Jak często i dlaczego zwracamy rzeczy kupione w internecie? Powodów jest kilka

Maciej Badowski
Opracowanie:
Niemal połowie z nas zdarzyło się zwrócić pożądany wcześniej towar do sklepu internetowego raz lub kilka razy.
Niemal połowie z nas zdarzyło się zwrócić pożądany wcześniej towar do sklepu internetowego raz lub kilka razy. fot. 123RF
Polacy pokochali zakupy w sieci. Jednak ponad połowa z nas zwracała rzecz zamówioną przez internet. Najczęściej odsyłane są ubrania i obuwie oraz elektronika. Co ciekawe, przyczyną zwrotów rzadko jest kupowanie bez wcześniejszego namysłu.

Niemal połowie z nas zdarzyło się zwrócić pożądany wcześniej towar do sklepu internetowego raz lub kilka razy (47,4 proc.) – natomiast co jedenastemu badanemu kilkanaście razy (8,7 proc.)- wynika z raportu „Polacy na e-zakupach 2021”. Duża część ankietowanych zadeklarowała, że nigdy tego nie robiła (43,4 proc.). Zamówione w sieci towary częściej zwracają osoby mieszkające w dużych miastach powyżej 250 tys. mieszkańców oraz posiadające wyższe wykształcenie.

- Większa skłonność do zwrotów w dużych miastach może wiązać się z faktem, że tam proces ten jest o wiele wygodniejszy niż na wsiach lub w małych miejscowościach, bo na każdym kroku możemy spotkać się z szybkimi sposobami na odesłanie zamówionego produktu np. za pomocą automatu paczkowego – komentuje Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku, cytowana w komunikacie.

Zdaniem ekspertki, nie bez znaczenia jest również czynnik ekonomiczny, ponieważ wiele sklepów nie może zaoferować swoim klientom możliwości darmowego odesłania towaru.- Badanie wykazało, że zarabiającym między 4 000 a 4999 zł netto i między 5 000 a 6 999 zł na rękę zdarzyło się zwrócić towar częściej niż innym grupom- dodaje.

Jakie produkty wracają z powrotem do sklepu?

Najczęściej ubrania i obuwie (kolejno 56,2 proc. i 38,8 proc. wskazań) co może wiązać się z faktem, że poszczególne sklepy różnią się od siebie rozmiarówkami przez co trudno jest trafić w swoje wymiary. Na następnym miejscu znalazła się elektronika (16,4 proc.), a dalej sprzęt AGD (8,2 proc.) i – co może zaskoczyć – narzędzia (7,9 proc.), które wyprzedziły RTV o 1 p. proc. Co ciekawe, zdarza się nam zwracać również zabawki (5,5 proc.), które nie spełniają naszych oczekiwań.

Z danych zebranych w raporcie wynika, że najczęstszym powodem zwrotów wśród Polaków jest niewłaściwy rozmiar lub błędne wymiary zamawianego produktu (55,6 proc.). Z tego powodu towar odsyłają najczęściej kobiety (71 proc. w porównaniu do 39,9 proc. mężczyzn).

Co ósmy badany zadeklarował, że powodem zwrotu towaru było to, że jego właściwości lub wygląd nie zgadzały się z opisem na stronie internetowej sklepu (12,4 proc.). Wskazuje to na to jak ważne dla e-konsumentów są precyzyjnie określone parametry danego towaru. Z kolei prawie 12 proc. ankietowanych odpowiedziało, że otrzymało uszkodzony produkt. Co trzynasty zwrócił, ponieważ nie odpowiadała mu jakość otrzymanego towaru (7,5 proc.).

Odpowiedział tak niemal co piąty senior powyżej 60-tego roku życia (19,1 proc.), co może być związane z niskimi emeryturami i idącą za tym koniecznością kupowania trwałych i solidnych produktów. Jak wynika z deklaracji respondentów, przyczyną zwrotów rzadko jest kupowanie bez wcześniejszego namysłu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet