Vinted podsumowuje 2023 rok i świętuje swoje 15. urodziny

Materiał informacyjny Vinted
  • Jak wynika z najnowszego badania konsumenckiego, przeprowadzonego dla Vinted przez agencję badawczą Stem Mark w listopadzie 2023*, obecnie Polacy kupują używane rzeczy dość regularnie, zarówno w Internecie, jak i w sklepach stacjonarnych, nie czując z tego powodu żadnego wstydu.
  • Co więcej, ponad 45% respondentów przyznaje, że po rzeczy z drugiej ręki sięga od ponad 4 lat, a 38% deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z pewnością to zrobi.

Impreza, inspirująca rozmowa i genialny pomysł. W takich okolicznościach narodził się pomysł założenia Vinted przez Mildę Mitkute i Justasa Janauskasa. Dzisiaj, czyli 15 lat od pamiętnego wieczora, firma obchodzi swoje kolejne urodziny i celebruje rocznicę globalnej społeczności, która z całkiem niewielkiej na Litwie rozrosła się do milionów ludzi w całej Europie.

Jednym z pierwszych produktów Mildy, który udało jej się sprzedać, była torebka. Dziś Vinties, czyli Vintedzianki na całym świecie nie tylko sprzedają i kupują wystawione rzeczy, ale wymieniają się historiami i wskazówkami, tworząc społeczność zrzeszoną wokół idei second-hand. Tylko w tym roku globalna społeczność Vinted powitała w klubie kolejne trzy kraje: Rumunię, Danię i Finlandię! Vinted w Polsce została uruchomiona w 2013 roku, a dzisiaj liczy ponad 10 mln zarejestrowanych użytkowników.

Jak wynika z najnowszego badania konsumenckiego, przeprowadzonego dla Vinted przez agencję badawczą Stem Mark w listopadzie 2023 r.*, Polacy są pozytywnie nastawieni do kupowania rzeczy z drugiej ręki. Używane rzeczy kupują dość regularnie, zarówno w internecie, jak i stacjonarnie, nie czując z tego powodu wstydu. Co więcej, ponad 45% respondentów przyznaje, że po rzeczy z drugiej ręki sięga od ponad 4 lat, a 38% deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z pewnością to zrobi.

Oto kilka inspirujących faktów z mijającego roku:

Hity 2023 roku 🩵

  • Bambino Jacquemus z ponad 1300 polubieniami - to tegoroczny hit i sensacja, która zebrała aż 1300 polubień!
  • Najczęściej wyszukiwane hasła: Wśród 150 najpopularniejszych wyszukiwanych haseł wśród globalnej społeczności Vinted znalazły się zapytania sezonowe, takie jak karnawał, Halloween oraz popularne trendy, jak choćby Y2K.
  • Wśród TOP 10 poszukiwanych brandów w 2023 znalazły się Adidas, Converse, Nike i Sézane.
  • Color Chronicles: to najczęstsza gama kolorów używana przez społeczność globalną, a także w Polsce: czarny, biały, szary, brązowy, beżowy i czerwony.
  • Kiedy w 2008 Vinted rozpoczynała swoją działalność, zaczynała od mody damskiej. W ciągu 15 lat liczba kategorii nie tylko powiększyła się o kolejne, ale i odnotowała mocny wzrost, np. kategoria męska stanowi obecnie ponad 10% pozycji wystawionych na całym świecie, a kategoria dziecięca stanowi prawie jedną trzecią. Połowa artykułów nadal znajduje się w kategorii damskiej.
  • Wśród kategorii męskich i damskich to odzież sprzedaje się najlepiej.
  • W ramach kategorii Zwierzęta, najczęściej poszukiwane są akcesoria i produkty dla psów.
  • Z kolei w kategorii Rozrywka to książki cieszą się największym zainteresowaniem.
  • Aby jeszcze bardziej ułatwić znalezienie odpowiedniego artykułu, wprowadziliśmy nowy filtr materiału i dodaliśmy więcej opcji rozmiaru.
  • W związku ze zbliżającymi się świętami uruchomiliśmy nową podkategorię Dom - Uroczystości i święta, w której można wystawiać i sprzedawać dekoracje świąteczne, a także rzeczy na prezenty.
  • W 2023 r. widzimy, że członkowie na wszystkich naszych rynkach najbardziej byli aktywni w weekendy. Zakupy często odbywały się w niedzielne wieczory, a najwięcej sprzedawców dodawało nowe oferty w sobotnie popołudnia.

Razem możemy coś zmienić ♻️

Ten rok przyniósł namacalne dowody na to, że kupowanie rzeczy używanych na Vinted jest lepsze dla klimatu niż kupowanie nowych, z pierwszej ręki - tak wynika z pierwszego raportu Vinted dotyczącego Oddziaływania na Klimat (przeprowadzonego przez Vaayu). To największy jak dotąd podstawowy zbiór danych na temat wpływu zakupów online z drugiej ręki na klimat na tak dużą skalę. Raport wykazał, że drobne wybory mogą mieć pozytywny wpływ, jeśli wszyscy dokonamy tego razem.

  • Zakup przedmiotu z drugiej ręki na Vinted zamiast nowego, wykazał oszczędność emisji wynoszącą 1,8 kgCO₂e.
  • W ten sposób społeczność Vinted uniknęła emisji dwutlenku węgla netto na poziomie ponad 453 kiloton CO₂e w 2021 r., co odpowiada emisji około 275 tys. lotów w obie strony między Londynem a Los Angeles.

Zafunduj sobie trochę więcej 👛

Mijający rok zakończyliśmy wprowadzeniem nowej usługi dla naszych członków, którzy od czasu do czasu lubią pozwolić sobie na nieco droższe przyjemności. Usługa Weryfikacji Przedmiotu sprawia, że użytkownicy Vinted mogą z jeszcze większą pewnością kupować droższe produkty markowe od 100 € w górę.

W 2023 roku usługa jest dostępna 7 rynkach. W przyszłym roku usługa Weryfikacji Przedmiotów zostanie uruchomiona także w Polsce! Nasz zespół ekspertów ma 50-letnie doświadczenie zawodowe w weryfikowaniu markowych produktów od światowych projektantów, dając kupującym pewność, że otrzymają oryginalny przedmiot.

W tym roku najdroższy produkt, który trafił na Vinted do weryfikacji to torba Hermès Birkin za 9900 EUR.

Co zatem przyniesie przyszłość? 🔮

Postrzeganie mody używanej znacznie ewoluowało w ciągu ostatnich 15 lat, z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój i świadomy konsumpcjonizm. Kiedy platforma Vinted powstawała, zakupy rzeczy z drugiej ręki kojarzone były głównie ze sklepami z używaną odzieżą i wyprzedażami garażowymi. Dzisiaj co piąty użytkownik Vinted wybrałby rzeczy używane, a nie nowe, nawet jeśli obydwie byłyby dostępne w porównywalnej cenie. To daje nam to pewność, że zmierzamy w dobrym kierunku i właściwego miejsca, gdzie rzeczy z drugiej ręki stają się pierwszym wyborem dla jeszcze większej liczby osób na całym świecie.

Piętnaście lat dokonywania wyboru z drugiej ręki to dopiero początek; jeszcze wiele przed nami i nie byłoby tego bez niesamowitej, jedynej w swoim rodzaju społeczności Vinted.

*Badanie konsumenckie przeprowadzone w listopadzie 2023 roku przez agencję badawczą Stem Mark wśród polskiej populacji w wieku 18-50 lat, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1000.

Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet