Według naukowców z Uniwersytetu Stanforda praca zdalna i związana z nią komunikacja online bardziej nas męczą niż praca stacjonarna. Pracownicy nie mogę obserwować mimiki twarzy rozmówcy w naturalnym otoczeniu, przez co koncentrują uwagę na innych aspektach niż podczas rozmowy face to face. Konieczność bycia dostępnym online i korzystania z różnego rodzaju komunikatorów sprawia, że czujemy się przemęczeni. Zjawisko to coraz częściej jest określane mianem „Zoom fatigue”.
Eksperci z Uniwersytetu Stanforda wymieniają cztery główne przyczyny „zmęczenia Zoomem”, które w rzeczywistości odnoszą się do dowolnej aplikacji umożliwiającej wideo rozmowy. Znużenie powodują:
- nadmierna ilość intensywnego kontaktu wzrokowego z bardzo bliska,
- ciągłe oglądanie siebie podczas wideo czatów,
- ograniczenie mobilności w trakcie wideokonferencji,
- większe obciążenie poznawcze, w porównaniu z komunikatorami bez włączonej kamery.
Jeżeli pandemia będzie trwać dłużej, syndrom zmęczenia pracą zdalną nie przestanie nam towarzyszyć. Home office pozwala zaoszczędzić czas, który był potrzebny na dojazdy do biura, ale w dłuższej perspektywie może powodować stres i zwiększać poczucie przemęczenia. Na negatywne skutki pełnienia swoich obowiązków z domu skarżą się zwłaszcza osoby, które nie przeszły na pracę zdalną dobrowolnie.
Co można zrobić, aby siedzenie przed komputerem przynosiło lepsze efekty? Naukowcy z North Carolina State University, National University of Singapore i University of Illinois zalecają robienie sobie krótkich, kilkuminutowych przerw w pracy, gdy tylko zaobserwujemy u siebie symptomy zmęczenia. Jak tłumaczą na łamach „Journal of Applied Psychology”, „pracownicy są bardziej wydajni, gdy samodzielnie wybierają czas przerwy i zajęcie wykonywane w jej trakcie”.
Dlatego tak ważne jest to, aby osoba zatrudniona miała poczucie, że może pozwolić sobie na komfort odpoczynku. Przełożony nie powinien mieć do niej pretensji o bycie offline przez kilka minut. Jak przekonuje prof. psychologii. Sophia Cho z North Carolina State University, takie podejście pomaga pracownikom utrzymać koncentrację i odpowiednio rozłożyć energię, którą dysponują.
Eksperymenty przeprowadzone na 98 pracownikach z 222 osobach z Korei Południowej dowodzą, że pracownicy, którzy częściej robili sobie krótkie przerwy w pracy, bardziej efektywnie zarządzali czasem, lepiej wywiązywali się ze swoich obowiązków i byli w stanie zachować lepszą jakość pracy. Sprawdziliśmy również kilka innych trików na poprawę koncentracji w pracy.