"Jaki może być dom?"
Podziel uczniów na grupy 3-4 osobowe. Daj im na przykład 5 minut na wypisanie jak największej liczby określeń, np. domu, drogi, nieba. Zadaj więc pytania:
1. Jaki może być dom? (np. mały, duży, wolnostojący, rodzinny).
2. Jaka może być droga? (np. prosta, kręta, długa, krótka).
3. Jakie może być niebo (np. zachmurzone, błękitne).
Grupa, która wymyśli, jak największą liczbę trafnych określeń, wygrywa. Takie ćwiczenie można przeprowadzić także w domu bez podziału na grupy.
Stwórzcie dadaistyczny wiersz z gazet
W liceum na języku polskim omawiana jest działalność grupy artystyczno-literackiej, jaką jest dadaizm. Charakteryzuje się ona swobodą twórczą. Zabawcie się razem z uczniami w dadaistów. Ze starych gazet powycinajcie różne wyrazy, a później ułóżcie z nich nietypowy wiersz. Na koniec wklejcie go do zeszytu.
Twórcze rysunki
Poproście uczniów, by stworzyli twórcze rysunki (mogą np. rysować z zamkniętymi oczami). Następnie niech wymienią się kartkami ze swoim kolegą lub koleżanką z ławki. Ich zadanie będzie polegało na wymyśleniu tytułu do danej ilustracji.
Opowiadanie na literę "P"
Zachęćcie uczniów do stworzenia opowiadania, w którym wszystkie wyrazy zaczynają się na określoną literę, np. "P". Może ono zacząć się na przykład tak: "Późną porą Piotrek przyszedł po Pawła..."
Jeśli uczniowie będą mieli z tym problem, zachęćcie ich do napisania takiego opowiadania wspólnie. Każdy wymyśla jedno zdanie.