Reklama czy bezinteresowna opinia? Trwają prace. Będą wytyczne dla influencerów
Konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi trwają już od grudnia 2021 roku. W tym czasie obrano sobie za cel wypracowanie wytycznych dla użytkowników mediów społecznościowych. Zalecenia będą dotyczyć oznaczania treści komercyjnych. W całości prac nad nowymi wytycznymi uczestniczą przedstawiciele:
- UOKiK,
- Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska,
- Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR,
- Rady Reklamy.
Będą to nie tylko praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasady ich oznaczenia, ale także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.
– Intensywnie rozwijający się rynek mediów społecznościowych musi wyróżniać się transparentnymi zasadami. Wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią, zdefiniowanie przypadków autopromocji, ustalenie zasad oznaczania barterów – to tylko niektóre przykłady wytycznych tworzonych obecnie w Urzędzie. Nasze dotychczasowe przemyślenia i propozycje chcemy uzupełnić o głos użytkowników sieci – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Swoje opinie w tej sprawie można wyrażać na profilu UOKiK na Instagramie.
Współpraca z influencerem – jak będzie wyglądać po zmianach?
Dzięki stosowaniu nowych zasad konsumenci i inni użytkownicy mediów społecznościowych będą mogli bez problemu odróżnić, co jest płatna reklamą, a co bezinteresowną opinią.
Z tego powodu UOKiK zachęca do podzielenia się doświadczeniami oraz dyskusji nad tym jak oznaczać:
- paczkę PR,
- markę własną,
- linki afiliacyjne.
W najbliższych tygodniach na profilu UOKiK na Instagramie publikowane będą specjalne pytania. Będą dotyczyć wątpliwości, gdzie leży granica między niezależną opinią a zobowiązaniem wobec marki.
UOKiK prowadzi postępowania przeciwko influencerom
To nie jedyne działania, jakie obecnie prowadzi prezes UOKiK. Trwają aktualnie 2 postępowania, w których m.in. sprawdzane jest oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.
– Widzimy znaczącą poprawę oznakowania treści reklamowych w sieci od czasu wszczęcia postępowań wyjaśniających w zakresie kryptoreklamy i scamu. To zasługa nie tylko naszych działań, ale także presji wywołanej przypadkami nagłaśnianymi przez rynek – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
W ramach prowadzonych postępowań zarówno twórcy, jak i agencje reklamowe, zostali zobowiązani do udzielenia informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści.
Jak influencerzy oznaczają posty płatne?
Aktualnie influencerzy oznaczają swoje przekazy nie zawsze w sposób jednoznaczny i zrozumiały dla ich społeczności. Zawsze jest to jednak wspomnienie i oznaczenie danej marki, czasami także pojawiają się w opisie postu hasztagi typu: #współpraca, #współpracapłatna, #ad lub #promo.
W ten sposób Anna Lewandowska reklamuje witaminę C:
Natomiast Janek Dąbrowski wraz Sylwia Przybysz w podobny sposób oznaczyli producenta produktów do mycia. W tym przypadku pojawił się hasztag sugerujący reklamę #współpracapłatna.
Za sprawą nowych wytycznych UOKiK-u sposoby oznaczania współpracy mają się zmienić. Po zmianach oznaczenie postu sponsorowanego ma być łatwiejsze do odróżnienia.
Biznes
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wielki powrót Ireny Santor na salony! Wszyscy patrzyli tylko na nią | ZDJĘCIA
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!