Spadła liczba kobiet prowadzących własną firmę
Przez pandemię coraz mniej kobiet prowadzi własną firmę. W ubiegłym roku o 3 proc. zmniejszył się odsetek przedsiębiorstw, których właścicielkami są kobiety, w porównaniu z 2020 rokiem. Wskazują na to dane KRS, pochodzące z badania Dun & Bradstreet. Analiza została przeprowadzona w połowie stycznia 2022 roku.
Ubyło kobiet prezesek i członkiń zarządu
W 2021 r. aż 80 proc. foteli prezesa oraz 75 proc. stanowisk członków zarządu w polskich przedsiębiorstwach obsadzali mężczyźni - przypomina Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką. Odsetek kobiet na stanowiskach prezesów spadł z 23,5 proc. do 19,5 proc., a udział kobiet w zarządach zmniejszył się z 30 proc. do 25 procent.
W zeszłym roku kobiety prezeski miały pod swoją egidą zaledwie 6 proc. spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. To o 1,5 proc. mniej niż w 2020 roku. Sytuacja wyglądała nieco lepiej wśród członków zarządów, gdzie udział kobiet wynosił 17 proc. (o 1 proc. mniej niż w 2020 roku). Te wyniki są bardzo słabe, jeżeli uwzględnimy dane GUS. Wystarczy spojrzeć szerzej na odsetek wszystkich pracujących mieszkańców Polski. Według Głównego Urzędu Statystycznego ponad 40 proc. osób aktywnych zawodowo stanowią kobiety – proporcjonalnie, osób płci żeńskiej na kluczowych stanowiskach w firmach powinno być znacznie więcej.
Kobiety są pomijane przez media
Ponadto, kobiety często są pomijane w wystąpieniach publicznych. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką powołuje się na raport firmy Press-Service Monitoring Mediów, z którego wynika, że aż 75 proc. ekspertów zapraszanych przez media stanowią mężczyźni.
Pandemia wdała się we znaki polskim przedsiębiorczyniom
Co trzecia właścicielka lub współwłaścicielka firmy w 2021 r. borykała się z problemami mającymi związek z prowadzeniem działalności gospodarczej – wynika z danych Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Co czwarta przedsiębiorczyni przyznała się do spadku przychodów, 8 proc. kobiet uwzględnionych w zestawieniu fundacji musiało zawiesić działalność gospodarczą. Ponadto co piąta kobieta mająca firmę stanęła przed koniecznością zmiany profilu swojej działalności.
Niestety, na trudności kobiet wpływa nie tylko sytuacja pandemiczna, ale także – sposób wychowania dzieci, który w przyszłości może rzutować na myślenie kobiety o własnym biznesie. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką powołuje się na wyniki raportu opublikowane w magazynie „Science”. W publikacji zasugerowano, że stereotypy na temat płci są w nas głęboko zakorzeniane od pierwszych lat życia. Już sześcioletnie dziewczynki zaczynają wierzyć w to, że są mniej inteligentne niż chłopcy. Tego typu myślenie rzutuje na decyzje dotyczące kariery, podejmowane w życiu dorosłym. Kobiety unikają niektórych branż, stanowisk i ścieżek kariery, ponieważ wpojono im, że nie dadzą sobie rady, jak tłumaczy organizacja.
Nie wierz w stereotypy – Wiedza Nie Ma Płci!
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką podejmuje działania mające na celu walkę z niesprawiedliwymi stereotypami. Aktualnie realizuje kampanię Wiedza Nie Ma Płci, w ramach której odbywają się debaty na temat tego, jak stereotypy przekładają się na wychowywanie dzieci oraz co zrobić, żeby nie ulegać stereotypowemu myśleniu. Informacji na temat inicjatywy można szukać w mediach społecznościowych pod hashtagiem #WiedzaNieMaPlci oraz na stronie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Na przełomie stycznia i lutego odbywają się debaty poświęcone: wychowywaniu dziewczynek, automatyzacji w biznesie, pracy zdalnej i hybrydowej, sztucznej inteligencji oraz talentom i uprzedzeniom.
Debaty w lutym:
- Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego
Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte - AI. Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? – 10 lutego
Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange – 10 lutego - Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń - 14 lutego
Ekspertki: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas
Pierwszą debatę, która odbywała się 17 stycznia (Nieświadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek) oraz debatę z 20 stycznia (Automatyzacja w biznesie) można obejrzeć na stronie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Ukażą się tam także nagrania z kolejnych debat.
Więcej informacji na temat kampanii: sukcespisanyszminka.pl
Wybierz telefon na miarę swoich potrzeb!
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek