Czytamy tam dalej, że w zestawach promocyjnych gazowane napoje słodkie zastąpiła woda. W opisie zestawu jest wyraźnie podkreślone, że do wyboru jest wyłącznie "woda mineralna gazowana albo woda mineralna niegazowana".
Polecamy także: Podatek cukrowy 2021. Te napoje i soki nie podrożeją jak Coca Cola [lista]
- Wymiana napoju słodzonego na wodę w zestawach okazYEAH! dostępnych w aplikacji mobilnej McDonald’s jest efektem wprowadzenia w Polsce podatku cukrowego - powiedziała WP Patrycja Pazio, Corporate Relations Specialist w McDonald's.
Podatek curkowy podniósł ceny słodkich napojów
Jak już pisaliśmy, od 1 stycznia obowiązuje m.in. podatek cukrowy i już widać jego skutki. W portalach społecznościowych aż roi się zdjęć klientów, którzy pokazują, jak mocno podniósł on ceny napojów słodzonych - o 30-40 proc. Jest to opłata szacowana na kilkadziesiąt groszy, którą producenci odprowadzają za cukier dodawany do wyrobów.
Podatkiem cukrowym rząd objął te napoje, które zawierają cukry i spotykaną w m.in. napojach energetycznych kofeinę i taurynę. Jeśli w słodzonym napoju jest 5 gramów cukru w 100 mililitrach, to cena litra tego napoju wzrosła o 50 groszy. Jeśli zawartość cukru w 100 ml przekracza 5 gramów, to każdy taki dodatkowy gram zwiększa podatek cukrowy od litra napoju o 5 groszy.
Czytaj także: Nowe podatki od 2021 roku. Podatek cukrowy, handlowy, od "małpek" i inne [lista]
Klienci przerzucą się na słodkie napoje gorszej jakości
- Teraz wiele takich produktów będzie sprowadzanych z krajów sąsiednich, jak Czechy, Niemcy, Słowacja, Litwa czy Łotwa, gdzie ów podatek nie obowiązuje - uważa Arkadiusz Grądkowski, ekspert Konfederacji Lewiatan. - Nowa danina, o czym świadczą doświadczenia innych państw, w Europie obowiązuje w zaledwie kilku, nie ograniczy spożycia cukru i nie poprawi stanu zdrowia społeczeństwa. Wzrosną zaś ceny za produkty słodzone, a Polacy będą wybierali tańsze zamienniki, tak było w Wielkiej Brytanii, gorszej jakości i niekoniecznie zdrowe.
W odniesieniu do publikacji otrzymaliśmy oświadczenie od McDonald's Polska: "Wymiana napoju słodzonego na wodę w zestawach okazYEAH! dostępnych w aplikacji mobilnej McDonald’s jest efektem wprowadzenia w Polsce podatku cukrowego. Jednocześnie wpisuje się ona w działania prowadzone przez naszą markę od kilku lat, mające na celu oferowanie gościom bardziej zbilansowanych posiłków. Pracujemy nad rozwiązaniem, które pozwoli naszym gościom zakup wybranego napoju w ramach okazYEAH! O szczegółach poinformujemy wkrótce. Podkreślamy również, że okazYEAH! mają charakter dynamiczny, oferty zmieniają się i obowiązują w określonym czasie" - pisze do nas Patrycja Pazio, Corporate Relations Specialist w McDonald's Polska.