Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką sprawdziła, co motywuje kobiety do działania i jak radzą sobie one z prowadzeniem własnych firm. Co trzecia badana założyła własny biznes ze względu na dążenie do samodzielności – wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Sytuacja i perspektywy polskich przedsiębiorczyń”. Innymi czynnikami, motywującymi kobiety do prowadzenia działalności gospodarczej, okazały się: chęć budowania własnej wartości (14,5 proc. wskazań), przekonanie o wrodzonej przedsiębiorczości (10 proc.) oraz potrzeba elastycznego czasu pracy (9,5 procent badanych).
Co kobiety biznesu zyskały w pandemii?
Pandemia sprzyjała rozwojowi i pogłębianiu specjalistycznej wiedzy. Aż 67 proc. respondentek Sukcesu Pisanego Szminką w 2021 r. realizowało różnego rodzaju kursy i szkolenia, a 9,5 proc. zadeklarowało, że ma je nadal w planach. Ponad połowa kobiet uczestniczących w badaniu potwierdziła zamiar zakupu narzędzi online, które są pomocne w prowadzeniu firmy, a 16 proc. już przeznaczyło środki na ten cel. Jednocześnie co trzecia przedsiębiorczyni rozwinęła działalność online lub przeniosła ją do internetu, drugie tyle od samego początku prowadziło działania w internecie i offline, a 13 proc. było aktywnych wyłącznie w internecie.
W pandemii, która okazała się zmorą przedsiębiorców, bardzo dużą rolę zaczęła odgrywać elastyczność. W tym czasie co piąta kobieta prowadząca własny biznes zmieniła profil swojej działalności (dane z początku grudnia 2021 roku), a blisko co trzecia bizneswoman potwierdziła, że w 2020 r. prowadzenie firmy bywało dla niej problematyczne. Ponad ¼ badanych ucierpiała z powodu spadku przychodów, a 8 proc. kobiet było zmuszonych zawiesić firmę.
Niektóre kobiety znalazły sposób na czerpanie benefitów z zaistniałej sytuacji. Aż 43 proc. respondentek potwierdziło, że ich biznes rozwijał się w trakcie pandemii, a niemal drugie tyle (42 proc.) odnotowało wzrost przychodów. Blisko połowa badanych zauważyła, że w 2021 r. nadarzyło się więcej okazji niż w latach ubiegłych, aby pracować nad nowymi projektami. Tylko 3 proc. bizneswomen znalazło się w impasie i nie widzi perspektyw na rozwój swojej firmy w najbliższym czasie, za to 70 proc. ankietowanych dostrzega więcej szans na rozwój niż barier.
Czy prowadzenie firmy w pandemii jest stresujące?
Pandemia sprawiła, że wzrósł poziom stresu kobiet prowadzących własny biznes – aż 70 proc. badanych zauważyło, że stało się to bardziej stresujące, z czego dla ponad połowy kłopotliwe okazały się zmiany w przepisach prawa i podatkach. Ponadto nie wszystkie przedsiębiorcze kobiety potrafią dostrzec plusy swoich porażek – zaledwie 17 proc. patrzy na nie jak na nowe doświadczenie, a drugie tyle nie zraża się niepowodzeniami. Oznacza to, że tylko jedna trzecia badanych postrzega siebie jako osoby odporne na dołki.
Pandemia zmieniła także model pracy w firmach prowadzonych przez kobiety. W momencie powstawania raportu ponad połowa badanych prowadziła przedsiębiorstwa, w których przyjęła się praca w trybie hybrydowym, ponad 20 proc. pracodawców przestawiło się na home office, a przy pracy wyłącznie z biura pozostało zaledwie 18 proc. podmiotów. Kobietom udało się również zawalczyć o swoich pracowników – tylko 3,5 proc. respondentek musiało przeprowadzić zwolnienia, podczas gdy aż ⅓ przyjęła do pracy nowe osoby (zatrudnienie pozostało bez zmian w 27 proc. przedsiębiorstw).
Jak zaistnieć w świecie biznesu, będąc kobietą?
Fundacja Sukces Pisany Szminką od 13 lat wyróżnia polskie przedsiębiorczynie, naukowczynie i kobiety kultury, organizując konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Uczestniczki kompetycji zyskują możliwość pozyskania partnerów biznesowych i inwestorów. Co ciekawe, laureatami konkursu mogą także zostać mężczyźni, którzy wyróżniają się pod względem wspierania kobiet i realizacji polityki różnorodności. Przykładowo, w XII edycji konkursu wyróżniony został Maciej Herman z firmy Wedel. Otrzymał on nagrodę w kategorii Champion of Change za zmianę składu zespołu zarządzającego przedsiębiorstwem z męskiego na zróżnicowane płciowo.
Jak zgłosić się do konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku?
Kandydatka lub kandydat może zgłosić chęć udziału w konkursie samodzielnie lub otrzymać nominację od osoby trzeciej. Aby dokonać zgłoszenia, trzeba wypełnić formularz dostępny na stronie Bizneswomanroku.pl. Laureatki i laureaci konkursu są wybierani w następujących kategoriach:
- Biznes Roku – Przychód powyżej 10 mln złotych,
- Biznes Roku – Przychód poniżej 10 mln złotych,
- Startup Roku,
- Mikrobiznes,
- Liderka w Nowych Technologiach,
- Działalność Społeczna,
- Organizacja przyjazna rodzicom,
- Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja,
- Ograniczanie śladu węglowego.
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek