Sukces pisany szminką niejedno ma oblicze – tak Polki prowadzą firmy w pandemii

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Na zdjęciu Olga Kozierowska podczas gali rozdania nagród w ramach konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku
Na zdjęciu Olga Kozierowska podczas gali rozdania nagród w ramach konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku Fundacja Sukces Pisany Szminką
Udostępnij:
Jak kobiety prowadzące własną firmę radzą sobie w pandemii? Co je motywuje do działania, a co okazało się dla nich wyzwaniem? Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, organizatorka konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, przyjrzała się bliżej biznesom Polek w pandemii.

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką sprawdziła, co motywuje kobiety do działania i jak radzą sobie one z prowadzeniem własnych firm. Co trzecia badana założyła własny biznes ze względu na dążenie do samodzielności – wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Sytuacja i perspektywy polskich przedsiębiorczyń”. Innymi czynnikami, motywującymi kobiety do prowadzenia działalności gospodarczej, okazały się: chęć budowania własnej wartości (14,5 proc. wskazań), przekonanie o wrodzonej przedsiębiorczości (10 proc.) oraz potrzeba elastycznego czasu pracy (9,5 procent badanych).

Co kobiety biznesu zyskały w pandemii?

Pandemia sprzyjała rozwojowi i pogłębianiu specjalistycznej wiedzy. Aż 67 proc. respondentek Sukcesu Pisanego Szminką w 2021 r. realizowało różnego rodzaju kursy i szkolenia, a 9,5 proc. zadeklarowało, że ma je nadal w planach. Ponad połowa kobiet uczestniczących w badaniu potwierdziła zamiar zakupu narzędzi online, które są pomocne w prowadzeniu firmy, a 16 proc. już przeznaczyło środki na ten cel. Jednocześnie co trzecia przedsiębiorczyni rozwinęła działalność online lub przeniosła ją do internetu, drugie tyle od samego początku prowadziło działania w internecie i offline, a 13 proc. było aktywnych wyłącznie w internecie.

W pandemii, która okazała się zmorą przedsiębiorców, bardzo dużą rolę zaczęła odgrywać elastyczność. W tym czasie co piąta kobieta prowadząca własny biznes zmieniła profil swojej działalności (dane z początku grudnia 2021 roku), a blisko co trzecia bizneswoman potwierdziła, że w 2020 r. prowadzenie firmy bywało dla niej problematyczne. Ponad ¼ badanych ucierpiała z powodu spadku przychodów, a 8 proc. kobiet było zmuszonych zawiesić firmę.

Niektóre kobiety znalazły sposób na czerpanie benefitów z zaistniałej sytuacji. Aż 43 proc. respondentek potwierdziło, że ich biznes rozwijał się w trakcie pandemii, a niemal drugie tyle (42 proc.) odnotowało wzrost przychodów. Blisko połowa badanych zauważyła, że w 2021 r. nadarzyło się więcej okazji niż w latach ubiegłych, aby pracować nad nowymi projektami. Tylko 3 proc. bizneswomen znalazło się w impasie i nie widzi perspektyw na rozwój swojej firmy w najbliższym czasie, za to 70 proc. ankietowanych dostrzega więcej szans na rozwój niż barier.

Czy prowadzenie firmy w pandemii jest stresujące?

Pandemia sprawiła, że wzrósł poziom stresu kobiet prowadzących własny biznes – aż 70 proc. badanych zauważyło, że stało się to bardziej stresujące, z czego dla ponad połowy kłopotliwe okazały się zmiany w przepisach prawa i podatkach. Ponadto nie wszystkie przedsiębiorcze kobiety potrafią dostrzec plusy swoich porażek – zaledwie 17 proc. patrzy na nie jak na nowe doświadczenie, a drugie tyle nie zraża się niepowodzeniami. Oznacza to, że tylko jedna trzecia badanych postrzega siebie jako osoby odporne na dołki.

Pandemia zmieniła także model pracy w firmach prowadzonych przez kobiety. W momencie powstawania raportu ponad połowa badanych prowadziła przedsiębiorstwa, w których przyjęła się praca w trybie hybrydowym, ponad 20 proc. pracodawców przestawiło się na home office, a przy pracy wyłącznie z biura pozostało zaledwie 18 proc. podmiotów. Kobietom udało się również zawalczyć o swoich pracowników – tylko 3,5 proc. respondentek musiało przeprowadzić zwolnienia, podczas gdy aż ⅓ przyjęła do pracy nowe osoby (zatrudnienie pozostało bez zmian w 27 proc. przedsiębiorstw).

Jak zaistnieć w świecie biznesu, będąc kobietą?

Fundacja Sukces Pisany Szminką od 13 lat wyróżnia polskie przedsiębiorczynie, naukowczynie i kobiety kultury, organizując konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Uczestniczki kompetycji zyskują możliwość pozyskania partnerów biznesowych i inwestorów. Co ciekawe, laureatami konkursu mogą także zostać mężczyźni, którzy wyróżniają się pod względem wspierania kobiet i realizacji polityki różnorodności. Przykładowo, w XII edycji konkursu wyróżniony został Maciej Herman z firmy Wedel. Otrzymał on nagrodę w kategorii Champion of Change za zmianę składu zespołu zarządzającego przedsiębiorstwem z męskiego na zróżnicowane płciowo.

Jak zgłosić się do konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku?

Kandydatka lub kandydat może zgłosić chęć udziału w konkursie samodzielnie lub otrzymać nominację od osoby trzeciej. Aby dokonać zgłoszenia, trzeba wypełnić formularz dostępny na stronie Bizneswomanroku.pl. Laureatki i laureaci konkursu są wybierani w następujących kategoriach:

  • Biznes Roku – Przychód powyżej 10 mln złotych,
  • Biznes Roku – Przychód poniżej 10 mln złotych,
  • Startup Roku,
  • Mikrobiznes,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Działalność Społeczna,
  • Organizacja przyjazna rodzicom,
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja,
  • Ograniczanie śladu węglowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Sukces Pisany Szminką już po raz 13.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Kobiet
Dodaj ogłoszenie