Niemal połowie z nas zdarzyło się zwrócić pożądany wcześniej towar do sklepu internetowego raz lub kilka razy (47,4 proc.) – natomiast co jedenastemu badanemu kilkanaście razy (8,7 proc.)- wynika z raportu „Polacy na e-zakupach 2021”. Duża część ankietowanych zadeklarowała, że nigdy tego nie robiła (43,4 proc.). Zamówione w sieci towary częściej zwracają osoby mieszkające w dużych miastach powyżej 250 tys. mieszkańców oraz posiadające wyższe wykształcenie.
- Większa skłonność do zwrotów w dużych miastach może wiązać się z faktem, że tam proces ten jest o wiele wygodniejszy niż na wsiach lub w małych miejscowościach, bo na każdym kroku możemy spotkać się z szybkimi sposobami na odesłanie zamówionego produktu np. za pomocą automatu paczkowego – komentuje Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku, cytowana w komunikacie.
Zdaniem ekspertki, nie bez znaczenia jest również czynnik ekonomiczny, ponieważ wiele sklepów nie może zaoferować swoim klientom możliwości darmowego odesłania towaru.- Badanie wykazało, że zarabiającym między 4 000 a 4999 zł netto i między 5 000 a 6 999 zł na rękę zdarzyło się zwrócić towar częściej niż innym grupom- dodaje.
Jakie produkty wracają z powrotem do sklepu?
Najczęściej ubrania i obuwie (kolejno 56,2 proc. i 38,8 proc. wskazań) co może wiązać się z faktem, że poszczególne sklepy różnią się od siebie rozmiarówkami przez co trudno jest trafić w swoje wymiary. Na następnym miejscu znalazła się elektronika (16,4 proc.), a dalej sprzęt AGD (8,2 proc.) i – co może zaskoczyć – narzędzia (7,9 proc.), które wyprzedziły RTV o 1 p. proc. Co ciekawe, zdarza się nam zwracać również zabawki (5,5 proc.), które nie spełniają naszych oczekiwań.
Z danych zebranych w raporcie wynika, że najczęstszym powodem zwrotów wśród Polaków jest niewłaściwy rozmiar lub błędne wymiary zamawianego produktu (55,6 proc.). Z tego powodu towar odsyłają najczęściej kobiety (71 proc. w porównaniu do 39,9 proc. mężczyzn).
Co ósmy badany zadeklarował, że powodem zwrotu towaru było to, że jego właściwości lub wygląd nie zgadzały się z opisem na stronie internetowej sklepu (12,4 proc.). Wskazuje to na to jak ważne dla e-konsumentów są precyzyjnie określone parametry danego towaru. Z kolei prawie 12 proc. ankietowanych odpowiedziało, że otrzymało uszkodzony produkt. Co trzynasty zwrócił, ponieważ nie odpowiadała mu jakość otrzymanego towaru (7,5 proc.).
Odpowiedział tak niemal co piąty senior powyżej 60-tego roku życia (19,1 proc.), co może być związane z niskimi emeryturami i idącą za tym koniecznością kupowania trwałych i solidnych produktów. Jak wynika z deklaracji respondentów, przyczyną zwrotów rzadko jest kupowanie bez wcześniejszego namysłu.
Biznes
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wielki powrót Ireny Santor na salony! Wszyscy patrzyli tylko na nią | ZDJĘCIA
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!