Jak podają aktywistki, według cennika (czyli przed rabatami) suma wydana na kampanię antyaborcyjną, w okresie od listopada 2020 do końca stycznia 2021 roku, mogła wynosić nawet 17 242 585 zł netto bez VAT.
Billboardy pojawiły się krótko po tym, gdy w Polsce wybuchły strajki kobiet sprzeciwiających się wyrokowi Trybunału Konstytucyjnego, który ograniczył możliwość dokonania legalnej aborcji w Polsce. W 2021 roku na ulicach polskich miast rozklejone zostały kolejne plakaty - tym razem antyrozwodowe. Billboardy “Kochajcie się mamo i tato” promuje stowarzyszenie Sychar. Jak wskazuje samo stowarzyszenie, ich fundatorem jest Fundacja Nasze Dzieci - Edukacja, Zdrowie, Wiara - ta sama, która stoi za kampanią antyaborcyjną, przedstawiającą grafikę płodu w sercu.
- Wspólnota Trudnych Małżeństw Sychar zgodziła się na umieszczenie swojego logo na tych plakatach, ponieważ podziela wartości, które Fundacja Nasze Dzieci ma w swoich celach statutowych, "wspieranie rodzin, jako naturalnego i najważniejszego środowiska wychowawczego dla człowieka" - informuje Sychar w komunikacie z 15 lutego.
Czytaj też
Ile kosztowały plakaty i billboardy antyaborcyjne?
Zgodnie z wyliczeniami Domu mediowego Media People, na podstawie danych z Kantar Media, tylko do 1 lutego 2021 roku Fundacja Nasze Dzieci – Edukacja, Zdrowie, Wiara mogła wydać nawet 5,5 mln zł na nośniki reklamowe przedstawiające grafikę z płodami i plakaty z napisem “kochajcie się mamo i tato”.
Jaka kwota została finalnie zakontraktowana objęte jest tajemnicą handlową.
- Należy założyć, że Fundacja świadomie negocjowała koszty i uzyskała poziom rabatów taki jak profesjonalny rynek, który specjalizuje się w zakupach i negocjacjach - tłumaczą aktywistki. - Jeśli tak jest, to kwota po rabatach przeznaczona na zakup mediów według estymacji domu mediowego Media People to 5 172 776 złotych netto oraz dodatkowe około 8 procent, czyli 413 tys. złotych netto, na produkcję plakatów do wyklejenia - wyliczają. Łącznie to jest właśnie 5 585 776 złotych netto.
- 40 000 godzin pomocy psychologicznej lub 1620 tygodni turnusów rehabilitacyjnych. Nawet tyle - pięć i pół miliona złotych - tylko do 1 lutego “kosztowały” antyaborcyjne billboardy - komentują aktywistki.
Martyna Kaczmarek i Paulina Zagórska wyliczyły, że w odniesieniu do celów fundacji, pieniądze wydane na kampanię "Kochajcie się mamo i tato" można było przeznaczyć na ufundowanie:
- rocznej terapii indywidualnej dla 831 rodziców ciężko chorych dzieci (140 zł x 4 spotkania miesięcznie = 560 zł/miesiąc, 6720 zł/rok);
- rocznej terapii dla 612 par (190 zł x 4 spotkania miesięcznie = 760 zł/miesiąc, 9120 zł/rok);
- rocznej terapii dla 582 rodzin (200 zł x 4 spotkania (jedno tygodniowo) = 800 zł/miesiąc, 9600 zł/rok);
- wypożyczenia 4702 specjalistycznych łóżek rehabilitacyjnych na okres 1 roku (miesiąc: 99 zł, 1188 zł/rok);
- kupno 1868 sztuk specjalnego wózka dziecięcego dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym: 2990 zł;
- 1640 tygodniowych turnusów rehabilitacyjnych dla dzieci z trisomią;
- budowa i wyposażenie 124 placów zabaw (średnia cena 45 tys. zł)
"Pieniądze wydane na kampanię to koszt 70 lat opieki nad Alexem Jutrzenką, chorym na SMA"
- Na przykład, za pieniądze z plakatów pod hasłem "Kochajcie się mamo i tato", Alex, chory na SMA, miałby zapewnioną opiekę na ponad 70 lat - wyjaśniają aktywistki. - Magdalena Jutrzenka, mama Alexa Jutrzenki, dla którego zebrano na siepomaga.pl ponad 9 mln zł na terapię genową przy SMA, oszacowała miesięczny koszt opieki nad chorym synkiem, rehabilitacji i leczenia na 6600 zł.
Koszt składa się z osteopatii (170 zł), terapii metodą Vojty (200 zł), rehabilitacji metodą NDT-Bobath (1280 zł), basenu (936 zł), profesjonalnej opiekunki-fizjoterapeutki (około 4000 zł, w zależności od miesiąca). Czyli za pieniądze z plakatów Alex miałby zapewnioną opiekę na ponad 70 lat.
Aktywistki podkreślają, że koszty przeliczyły w porównaniu na realną pomoc, która mogła być udzielona i którą fundacja ma wpisaną w swoich celach statutowych.
Pośród 21 celów statutowych Fundacji Nasze Dzieci z wpisu do KRS znajdują się m.in.:
- dożywianie dzieci,
- wspomaganie edukacji dzieci i ich rodzin,
- wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg,
- działalność wspomagająca kult religijny,
- rozwój duchowy.
Polskę zalały plakaty z płodami
W całej Polsce pojawiły się charakterystyczne plakaty z płodami. Jest ich tak dużo, że internauci zaczęli tworzyć na ten temat memy. - Po czym poznasz, że wjechałeś do Polski? Plakaty antyaborcyjne - brzmią żarty.
Przy Arenie w Poznaniu wszystkie miejsca na billboardy zajmuje kampania Fundacji Nasze Dzieci.
- Nigdy nie widziałam tak szeroko zakrojonej kampanii, ani społecznej, ani reklamowej. Muszą stać za tym ogromne pieniądze - komentuje Marika, mieszkanka Poznania.
Zobacz też:
Sprawdź też:
- Oto szalone zdjęcia z tramwajów i autobusów MPK Poznań. Ale jazda!
- 21 miejsc w Wielkopolsce idealnych na wycieczkę
- Zaginęli w Wielkopolsce. Widziałeś kogoś z nich?
- Ma 21 lat i łowi taaakie ryby! Jak się odnajduje w męskim świecie wędkarzy?
- Szkoły, gdzie w Poznaniu najlepiej zdano maturę z polskiego
- Oto 12 najmniej seksownych imion żeńskich w Polsce. Sprawdź czy jesteś na liście
Kobieta
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wielki powrót Ireny Santor na salony! Wszyscy patrzyli tylko na nią | ZDJĘCIA
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!