Ponad milion firm w rękach Polek. Rusza XIV edycja Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, konkursu dla polskich przedsiębiorczyń

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Konkurs Bizneswoman Roku nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości i włączania.
Konkurs Bizneswoman Roku nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości i włączania. Darina Belonogova/Pexels.com
Kobiety są właścicielkami niemal 200 tys. gospodarstw rolnych i hodowlanych oraz ponad 100 tys. firm związanych z ochroną zdrowia, jak wynika z najnowszej analizy KRS. W sumie do pań należy ponad 950 tys. przedsiębiorstw w Polsce, a na czele ponad 45 tys. stoją prezeski. Jednak nadal firmy prowadzone przez kobiety to tylko 20 proc. wszystkich działalności w Polsce. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką zachęca kobiety do realizowania marzeń o własnych firmach i rusza z kolejną edycją konkursu Bizneswoman Roku.

Spis treści

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku to najstarszy i największy w Polsce konkurs dla przedsiębiorczych kobiet – właśnie rozpoczyna się jego 14 edycja. Od początku jego istnienia nagrodzono ponad 120 przedsiębiorczyń z małych i dużych firm oraz liderek i liderów organizacji wspierających równość i różnorodność. Wielu z nich zwycięstwo ułatwiło rozwój działalności i wejście na nowe rynki oraz dało szansę na pozyskanie inwestorów i partnerów biznesowych.

– W Mastercard wspieramy kobiecą przedsiębiorczość mając świadomość, że – niestety – wciąż jeszcze kobietom w tym obszarze jest trudniej – głównie ze względu na uwarunkowania społeczne i ekonomiczne. Dlatego od wielu lat patronujemy konkursowi Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, promującemu i nagradzającemu pomysłodawczynie i właścicielki firm. Odgrywają one niezwykle istotną rolę w rozwoju naszej gospodarki, zatem stworzenie odpowiednich warunków społecznych, politycznych i finansowych, aby mogły rozwijać swoje biznesy, jest kluczowe. Cieszę się, że po raz kolejny będziemy mogli wyróżnić te przedsiębiorczynie, które już odnoszą sukcesy i jednocześnie zainspirować te, które wciąż czekają na swój moment – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.

W ciągu roku liczba polskich prezesek wzrosła o 10,5 proc.

Ponad milion polskich firm jest prowadzonych przez kobiety, jak wynika z najnowszej analizy KRS według numerów REGON, przeprowadzonej na koniec września przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. To ok. jedna piąta wszystkich biznesów w Polsce. Z tej liczby 957,5 tys. firm należy w 100 proc. do kobiet, a pozostałe 45,2 tys. jest kierowanych przez prezeski. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku liczba prezesek wzrosła o 10,5 proc., porównując do końca września 2020 r. o 24 proc., a do końca września 2019 r. – o ponad 40 proc. Niemal 20 proc., czyli ponad 44 proc. wszystkich polskich prezesek, zarządza przedsiębiorstwami w Warszawie.

– Poprzez takie inicjatywy jak konkurs Bizneswoman Roku nagłaśniamy i promujemy osiągnięcia kobiet w takim stopniu, aby ich wizerunek zaczął kojarzyć się naturalnie z sukcesem i to nie tylko w dziedzinach humanistycznych, ale także w nowych technologiach, IT, przemyśle ciężkim, nauce. Przez ostatnie 14 lat udało nam się już bardzo dużo w tym zakresie zmienić. Wierzę też, że pokazywanie sukcesów kobiet wpłynie na ich większy udział w debatach podczas branżowych konferencji, a ich głos będzie słyszalny także w mediach. Bo im o nas głośniej, tym dla nas lepiej – mówi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku. – Liczba nominacji zgłoszeń do naszego konkursu regularnie wzrasta, ale w ostatniej edycji padł absolutny rekord, wpłynęło ich ponad 1300, o niemal ⅓ więcej niż rok wcześniej. Czyli nasze działania, pokazywanie Polkom, że warto realizować marzenia, są potrzebne.

Czym zajmują się prezeski?

Największy odsetek polskich prezesek – nieco ponad 4 proc. – kieruje organizacjami członkowskimi, czyli różnego rodzaju zrzeszeniami, związkami, stowarzyszeniami itp. Niewiele mniej stoi na czele podmiotów zarządzających wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami oraz podmiotów doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Niecałe 3 proc. prowadzi działalności związane z rachunkowością i księgowością oraz doradztwem podatkowym. Niecałe 2 proc. prezesek działa w branży związanej z oprogramowaniem. W sumie ponad 2000 prezesek – czyli 4,5 proc. wszystkich – prowadzi firmy zarejestrowane w kategoriach związanych z realizacją projektów budowlanych i wznoszeniem budynków.

Do kobiet należy ponad 100 tys. firm związanych z ochroną zdrowia

Do kobiet należy prawie 196 tys. zarejestrowanych w Polsce przedsiębiorstw rolnych i hodowlanych, ponad 55,5 tys. zakładów fryzjerskich i kosmetycznych oraz 30 tys. sklepów spożywczych. Są również właścicielkami ponad 26 tys. agencji ubezpieczeniowych i takiej samej liczby firm rachunkowo-księgowych oraz doradztwa podatkowego. Kobiety prężnie działają w ochronie zdrowia – po zsumowaniu należących do nich praktyk lekarskich specjalistycznych (ponad 29,5 tys.), pielęgniarskich i położniczych (niemal 20 tys.), dentystycznych (ponad 19,5 tys.) oraz działalności związanych z fizjoterapią i ogólną praktyką lekarską uzyskujemy liczbę ponad 100 tys. podmiotów. To niemal 10 proc. wszystkich prowadzonych przez kobiety firm w Polsce.

O konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku

Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wypełnienie formularza na stronie bizneswomanroku.pl w jednej z wybranych kategorii otwartych:

  • Biznes Roku – Przychód powyżej 10 mln złotych,
  • Biznes Roku – Przychód poniżej 10 mln złotych,
  • Mikrobiznes,
  • Startup Roku,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu,
  • Organizacja Przyjazna Rodzicom,
  • Pracodawca Równych Szans.

Na stronie internetowej istnieje także możliwość nominowania osoby lub organizacji, której sukcesy zauważyliśmy i chcemy, żeby docenili je też inni.

Zgłoszenia przyjmowane są do 11 stycznia 2023 r.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, Google Cloud, home.pl, HUAWEI, IGT Poland, NatWest Group w Polsce, Orange
Partnerzy konkursu: Vital Voices, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: PAP, Polska Press Grupa, ITWiz, MamStartup, Magazyn Rekruter, ONA Strona Kobiet, Imperium Kobiet, Law Business Quality, Twój STYL.pl, ISBtech, Głos Mordoru.

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego na koniec września 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS.

od 12 lat
Wideo

Psycholog odpowiada: Czy wakacyjny romans to dobra rzecz?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet