikacie, wypełniony formularz można przesłać do ZUS-u tylko drogą elektroniczną przez aplikację mobilną mZUS, Platformę Usług Elektronicznych ZUS, bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Błędy we wniosku o 800+. Co z wypłatą świadczenia?
– Staramy się jak najszybciej rozpatrywać wnioski o wypłatę, ale w niektórych są błędy, a to wpływa na wydłużenie czasu realizacji – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – W takich przypadkach nasi eksperci kontaktują się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia lub uzupełnienia dokumentów. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku – wyjaśnia.
Rzeczniczka zapewnia, że po wystawieniu takiego wezwania klient dostaje sms i wiadomość na adres poczty elektronicznej.
– Gdy zaczynamy sprawdzać, wtedy okazuje się, że np. rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka – opowiada Kowalska-Matis. – Niekiedy rodzice zamiast numeru PESEL dziecka, podają własny PESEL lub przestawiają cyfry w numerze rachunku bankowego – podaje.
Czasami do ZUS wpływają dwa wnioski na jedno dziecko, bo np. rozwodzący się rodzice nie dogadali się, kto ma wniosek złożyć. Rzeczniczka wyjaśnia, że w przypadku opieki naprzemiennej ZUS wypłaca pieniądze oboju rodzicom w wysokości po 400 zł.
Wszystkie błędne trafiają do Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum, które powstało kilka lat temu, realizuje dodatkowe zadania, w tym świadczenie wychowawcze. Ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację. Do sprawdzenia trafiają wszystkie wnioski zawierające błędne dane.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!