Influencerzy będą musieli dostosować się do tych zasad. UOKiK szykuje wytyczne dotyczące współpracy. Co to oznacza dla influencerów?

Mikołaj Wójtowicz
Opracowanie:
Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest na końcowym etapie tworzenia specjalnych wytycznych dla influencerów. Wskazówki będą precyzować, jak właściwie należy oznaczać treści reklamowe.
Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest na końcowym etapie tworzenia specjalnych wytycznych dla influencerów. Wskazówki będą precyzować, jak właściwie należy oznaczać treści reklamowe. unsplash
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów niebawem stworzy nowe wytyczne dla influencerów. Wskazówki będą precyzować, jak właściwie należy oznaczać treści reklamowe. Trwają konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi. Nim zalecenia UOKiK zostaną opublikowane, można wyrazić swoja opinię nt. oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Wyjaśniamy, gdzie to zrobić oraz po czym się zorientować, że post jest płatną reklamą. Jak będzie wyglądać współpraca z influencerem po zmianach? Poznaj nowe zasady.

Reklama czy bezinteresowna opinia? Trwają prace. Będą wytyczne dla influencerów

Konsultacje z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi trwają już od grudnia 2021 roku. W tym czasie obrano sobie za cel wypracowanie wytycznych dla użytkowników mediów społecznościowych. Zalecenia będą dotyczyć oznaczania treści komercyjnych. W całości prac nad nowymi wytycznymi uczestniczą przedstawiciele:

  • UOKiK,
  • Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska,
  • Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR,
  • Rady Reklamy.

Będą to nie tylko praktyczne przykłady form współprac komercyjnych w sieci i zasady ich oznaczenia, ale także rekomendowane sposoby informowania o tym użytkowników.

– Intensywnie rozwijający się rynek mediów społecznościowych musi wyróżniać się transparentnymi zasadami. Wyznaczenie granicy między przekazem płatnym a niezależną opinią, zdefiniowanie przypadków autopromocji, ustalenie zasad oznaczania barterów – to tylko niektóre przykłady wytycznych tworzonych obecnie w Urzędzie. Nasze dotychczasowe przemyślenia i propozycje chcemy uzupełnić o głos użytkowników sieci – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Swoje opinie w tej sprawie można wyrażać na profilu UOKiK na Instagramie.

Współpraca z influencerem – jak będzie wyglądać po zmianach?

Dzięki stosowaniu nowych zasad konsumenci i inni użytkownicy mediów społecznościowych będą mogli bez problemu odróżnić, co jest płatna reklamą, a co bezinteresowną opinią.

Z tego powodu UOKiK zachęca do podzielenia się doświadczeniami oraz dyskusji nad tym jak oznaczać:

  • paczkę PR,
  • markę własną,
  • linki afiliacyjne.

W najbliższych tygodniach na profilu UOKiK na Instagramie publikowane będą specjalne pytania. Będą dotyczyć wątpliwości, gdzie leży granica między niezależną opinią a zobowiązaniem wobec marki.

UOKiK prowadzi postępowania przeciwko influencerom

To nie jedyne działania, jakie obecnie prowadzi prezes UOKiK. Trwają aktualnie 2 postępowania, w których m.in. sprawdzane jest oznaczanie treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu.

– Widzimy znaczącą poprawę oznakowania treści reklamowych w sieci od czasu wszczęcia postępowań wyjaśniających w zakresie kryptoreklamy i scamu. To zasługa nie tylko naszych działań, ale także presji wywołanej przypadkami nagłaśnianymi przez rynek – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W ramach prowadzonych postępowań zarówno twórcy, jak i agencje reklamowe, zostali zobowiązani do udzielenia informacji o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści.

Jak influencerzy oznaczają posty płatne?

Aktualnie influencerzy oznaczają swoje przekazy nie zawsze w sposób jednoznaczny i zrozumiały dla ich społeczności. Zawsze jest to jednak wspomnienie i oznaczenie danej marki, czasami także pojawiają się w opisie postu hasztagi typu: #współpraca, #współpracapłatna, #ad lub #promo.

W ten sposób Anna Lewandowska reklamuje witaminę C:

Natomiast Janek Dąbrowski wraz Sylwia Przybysz w podobny sposób oznaczyli producenta produktów do mycia. W tym przypadku pojawił się hasztag sugerujący reklamę #współpracapłatna.

Za sprawą nowych wytycznych UOKiK-u sposoby oznaczania współpracy mają się zmienić. Po zmianach oznaczenie postu sponsorowanego ma być łatwiejsze do odróżnienia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet