Spis treści
Pandemia i szkoły pod lupą badaczy
Specjaliści z serwisu Statista przyjrzeli się problemowi globalnie. Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia, a przede wszystkim lockdown i konieczność nauki zdalnej, dotknęła 1,5 miliarda uczniów na całym świecie. Jak się okazuje, według analityków, destrukcyjny wpływ pandemii na edukację jest nie do podważenia.
Już w marcu 2021 roku UNESCO ostrzegało przed pokoleniową katastrofą związaną ze skutkami lockdownu i alarmowało, że konieczne jest, aby politycy priorytetowo potraktowali konieczność odbudowy lokalnych systemów edukacji. Niezbędne jest nadrobienie czasu straconego przez wielu uczniów i wyrównanie różnic w poziomie wiedzy, jakie pojawiły się pomiędzy poszczególnymi grupami dzieci i młodzieży.
Problem związany z wpływem pandemii na edukację i jej długofalowymi skutkami analizowano uważnie przez minione 2,5 roku w OECD we współpracy właśnie z UNESCO, ale także z UNICEF oraz Bankiem Światowym. Nie ulega wątpliwości, że szkody są poważne i wymagają konkretnych działań – podkreślają badacze.
Lockdown i epidemia dziecięcej depresji
Szczególną uwagę w raporcie na temat wpływu pandemii i lockdownów na edukację naukowcy zwracają na kondycję psychiczną i samopoczucie uczniów. To najwyraźniej zaznaczony problem, który według analiz dotyczy aż 89 proc. uczniów. Chodzi tu przede wszystkim o depresję, wysoki poziom stresu i stany lękowe odnotowywane u dzieci i młodzieży.
Pandemia uderzyła też w nauczycieli
Co ważne, lockdown związany z pandemią COVID-19, konieczność szybkiego wprowadzenia nauczania zdalnego, dostosowanie się do nagłych i nadzwyczajnych warunków, miały wpływ na stan psychiczny, zdrowie i samopoczucie również w przypadku nauczycieli. Problem dotyczy 69 proc. badanych. I tutaj również naukowcy wskazują na stany lękowe, depresje i destrukcyjny poziom stresu.
Czy nauczanie zdalne było skuteczne?
Nie bez znaczenia jest także poziom i skuteczność nauczania zdalnego w sytuacji, gdy konieczne było wprowadzenie lockdownów, albo obowiązkowa czasowa kwarantanna. Na problem efektywności zdalnej nauki wskazało 70 proc. badanych. 59 proc. osób wskazało, że pandemia i lockdown miały wyraźny wpływ na efekty uczenia się. 48 proc. sygnalizowało natomiast negatywny wpływ pandemii i nauczania zdalnego na ich umiejętności pozapoznawcze.
W raporcie odnotowano jeszcze jedną ważną kwestię: blisko połowa badanych, bo aż 48 proc. uznaje, że lockdown i zamknięcie szkół miały wpływ na relacje pomiędzy uczniami i ich rodzicami.