Zabawy z dziećmi – w co się bawić, aby wspierać rozwój dziecka?

Aneta Redzik
Zabawy z dziećmi mają znaczenie. Wpływają na wiele elementów życia małego człowieka. Zabawa powinna interesować i wciągać, dlatego ważne jest dostosowanie jej do wieku i etapu rozwoju dziecka.
Zabawy z dziećmi mają znaczenie. Wpływają na wiele elementów życia małego człowieka. Zabawa powinna interesować i wciągać, dlatego ważne jest dostosowanie jej do wieku i etapu rozwoju dziecka. Design_Miss_C Pixabay.com
Zabawy z dziećmi to jedna z wielu czynności, które wpływają na rozwój malucha, który dopiero poznaje otaczający go świat. Dzieci mają jeszcze czas na edukację, ale warto od najmłodszych lat wspierać swojego szkraba, podsuwając mu zabawy, które stymulują rozwój psychofizyczny. Dlaczego wspólna zabawa jest tak ważna? Jak dobrać zabawy odpowiednie do wieku dziecka? Wyjaśniamy.

Zabawy z dziećmi – dlaczego są ważne?

Wspólne zabawy z dziećmi pomagają umacniać więzi rodzinne, zapewniają poczucie bezpieczeństwa i wspierają rozwój maluchów. Zabawa to czas, jaki poświęcamy dziecku i uwaga, którą go obdarzamy. Wiedza dotycząca możliwości poznawczych w danym okresie rozwoju i wybór właściwych zabaw pozwalają dzieciom rozwijać się w aspekcie intelektualnym, emocjonalnym i ruchowym, uczą funkcjonowania w społeczeństwie i relacji międzyludzkich oraz kształtują charakter dziecka.

Podstawą dziecięcych zabaw jest kreatywność – wyobraźnia malucha nie zna granic, dlatego z entuzjazmem przyjmuje nieoczywiste rozwiązania i nawet najprostsze zabawy. Możliwości dziecka są praktycznie nieograniczone, rodzice muszą jedynie wskazać mu właściwy kierunek.

Zabawa z dziećmi pełni wiele funkcji w ich rozwoju, m.in.:

  • uczy świadomości własnego ciała,
  • wspomaga koordynację ruchową,
  • rozwija zdolności motoryczne,
  • stymuluje zmysły,
  • ćwiczy pamięć,
  • wzbogaca słownictwo,
  • uczy funkcjonowania w społeczeństwie,
  • sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i intelektualnemu.
Naukowcy przekonują, że nawet jedna przeczytana książka nie pozostaje bez wpływu na funkcjonowanie neuronów w naszym mózgu. Okazuje się, że systematyczne czytanie może mieć wiele innych walorów zdrowotnych.

Dlaczego warto czytać książki? Jaki wpływ na organizm ma reg...

Rodzaje zabaw dla dzieci

Rodzice uczestniczący i inicjujący zabawy z dziećmi powinni zwrócić uwagę na aspekt edukacyjny, który we właściwie dobranej zabawie pozostaje praktycznie niezauważalny, a wspomaga prawidłowy rozwój dziecka i pobudza jego ciekawość świata.

Wśród zalecanych zabaw dla dzieci można wyróżnić zabawy:

  • manipulacyjne,
  • konstrukcyjne,
  • tematyczne,
  • rytmiczno-ruchowe,
  • badawcze,
  • dydaktyczne.

Zabawy manipulacyjne to pierwsze zabawy, dzięki którym dziecko uczy się panowania nad własnym ciałem i poznaje właściwości różnych przedmiotów. Maluch manipuluje przedmiotami oglądając je, turlając, przekładając z ręki do ręki, liżąc lub ssąc, odkrywając kształty, konsystencję i wydawane dźwięki. W zabawach typu manipulacyjnego zaangażowany jest zmysł wzroku, słuchu, dotyk i motoryka ciała.

Warto przeczytać"

Zabawy konstrukcyjne są następstwem zabaw manipulacyjnych – dziecko ćwiczy sprawność manualną i wykorzystuje swoją kreatywność do tworzenia czegoś nowego. W tego typu zajęciach najczęściej wykorzystywane są klocki dostosowane do wieku dziecka. Zabawy konstrukcyjne wspierają rozwój spostrzegawczo-ruchowy ucząc obserwacji i uruchamiając dziecięcą pomysłowość.

Zabawy tematyczne często inicjowane są przez same dzieci, które bawiąc się w dom, lekarza lub sklep naśladują charakterystyczne czynności wcześniej zaobserwowane w najbliższym otoczeniu. Zabawki odgrywają tu znikomą rolę – dziecko doskonale bawi się, udając wykonywanie pewnych czynności i prowadząc monologi lub dialogi z wyimaginowanymi postaciami. Zabawy tematyczne scalają funkcje fizyczne i psychofizyczne.

Zabawy rytmiczno-ruchowe to naturalna aktywność dziecka, która powinna zaspokajać codzienną potrzebę ruchu. Najczęściej jest to gra w piłkę, berka, taniec lub skakanie. Takie zabawy rozwijają siłę i poczucie rytmu oraz ćwiczą sprawność, szybkość i zręczność.

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że zabawa z niemowlakiem ma sens?

Zabawy badawcze są powodowane potrzebą poznawania otaczającego dziecko świata. Dziecko wykonuje różnorodne doświadczenia na zabawkach edukacyjnych lub innych przedmiotach ucząc się i odkrywając tajniki rzeczywistości.

Zabawy dydaktyczne organizowane są przez dorosłych – rodziców, opiekunów, przedszkolanki. Postawione przed dzieckiem zadanie wymaga skupienia, poprawnego rozumowania i analizy sytuacji podczas wskazywania i porównywania cech wskazanych przedmiotów, w wyniku czego dziecko nabiera nowych umiejętności i zyskuje wiedzę o świecie.

Zobacz także: Body dla niemowlaka – na co zwrócić uwagę, wybierając ciuszki dziecięce?

Zabawy należy dostosować do wieku dziecka

Zabawa powinna interesować i wciągać, dlatego ważne jest dostosowanie jej do wieku i etapu rozwoju dziecka. Inne potrzeby będzie miał niemowlak, a inne dwulatek czy przedszkolak. Przy wyborze zabawek nie warto więc kierować się kwestią płci i kolorami, ale bezpieczeństwem, właściwościami edukacyjnymi zabawki i aktualnymi zainteresowaniami dziecka.

Niemowlaki (dzieci do 1. roku życia) chłoną reakcje płynące z otoczenia, dlatego każdy kontakt powinien być stymulujący dla ich mózgu. Pierwszą zabawą jest kołysanie, które wspomaga koordynację ruchową i stymuluje rozwój ucha wewnętrznego oraz móżdżku.

Zabawy z dziećmi w okresie niemowlęcym powinny rozwijać zmysły – węch, dotyk, wzrok, słuch i smak. Zmysł dotyku rozwija się poprzez przytulanie i głaskanie malucha oraz obcowanie z przedmiotami o zróżnicowanej fakturze i temperaturze. Wzrok pobudzany jest przez wiszącą nad łóżeczkiem dziecka karuzelę i najbliższe otoczenie – dekorujące pokoik dziecięcy balony, wstążki i pluszaki. Doskonałą rozrywką dla tak małego dziecka jest śpiewanie, kołysanki i grzechotki. Malucha, który jeszcze nie potrafi mówić, można zabawiać wszelkiego rodzaju opowieściami i rymowankami, które ćwiczą pamięć i rozwijają poczucie rytmu.

Zabawa i nauka przez dotyk
W poznawaniu świata dla najmłodszych ważny jest dotyk. To również jedna z miłych i stymulujących niemowlaka form zabawy z rodzicami lub opiekunami. konstantynov (123RF)

Dzieci po 1. roku życia powinny poznawać zabawy manipulacyjne – klocki, puzzle i układanki czy dopasowywanie kształtów. Dostrzegają one już skutki działania i zaczynają postępować celowo, dlatego zabawki mogą mieć bardziej rozbudowane funkcje, np. wydawać odgłosy.

Około 2. roku życia dziecko zaczyna zauważać swoich rówieśników i to właśnie wtedy warto wprowadzać aktywniejsze zabawy, które wymagają zaangażowania większej ilości osób. Maluch uczy się współżycia z innymi ludźmi i funkcjonowania w grupie oraz kształtuje umiejętność mowy. Zabawy angażujące w tym wieku to zabawy z innymi dziećmi – w domu, na placu zabaw czy w piaskownicy.

Przedszkolaki zazwyczaj doceniają najbardziej zabawy ruchowe, które skutecznie przeciwdziałają znudzeniu i braku energii. Wszelkie gry integracyjne kształtują rozwój społeczny i emocjonalny dziecka, które poznaje rówieśników i szuka swojego miejsca w grupie. Zdolności poznawcze można kształtować poprzez zabawy typu „Zgadnij, kto to”, „Prawda czy fałsz” i kalambury.

500 złotych miesięcznie nie wystarczy. Wychowanie dzieci w P...

Rodzaje zabawek dla dzieci w zależności od wieku

Zabawka przeznaczona dla małego dziecka powinna zaspokajać jego zainteresowania. Aby zabawka wspomagała rozwój dziecka, musi być dobrana odpowiednio do wieku, łatwa do utrzymania w czystości i spełniać podstawowe standardy bezpieczeństwa. Warto także zwrócić uwagę na przeznaczenie danej zabawki – lepszym rozwiązaniem jest uniwersalna zabawka umożliwiająca wykorzystanie na różne sposoby niż zabawka przeznaczona do konkretnej i powtarzalnej czynności.

Charakterystyczne zabawki dla dzieci w wieku:

  • 3-6 miesięcy – grzechotki, karuzela z pozytywką, piszczące zabawki,
  • 6-9 miesięcy – miękkie lalki, pluszowe zabawki, piłki do turlania, książeczki, ruchome zabawki (np. samochodziki), plastikowe klocki,
  • 9-12 miesięcy – książeczki wykonana z miękkich materiałów, wiaderka i łopatki do piaskownicy, pchacze i jeździki, piłki do rzucania,
  • 1-3 lat – książki z obrazkami, zmywalne kredki i flamastry, konik na biegunach, naczynia kuchenne dla lalek, układanki, klocki do budowania,
  • 4-5 lat – zabawki do jeżdżenia (np. trójkołowy rowerek), piłki do rzucania, lalki do ubierania, zabawki konstrukcyjne, zabawki manipulacyjne (np. puzzle), zmywalne farby, kredki i flamastry.

Jak rozwijać inteligencję poprzez muzykę?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kobieta

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet