Stosuj zasadę 60 proc. na 40 proc.
Przed przystąpieniem do danego zadania warto oszacować, ile czasu zajmie nam jego wykonanie. W wycenie czasu powinniśmy uwzględnić okres przerw, problemów technicznych oraz innych trudności, na które możemy napotkać. Do optymistycznego scenariusza zawsze warto dołożyć zapas na nieprzewidziane okoliczności.
Nie planuj w pracy 100 proc. swojego czasu – pamiętaj o zasadzie 60 proc. na 40 proc. (sprawy techniczne, wrzutki, inne zakłócenia). Jeśli nie wydarzy się nic nieoczekiwanego, zostanie ci czas na zrobienie tego, co masz zaplanowane w kolejnym priorytecie.
Iwona Firmanty
Nie odkładaj na potem tego, co zajmie tylko chwilę
Jeżeli na zrobienie czegoś potrzebujemy dosłownie chwili, nie warto odkładać zadania na później. Gdy je „odhaczymy”, mniej rzeczy będzie zaprzątało nam głowę, a my będziemy mogli skupić się na tym, co jest ważne.
Jeżeli coś jest do zrobienia w ciągu 2–5 minut, zrób to – nie gromadź spraw, które zbierają się jak ziarenka piasku na pustyni.
Iwona Firmanty
Rób notatki i odhaczaj rzeczy do zrobienia
Dobrą praktyką jest korzystanie z list rzeczy do zrobienia. Taki zbiór zadań można podzielić na te, które: czekają na wykonanie, są w trakcie realizacji i zostały ukończone. Dzięki liście To Do nie będziemy musieli tracić energii na pamiętanie, co mamy zrobić.
Zapisuj – nie obciążaj głowy. Rób listę spraw do załatwienia danego dnia – potem skreślaj to, co zrobiłeś (nagroda dla umysłu) oraz przenoś zadania na kolejny dzień.
Iwona Firmanty
Wytyczaj cele zgodnie z zasadą SMART
Często nasze cele są nie do osiągnięcia lub ich realizacja może być bardzo trudna. Dzieje się tak dlatego, że nie przestrzegamy zasady SMART.
Zgodnie z koncepcją SMART nasze cele powinny być: skonkretyzowane (ang. specific), mierzalne (ang. measurable), osiągalne (ang. achievable), istotne (ang. relevant) i zaplanowane w konkretnym horyzoncie czasowym, czyli określone w czasie (ang. time-bound).
SMART-uj zadania.
Iwona Firmanty