Ponad 40 proc. dziewczynek boi się wyśmiania z powodu używania zabawek dla chłopców. Międzynarodowe badania rzucają nowe światło na zabawę

Anna Bartosiewicz
Opracowanie:
Dziewczynkom częściej niż chłopcom narzuca się to, czym mają się bawić.
Dziewczynkom częściej niż chłopcom narzuca się to, czym mają się bawić. Ivan Samkov/Pexels.com
Współczesne kobiety jako dzieci często nie mogły używać zabawek stworzonych z myślą o chłopakach. Do dzisiaj wiele dziewczynek obawia się konsekwencji, jakie może nieść ze sobą wybór rzeczy stereotypowo przypisanej chłopcom. Sprawdziliśmy, czy w świecie zabawy faktycznie panują nierówności płci i jak wpływają one na nasze dorosłe życie.

Spis treści

Polki bały się sięgać po zabawki dla chłopców

„Nie wolisz lalki?”, „Niestety dziewczynki nie mogą chodzić na zajęcia z budowy radia", „Program nauki techniki dla dziewcząt, obejmuje szycie na drutach”, „Co powiedzą twoje koleżanki, gdy zobaczą, że bawisz się samochodami?”. Chociaż te pytania i stwierdzenia brzmią kuriozalnie, w dzieciństwie słyszało je wiele dorosłych dziś kobiet. Odmienny program zajęć z techniki dla chłopców i dziewczynek oraz zawstydzanie niekonwencjonalnych córek były kiedyś na porządku dziennym. Niestety, krzywdzące stereotypy związane z zabawą istnieją do dzisiaj, co odbija się na dzieciach we wczesnych etapach ich rozwoju.

Co czwarty Polak uczestniczący w badaniu Grupy LEGO oraz Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach przyznał, że w dzieciństwie nie mógł bawić się zabawkami przeznaczonymi dla płci przeciwnej. Jednocześnie aż 35 proc. uczestniczek i uczestników badania z Polski obawiało się, że jeżeli zaczną bawić się zabawkami zwyczajowo przeznaczonymi dla płci przeciwnej, będą dręczeni przez rówieśników. 

- Wielu rodziców, jako dzieci, doświadczyło wychowania pełnego stereotypów i sztywnych konwencji kulturowych. Przejawiało się to później w ich sposobie życia, a niejednokrotnie miało również wpływ na wybór wykonywanego zawodu. Z naszych badań wynika wyraźnie, że kobiety, dziś matki, znacznie rzadziej niż mężczyzn zachęcano, by realizowały się w nauce, technologii, inżynierii czy matematyce. To pokazuje, jak wielkie znaczenie w początkowych etapach życia ma równe traktowanie dzieci, a także dawanie im możliwości wyboru – komentuje cytowana w komunikacie prasowym Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

Dziewczynki od dziecka zniechęca się do chłopięcych zabaw

Opory wobec zabawek kojarzących się z płcią przeciwną odczuwają także współczesne dziewczynki. Aż 40 proc. tych żyjących w Polsce obawia się wyśmiania z powodu używania zabawek, których przeznaczenie tradycyjnie przypisuje się chłopakom.

10 sposobów na wspieranie rozwoju zawodowego kobiet

10 sposobów na wspieranie rozwoju zawodowego kobiet

Kobiety, które wynoszą dobre wzorce z dzieciństwa oraz zaczynają wcześnie budować swoje sieci kontaktów, częściej odnoszą sukces na polu zawodowym. W robieniu kariery pomaga im podjęcie pracy na począ...

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz

Narzucanie dzieciom odgórnie, jakimi zabawkami mają się bawić, ogranicza ich kreatywność. W badaniu marki LEGO® wykazano, że dzieciom, a zwłaszcza dziewczynkom, ogranicza się dostęp do zabawek kojarzonych stereotypowo z płcią przeciwną. Problem dotyczy obu płci, ale to głównie dziewczynki są ganione za sięganie po „niestosowne dla nich” zabawki.

Ograniczenia wprowadzane przez dorosłych mają związek z rolami społecznie przypisywanymi kobietom. Dzieci od najmłodszych lat wychowuje się w taki sposób, aby sprostały swoim przyszłym rolom matek czy żon. Aż 9 na 10 dziewczynek w Polsce nie widzi przeciwwskazań do tego, aby dziewczyny grały w piłkę nożną, a chłopaki chodzili na lekcje tańca. Mimo to dorastające Polki boją się, że zostaną wyśmiane wskutek zabawy „rzeczami dla chłopców”. Tego typu obawy przejawia aż 43 proc. dziewczynek.

Wybór zabawek definiuje to, kim stajemy się w przyszłości

Niestety, wraz z wychowaniem rodzice często przekazują swoje uprzedzenia i ukryte lęki następnym pokoleniom. Istnieje więc ryzyko, że mimo zachodzących przemian społecznych i poprawy dostępu współczesnych dzieci do zabawek kojarzących się głównie z jedną płcią, rodzice w dalszym ciągu będą zniechęcać swoje dzieci do przełamywania stereotypów związanych z rozrywką. Zwłaszcza że aż 4 na 10 dorosłych Polaków potwierdziło, iż w dzieciństwie mieli do czynienia ze stereotypami dotyczącymi ról płciowych w zabawie. Eksperci są zdania, że schematy, którym dzieci musiały się podporządkować, ograniczały ich rozwój, możliwości poznawcze i te związane z kształtowaniem swojego charakteru. 

– Dzieci, przy wsparciu rodziców, powinny samodzielnie odkrywać swoje naturalne predyspozycje, zamiast otrzymywać konkretne, utarte ścieżki rozwoju, związane kulturowo z płcią – podkreśla Beata Kucejko.

Stereotypy, z którymi zmagają się kobiety w biznesie. Sprawdź, co myślą mężczyźni

Stereotypy, z którymi zmagają się kobiety w biznesie. Sprawdź, co myślą mężczyźni

Stereotypy dotyczące kobiet utrudniają pracę wielu osobom. Z powodu krzywdzących poglądów ciepią nie tylko kobiety biznesu, ale również zwykłe pracownice. Co to jest stereotyp związany z miejscem prac...

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz

Córki są częściej niż chłopcy zachęcane do zabaw uważanych za typowe dla ich płci – wynika z zeszłorocznego badania Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis ds. Płci w Mediach. W przyszłości może mieć to wpływ na ich zainteresowania, sposób bycia czy wchodzenie w z góry określone role społeczne. Takie wychowanie może także wywoływać w dziewczynkach opory wobec wyrażania siebie, swoich opinii czy upodobań. Wśród rozrywek, do których córki są zachęcane częściej niż synowie, należy wymienić:

  • taniec, 
  • śpiew, 
  • gotowanie, 
  • zabawę pluszakami,
  • bawienie się lalkami.

Martyna Wojciechowska przypomina, że „Dziewczynki mogą wszystko”

Co piąty Polak uczestniczący w tegorocznym badaniu LEGO Play Well 2022 potwierdził, że czuł się ograniczony ze względu na płeć w swoich marzeniach związanych z przyszłym zawodem. Jednocześnie 3 na 4 dzieci uważa, że nie ma wystarczającej liczby zabawek, które by je reprezentowały. Może świadczyć to o tym, że maskotki czy lalki w dalszym ciągu stanowią odwzorowanie schematów, które odtwarzamy w procesie wychowania. Na szczęście społeczeństwo, w którym żyjemy, przechodzi szybką transformację, a dostęp do zabawek jest dużo łatwiejszy niż kiedyś.

– Zmiany, jakie nastąpiły w świecie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, nigdy wcześniej w historii nie były tak dynamiczne. Zazwyczaj następowały one powoli, ewoluując z jednej formy do drugiej. A później to wszystko przyspieszyło. Pamiętam siebie w dzieciństwie i wyzwania, z którymi musiałam się mierzyć jako dziewczynka, która odbiegała od stereotypowej normy. Dzieci, przychodząc na świat, nie wiedzą, czym są stereotypy i „co wypada, a co nie”, więc tak naprawdę to my dorośli mamy tutaj najwięcej do zrobienia, żeby tych stereotypów nie powielać i nie przenosić ich na nasze dzieci – mówi cytowana w komunikacie prasowym Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO, „Dziewczynki mogą wszystko”.

 
Akcja ma zachęcić rodziców do myślenia o dzieciach w oderwaniu od stereotypów związanych z płcią. Marka LEGO od lat realizuje kampanie społeczne, umacniające pozycję dziewczynek w społeczeństwie. Jej inicjatywa ma pomóc rodzicom w przełamywaniu schematów, które często dają o sobie znać na różnych etapach wychowywania dzieci. Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” stanowi zachętę do tego, aby rozbudzać w dzieciach kreatywność i wspierać je w odkrywaniu swoich głęboko ukrytych talentów bez względu na płeć. 
 
O badaniu LEGO Play Well 2022 
Badanie zostało zrealizowane na początku 2022 roku, miało charakter ilościowy i  trwało 20 minut. Objęło 32 781 rodziców oraz 24 593 dzieci w wieku 5-12 lat. Respondenci pochodzili z 35 krajów (w tym z Polski).
 
O badaniu Geena Davis Institute on Gender in Media (2021) 
Badanie miało charakter ilościowy i objęło 6 844 respondentów. Ankietowani z 7 krajów (Chiny, Czechy, Japonia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i USA) odpowiadali na pytania w internetowych ankietach opt-in. Badanie miało na celu sprawdzenie, czy rodzice postrzegają kreatywność przez pryzmat płci. Odpowiedzi pozwoliły ustalić, jak rodzice definiują kreatywność w odniesieniu do swoich synów i córek. W badaniu uczestniczyli rodzice dzieci w wieku od 6 do 14 lat oraz ich córki i synowie.

Dodaj firmę
Logo firmy Rzecznik Praw Dziecka
Warszawa, ul. Chocimska 6 
Autopromocja

Pomysł na wspólny czas z dzieckiem

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
od 7 lat
Wideo

Nie żyje Stanisław Tym

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet