Kawa bezkofeinowa – czym się wyróżnia, jakie są jej rodzaje? Czy można ją pić w ciąży i przy karmieniu piersią?

Katarzyna Dębek
Katarzyna Dębek
Kawa bezkofeinowa różni się od tej tradycyjnej intensywnością smaku, zapachu i koloru. Jest znacznie łagodniejsza, mniej kwaśna, mniej gorzka i znacznie jaśniejsza.
Kawa bezkofeinowa różni się od tej tradycyjnej intensywnością smaku, zapachu i koloru. Jest znacznie łagodniejsza, mniej kwaśna, mniej gorzka i znacznie jaśniejsza. Tirachard Kumtanom Pexels.com
Kawa bezkofeinowa jest świetną alternatywą tradycyjnej kawy z kofeiną. Nie jest jednak od niej całkowicie wolna, ale zawiera 10-20 razy mniej tej substancji niż w tradycyjnej kawie. Przeczytaj, czy kawa bezkofeinowa szkodzi, jakie są jej rodzaje oraz czy można ją pić, będąc w ciąży.

Dla prawdziwych kawoszy wypicie porannej kawy jest jak rytuał. Jej zapach i aromat jest tak przyciągający, że może zwabić osoby, które na co dzień jej nie piją. Jednak picie kawy z kofeiną w nadmiernej ilości ma negatywny wpływ na organizm. Jeśli jednak należysz do osób, którym zbyt duża ilość tego napoju szkodzi lub uwielbiasz pić ją wieczorami, a później masz kłopoty ze snem, to świetnym pomysłem będzie zastąpienie jej wersją bezkofeinową.

Pijecie kawę? Ona zmienia wasz organizm bardziej niż myślici...

Kawa bezkofeinowa czym się różni od tej z kofeiną?

Kawa bezkofeinowa różni się od tej tradycyjnej intensywnością smaku, zapachu i koloru. Jest znacznie łagodniejsza, mniej kwaśna, mniej gorzka i znacznie jaśniejsza. Kawa bez kofeiny nie jest jej całkowicie pozbawiona. W rzeczywistości zawiera ona około 3-4 mg kofeiny na filiżankę, natomiast tradycyjna kawa (w zależności od wielkości filiżanki) ma około 70-140 mg kofeiny.

Rodzaje kawy bezkofeinowej:

  • kawa bezkofeinowa ziarnista,
  • kawa bezkofeinowa rozpuszczalna,
  • kawa bezkofeinowa mielona.

Jak powstaje kawa bezkofeinowa?

Kawa bezkofeinowa powstaje z ziaren zielonej kawy, które wcześniej zostały wysuszone, ale jeszcze niewypalone. Następnie są moczone w odpowiednim rozpuszczalniku i potraktowane parą do momentu, aż nie otworzą się pory ziaren kawy. Dopiero po tym procesie ziarna kawy są palone.

Przeczytaj:

Można ją uzyskać trzema metodami:

  • Ekstrakcji za pomocą mieszaniny rozpuszczalników, takich jak: chlorek metylenu, octan etylu i wody. Wówczas odpowiednia proporcja tych składników wypłukuje kofeinę z ziaren kawy, a same rozpuszczalniki wyparowują.
  • Szwajcarską (Swiss Water Process) - jest to metoda, w której nie używa się żadnych rozpuszczalników, a jedynie wodę.
  • Ekstrakcji za pomocą dwutlenku węgla, która jest najdroższą ze wszystkich metod wytwarzania kawy bezkofeinowej. Do usunięcia kofeiny wykorzystuje się przepuszczanie gazowego dwutlenku węgla w stanie nadkrytycznym przez ziarna kawy.

Czy kawa bezkofeinowa szkodzi?

Jakiś czas temu kawa zyskała złą sławę. Jednak picie jej w dozwolonych dawkach jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Alternatywą do tradycyjnej kawy jest ta bezkofeinowa. Patrząc się na sposób ekstrakcji kofeiny z kawy, można byłoby się obawiać tych substancji szkodliwych. Jednak one w całym tym procesie wyparowują, więc nie należy obawiać się pozostałości organicznych rozpuszczalników w ziarnach kawy, ponieważ są one eliminowane w procesie produkcyjnym.

Korzyści zdrowotne z picia kawy bezkofeinowej:

  • Zawiera antyoksydanty, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka, przez co zmniejszają ryzyko wielu chorób.
  • Jest źródłem substancji odżywczych takich jak: potas, magnez i witamina B3.

Stwierdza się także, że picie kawy bezkofeinowej pomaga zapobiegać takim chorobom i stanom jak:

  • cukrzyca typu 2,
  • choroby wątroby,
  • przedwczesna śmierć w wyniku zawału lub udaru,
  • choroba Alzheimera i choroba Parkinsona,
  • demencja starcza,
  • rak odbytu.

Kawa bezkofeinowa a ciąża i karmienie piersią

Kawę bezkofeinową piją przyszłe mamy, które nie wyobrażają sobie dnia bez tego napoju i nie chcą, by kofeina wpływała na ich dziecko. Ale czy rzeczywiście jest ona zdrowsza? Kawa bezkofeinowa zawiera kofeinę, co prawda w mniejszym stężeniu. Nie działa również pobudzająco jak jej klasyczny odpowiednik, nie podnosi ciśnienia krwi oraz nie powoduje problemów ze snem. Nie ma oficjalnych wytycznych dotyczących jej szkodliwości. Jak każdy produkt spożywany w nadmiarze może mieć negatywny wpływ na organizm. Dlatego odpowiednie wyważenie jej w diecie jest kluczem do zdrowia matki i dziecka.

5 oznak, że pijesz za dużo kawy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie