Spis treści
Jeszcze do 20 stycznia można zgłaszać się do XVI edycji konkursu, nagradzającego przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także wartych wyróżnienia liderów, liderki i organizacje.
Mieszkańcy dużych miast częściej korzystają ze sztucznej inteligencji
Co czwarta przedsiębiorczyni wykorzystuje w codziennej pracy sztuczną inteligencję (26 proc.). Wśród ogółu badanych odsetek ten wynosi jedynie 13 proc. – wskazują wyniki raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów”, towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Wykorzystywanie narzędzi AI w pracy zawodowej częściej zdarza się mieszkańcom miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców (22 proc. w porównaniu do 10 proc. wśród mieszkańców wsi) oraz osobom młodym (27 proc. w wieku 18-24 i 20 proc. w wieku 25-34) niż starszym (6 proc. w wieku 45-54 lata, 9 proc. w wieku 55-65 lat). Blisko co piąta przedsiębiorczyni planuje rozpocząć korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy (18 proc.), deklaruje to także 16 proc. respondentów w wieku 25-34 lat oraz 13 proc. mieszkańców miast do 100 tys. mieszkańców. Wśród ogółu badanych jedynie 9 proc. badanych deklaruje, że zamierza zacząć używać AI w codziennej pracy.
Sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejszym narzędziem w biznesie, a przedsiębiorczynie w Polsce wyróżniają się otwartością na innowacje i chęcią budowania przewagi konkurencyjnej. Różnice pokoleniowe i geograficzne w korzystaniu z AI pokazują, jak istotny jest dostęp do technologii i edukacji w tym zakresie. W Autopay dostrzegamy ogromny potencjał AI w usprawnianiu procesów i wspieraniu rozwoju firm. Widzimy, jak sztuczna inteligencja zmienia sposób działania biznesów, otwierając nowe możliwości dla dynamicznych i odważnych liderek – mówi Mateusz Jakitowicz, Chief of Data w Autopay, który jest partnerem kategorii Liderka w Nowych Technologiach.
Tylko co czwarta Polka jest zadowolona ze swoich zarobków. Wyniki badania
Osiągane zarobki satysfakcjonują 39 proc. polskich przedsiębiorczyń i tylko 23 proc. wszystkich ankietowanych Polek – wskazują wyniki badania przeprowadzonego na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szmink...
Dwóch na pięciu Polaków chciałoby prowadzić firmę usługową
Blisko co drugi Polak (46 proc.) chciałby prowadzić własną firmę. Najczęściej wskazywanymi branżami, w których respondenci chcieliby założyć swój biznes, są usługi (41 proc.), handel (33 proc.) oraz gastronomia i turystyka (20 proc.). W dalszej kolejności ankietowani wskazali IT i technologie (14 proc.), przemysł spożywczy (13 proc.) oraz edukację i szkolenia (12 proc.). Największą dysproporcję odpowiedzi odnotowano w przypadku sektora IT i technologii – związaną z tą branżą firmę chciałoby prowadzić 25 proc. mężczyzn oraz jedynie 3 proc. kobiet uczestniczących w badaniu.
Dysproporcję w odpowiedziach ankietowanych odnotowano także w zależności od ich wykształcenia – branżę usługową wskazało aż 57 proc. respondentów z wyższym wykształceniem i jedynie 24 proc. z podstawowym. Podobną zależność zaobserwowano w przypadku sektora edukacji i szkoleń (23 proc. w porównaniu do 6 proc.) oraz IT i technologii (19 proc. w porównaniu do 13 proc.). Badani z wykształceniem podstawowym natomiast chętniej wskazywali handel (43 proc. w porównaniu do 29 proc. wśród uczestników badania z podstawowym wykształceniem) oraz przemysł spożywczy (19 proc. w porównaniu do 8 proc.).
Aż 39 proc. przedsiębiorczyń chce działać w innej branży niż obecnie
Uczestniczące w badaniu Fundacji WłączeniPlus przedsiębiorczynie nie boją się wyzwań – ponad ⅓ z nich pragnie spróbować swoich sił w innym sektorze, niż ten, w którym pracuje teraz. Dla 29 proc. byłoby to rozszerzenie obecnej działalności, jednak co 10. deklaruje, że chciałaby branżę zmienić – 4 proc. zdecydowałoby się na nową branżę, w której nie ma jeszcze doświadczenia, a 6 proc. na taką, którą już zna.
Tylko co piąty mieszkaniec dużych miast popiera parytety w zarządach
Ponad ⅓ badanych (35 proc.) uczestniczących w badaniu Fundacji WłączeniPlus deklaruje, że dostrzega potrzebę parytetów w zarządach i radach nadzorczych dużych firm. Zdanie to podziela ponad połowa (52 proc.) przedsiębiorczyń. Jednocześnie jednak aż 17 proc. ogółu badanych oraz 18 proc. respondentek prowadzących własną firmę jest zdania, że nie są one konieczne. Co ciekawe mniejsze poparcie dla parytetów w zarządach odnotowano wśród mieszkańców wsi (28 proc.) oraz miast powyżej 500 tys. mieszkańców, a wyższe wśród ankietowanych z miast poniżej 100 tys. mieszkańców (42 proc.) oraz 100-500 tys. mieszkańców (45 proc.).
Obowiązki domowe sprawą kobiet? Jak sądzą Polacy? Wyniki badań
Aż 81 procent Polek uważa, że obowiązki domowe nie są wyłącznie sprawą kobiet. Równy podział zadań domowych deklaruje jednak 39 procent ankietowanych mężczyzn i zaledwie 29 procent kobiet. Dane pochod...
Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorczynie wyraźnie widzą, że różnorodność sprzyja lepszemu zarządzaniu i rozwojowi biznesu, a ich głos w tej sprawie może inspirować innych. W Lidl Polska wierzymy, że równy dostęp do możliwości to podstawa zrównoważonego przywództwa, dlatego wspieramy działania, które promują różnorodność i otwartość w organizacjach, budując bardziej inkluzywne środowisko pracy. Bardzo istotna dla naszej kultury organizacyjnej jest idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Angażujemy się też w inicjatywy wspierające i wzmacniające pozycję kobiet – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska, który jest partnerem kategorii Firma Zrównoważonego Przywództwa.
Fundacja WłączeniPlus przedłuża termin zgłoszeń do XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką do 20 stycznia br., zgłaszać się można przez formularz dostępny na stronie konkurs.sukcespisanyszminka.pl w kategoriach otwartych: Biznes Roku: przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku: przychód poniżej 10 mln złotych, Start-up Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Przedsiębiorcza Cudzoziemka oraz Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom.
*Badanie przeprowadzono na zlecenie Fundacji WłączeniPlus we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Kobiet codziennie; Obserwuj StronaKobiet.pl!
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- "Drapieżna" Steczkowska wkroczyła na scenę. Miała dekolt prawie do pępka!
- Englert w obcisłej koszuli usiadł na krześle. Wszyscy zobaczyli jego brzuch | FOTO
- Usta Małgorzaty Rozenek ROZROSŁY SIĘ na pół twarzy! Majdan nie wierzył własnym oczom
- Bem odwołała kolejny koncert przez problemy zdrowotne?! Wiemy, co dalej