W skrócie
Jak się zachować, czyli co to jest savoir-vivre?
W języku francuskim savoir-vivre to połączenie dwóch słów: wiedzieć i żyć. W praktyce jest to zbiór zasad poprawnego zachowania, które mają ułatwiać poruszanie się w nowych sytuacjach lub w nieznanym towarzystwie, które uchronią osobę od popełnienia gafy, czyli faux-pas. Czasem są to zasady, które mogą pozornie nie przystawać do współczesności, np. odpowiednie trzymanie sztućców lub właściwy sposób trzymania filiżanki. Wiele reguł stworzonych zostało na podstawie doświadczenia i mają ułatwiać wspólne funkcjonowanie w społeczeństwie.
Kliknij w przycisk, aby zobaczyć zasady savoir-vivre'u w kawiarni i restauracji
Pracownicy gastronomii wspominają zachowania klientów
Byliśmy ciekawi, jakie zachowania gości restauracji i kawiarni są negatywnie postrzegane przez pracowników. Szymon w czasach studenckich pracował w kawiarni na uczelni. Głównie przygotowywał kanapki, kawę i sałatki. Około południa zaczynał się największy ruch, gdy studenci korzystali z przerwy między zajęciami. Wtedy trudno było nadążyć z realizacją zamówień, gdy na zmianie były 2-3 osoby.
- Myślę, że najczęściej to ludzie nie potrafią wczuć się w rolę kelnera. Uważają, że klient to pan. Zachowują się tak, jak gdyby trzeba było wszystko rzucić i mu służyć. Czasem w danym lokalu jest dużo zamówień i pomimo starań nie da się szybko obsłużyć wszystkich gości. Często miałem sytuacje niepotrzebnego komentowania i wypominanie długiego oczekiwania – wspomina Szymon z Lublina.
Paulina przez długi czas pracowała jako kelnerka i baristka w jednej z warszawskich kawiarni. W swojej pracy miała do czynienia z różnymi sytuacjami. Szczególnie zapamiętała gości, którzy do kawy przynosili własne kanapki lub drożdżówki kupione w innych piekarniach. Czasem zwracała uwagę, polecając ciasta, kanapki i desery, które aktualnie mieli w witrynie. W ten sposób chciała delikatnie dać znać, że jedzenie własnego prowiantu nie jest mile widziane.
- Raz mi się zdarzyło, że osoba przypadkowo rozlała zamówioną kawę. Zamiast poprosić o sprzątnięcie, od razu wyszła. Po chwili zgłosiła to osoba siedząca przy stoliku obok – dopowiada.
Jak długo przebywać w kawiarni?
Właściciele kawiarni i restauracji często wspominają, że mają problem z osobami przesiadującymi u nich w ramach pracy zdalnej. Nie przeszkadzają im osoby czytające książkę w trakcie parzenia im kawy, ani też w czasie jej picia. W przeciwieństwie do osób pracujących przy komputerze czytelnicy wychodzą wraz z wypiciem napoju. Czasem zamówią drugą filiżankę, jeśli mają czas i lektura jest wciągająca.
Natalia Kwiatkowska jest współwłaścicielką kawiarni Bless Coffee Roasters w Olsztynie. Ostatnio (19 kwietnia) wywołano dyskusję dotyczącą zachowania w jej kawiarni. Właścicielka lokalu została zapytana w mediach społecznościowych, czy w jej kawiarni jest dostęp do gniazdka prądu, aby można było popracować przy laptopie. Pytający dodał, że szuka kawiarni, gdzie mógłby popracować przez kilka godzin.
- Drodzy Goście, tego typu zapytań mamy mnóstwo więc korzystamy z okazji publikując naszą odpowiedź także tutaj i informujemy, że nasza kawiarnia nie jest miejscem coworkingowym i tego typu miejscem nie chcemy być, prosimy o nie rozkładanie laptopów na stolikach przeznaczonych do konsumpcji jedzenia i napojów. Prosimy ponad to o nie przynoszenie posiłków/napojów z zewnątrz celem konsumpcji tych posiłków/napojów w naszym lokalu. Pozdrawiamy (pisownia oryginalna – przyp. red.) – stwierdzili.
Pod postem rozgorzała dyskusja. Jedni byli zadowoleni z jasnego komunikatu właścicieli. Kawiarnia nie jest miejscem do pracy. Jednak wiele osób poczuło się urażonych, jakby to było stawianie limitu wypitych kaw, albo dyskryminowanie osób pracujących. Część obserwatorów zauważało, że jest to kwestia wyczucia i kultury osobistej.
Jakie zasady obowiązują w kawiarni i restauracji?
Dobre zachowanie w kawiarni lub restauracji to często wypadkowa tradycji, przyjętych reguł grzecznościowych i zasad współżycia społecznego. Zasady savoir-vivre w gastronomii to szeroki temat, który można rozpatrywać pod wieloma kątami.
Jedną z zasad jest nieodwoływanie posiłku na ostatnią chwilę. W wielu lokalach odwołanie rezerwacji powinno odbywać się przynajmniej dzień przed wizytą. W przypadku rezerwacji przyjęć weselnych lub komunijnych termin bywa nawet kilkumiesięczny.
Nie powinno się też wykłócać o niezapłacenie za posiłek, który został już przygotowany. Jeszcze gorzej patrzy się na zamówienie w kawiarni lub restauracji i wyjście bez słowa.
Akcesoria, które ułatwią Ci pracę w kuchni
Zobacz inne tematy kulinarne ze Strony Kuchni: