Dobiega końca 2021 rok. Był on niezwykle burzliwy. Ceny żywności, sprzętu sportowego, wyposażenia wnętrz czy materiałów budowlanych wystrzeliły w górę, a inflacja nadal rośnie. Do tego ludzie zaczęli masowo kupować mieszkania, ceny nieruchomości mieszkaniowych jeszcze nigdy nie były tak wysokie jak dotychczas, a na rynku kredytów hipotecznych padły nowe rekordy. O ile 2020 r. był rokiem transformacji cyfrowej – nauczyciele i pracownicy nadrabiali zaległości i uczyli się nowych technologii, o tyle 2021 rok stał się czasem dbania o własny dobrostan (ang. well-being), szukania możliwości inwestycyjnych i stawiania na rozwój zawodowy. A jaki będzie 2022 rok?
1. Życie w duchu eco-friendly
W pandemii wiele osób zaczęło się interesować zdrowym stylem życia. Zwracamy uwagę na skład kosmetyków, detergentów i produktów spożywczych, a na sklepowych półkach coraz częściej można znaleźć środki, które są eko. Również marki promujące etyczną modę i produkcję odzieży ze zrównoważonych materiałów mają swoje grono zwolenników. Pojawiają się specjalne kolekcje ubranek i eko zabawek dedykowanych dzieciom, a w takich sieciach jak Rossmann czy TK Maxx ekologiczne produkty mają już swoje oddzielne działy.
W naszej opinii dążenie do świadomego, przepełnionego wrażliwością na środowisko naturalne stylu życia, będzie utrzymywało się również w 2022 roku. W pandemii, która dla licznych ludzi na całym świecie wiąże się z ciężkimi i trudnymi przeżyciami, wiele osób zaczęło poszukiwać sensu życia. Takie poczucie sensu może dać życie w duchu eko.
Wśród polskich, ekologicznych marek odzieżowych, warto wymienić Osnovę, Imprm czy Blisko. Linię przyjaznych środowisku kosmetyków oferują Yope, Lawendowy Staw czy Krayna. W obszarze detergentów na uwagę zasługują: Balja, środki czystości Celina czy Laveco. Trudno jednak wymienić wszystkie marki, jest ich już tak wiele.
2. Robienie zakupów online
W pandemii wzrosła rola zakupów online i trudno oczekiwać, że w 2022 r. ten trend się odwróci. Możemy jednak spodziewać się nowych udogodnień dla kupujących. Aby przyciągnąć klienta, nie wystarczy już realizować strategii omnichannel (prowadzić sprzedaży w sklepach stacjonarnych i internecie). Klienci oczekują maksymalnej wygody i prostoty. Dlatego zakładamy, że firmy działające w branży e-commerce nadal będą inwestować w rozwój swoich produktów, a te, które jeszcze nie zaczęły tego robić, będą musiały błyskawicznie nadrobić zaległości.
W 2022 r. posiadanie sklepu online może nie wystarczyć. Trzeba będzie mieć pomysł na to, jak go wypromować, a kupujący staną się jeszcze bardziej wybredni. Może także wzrosnąć rola zakupowych „ułatwiaczy”. Dobrym przykładem takiego narzędzia jest aplikacja Dietly, która umożliwia korzystanie w jednym miejscu z ofert różnych cateringów dietetycznych, przeglądanie menu, zamianę posiłków czy ich ocenianie.
3. Troszczenie się o higienę snu
Kolejny efekt uboczny pandemii stanowią problemy z zasypianiem, związane z naszym stylem życia. Często ich podłożem jest stres. Paradoksalnie, wiele osób, które przeszło na home office, zaczęło pracować dłużej niż dotychczas. Niektórzy mają problem z robieniem sobie regularnych przerw w domu, brakuje im także spotkań w firmowej kuchni, podczas których można było się odstresować i zdystansować do wykonywanej pracy. Ponadto pandemia przyniosła nowe zmartwienia związane z finansami i sprawiła, że korzystamy z urządzeń elektronicznych jeszcze częściej niż dotychczas. To wszystko negatywnie przekłada się na jakość naszego snu.
- Wielu moich klientów opowiada o tym, jakim utrapieniem jest dla nich czas, kiedy kładą się spać. Mówią, że sen niegdyś przychodził im z łatwością, a teraz kojarzą go bardziej z dłuotrwałym leżeniem, myśleniem, rozdrażnieniem i gonitwą myśli. Podczas sesji szukamy rozwiązań – tych związanych z podejściem work life integration, jak również tych wykorzystujących możliwości wsparcia technologicznego – mówi Stronie Kobiet Iwona Firmanty, coach ICC (International Coaching Community), psycholożka, socjolożka i trenerka biznesu.
Już teraz wiele osób korzysta z urządzeń monitorujących sen: smartwatchy, inteligentnych opasek, opasek do monitorowania snu (takich jak Oura Ring) czy opasek na głowę EEG (ang. EEG Headband), które mierzą aktywność fal mózgowych i pozwalają uzyskać informacje zwrotne w czasie rzeczywistym na temat aktywności mózgu. Przykładowo, producenci opaski Muse przekonują, że pomoże ona śledzić postępy w medytacji.
Prawdopodobnie w 2022 roku zainteresowanie zdrowym snem nie będzie słabnąć. Osoby, które spędzają w domu więcej czasu niż kilka lat temu, szukają nowych możliwości poprawienia nie tylko jakości życia za dnia, ale również w nocy.
4. Korzystanie z aplikacji monitorujących aktywność fizyczną
Badania realizowane w trakcie pandemii wykazały, że podczas epidemii COVID-19 liczni delikwenci zrezygnowali z aktywności fizycznej lub ograniczyli poświęcany na nią czas. W efekcie coraz więcej Polaków, jak i mieszkańców innych krajów, boryka się z nadwagą i otyłością. Te problemy uwidaczniają się również w gronie najmłodszych. Dbaniu o aktywność fizyczną nie sprzyja praca zdalna, ani nauka w domu.
Coraz więcej osób zastanawia się, co zrobić, aby więcej się ruszać. Odpowiedzi na te pytania szukamy w internecie. Tutaj z pomocą przychodzą twórcy aplikacji mobilnych. Swoje własne aplikacje mają biegacze czy cykliści, ale o „leniuchów” zabiegają także nowe firmy, jak i celebryci. Ponadto nie jedna organizacja realizuje kampanie społeczne, dzięki którym ma wzrosnąć nasza wiedza o zdrowym stylu życia.
Rozmaite marki starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom zwykłych kanapowców. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przygotowała aplikację z bezpłatnymi lekcjami asan jogi (WHO mYoga), aGoogle oferuje aplikację Google Fit, która służy do monitorowania aktywności fizycznej. W Polsce synonimem zdrowego stylu życia stała się Ewa Chodakowska. Influencerka proponuje aplikację do odchudzania (BeDiet) czy dostęp do platformy z ćwiczeniami online (BeActiveTV). Warto nadmienić, że ta znana trenerka fitness opracowała także trening dla dzieci z Ewą Chodakowską i Gangiem Przekąsaków.
Prawdopodobnie w 2022 r. trend do monitorowania aktywności fizycznej przez urządzenia mobilne utrzyma się. Już teraz możemy zgadywać, czym zaskoczą nas twórcy aplikacji.
- Pandemia pokazała nam, że życie w ciągłym biegu i przekonanie o tym, że zdążymy jeszcze zadbać o swoje zdrowie, jest błędnym przekonaniem. Przez wiele miesięcy, prawie że koczując w domach, zajadaliśmy stres. W końcu nastąpił jednak czas adaptacji do życia w aktualnym świecie, a my zaczynamy dbać o zdrowie i życie, bo widzimy, jak kruche ono bywa – komentuje Iwona Firmanty.
5. Medytowanie
Dużym dobrodziejstwem w pandemii stał się ułatwiony dostęp do nauki medytacji. Wiele ośrodków medytacji zaczęło prowadzić online bezpłatne zajęcia dla początkujących i zaawansowanych. Na popularności zyskały także aplikacje do medytacji, np. Headspace, której twórcy nawiązali współpracę z Netfliksem (w efekcie powstał poradnik do medytacji, dostępny na platformie streamingowej).
Dzięki pandemii medytacja stała się dostępna dla każdego i prawdopodobnie to już się nie zmieni. Jednak podejście do medytacji jest inne niż kiedyś. O ile tradycyjne ośrodki buddyjskie zazwyczaj podkreślają znaczenie samodzielnej praktyki, o tyle rozwój nowych technologii sprawił, że medytujący coraz częściej szukają ułatwień i wskazówek w świecie wirtualnym. Stąd popularność takich aplikacji, jak wspomniany Headspace, Calm, Ten Percent Happier czy Insight Timer. Prognozujemy, że w 2022 r. rolę nauczyli z krwi i kości będą przejmować aplikacje mobilne, programy medytacji online czy kursy mindfulness. Warto jednak pamiętać o tym, że pobranie aplikacji na smartfona czy zapisanie się na kolejny kurs nie wystarczy do wprowadzenia w swoim życiu trwałej zmiany.
- Mocno rekomenduję pamiętać o tym, że zmiany w naszym życiu nie powstają w wyniku samych deklaracji zmian, ale są konsekwencą aktywnego planowania, działania i realizowania. Kluczem do sukcesu jest konsekwencja w wykonywaniu i wdrażaniu pożądanych zmian – przypomina Iwona Firmanty.
Dwa pierwsze lata pandemii wywróciły nasz dotychczasowy styl życia do góry nogami. W roku 2022 prawdopodobnie ugruntowują się przyzwyczajenia, które sobie wyrobiliśmy i wzrośnie znaczenie tzw. zdrowego stylu życia. Dla wielu osób będzie to także rok ważnych decyzji. Osoby, które zasiedziały się w domach, będą musiały odpowiedzieć sobie na pytanie, czy zostać kanapowcem, czy też opuścić domowe pielesze i wziąć się za siebie.