Katastrofalny wpływ pandemii na edukację. Naukowcy wskazują na depresję, wysoki poziom stresu i stany lękowe u dzieci i młodzieży

Małgorzata Meszczyńska
Opracowanie:
Pandemia COVID-19 miała destrukcyjny wpływ na uczniów i edukację – ustalili badacze.
Pandemia COVID-19 miała destrukcyjny wpływ na uczniów i edukację – ustalili badacze. Fot. Alexander Grey/ unsplash
Lockdown przyniósł edukacyjne spustoszenie. To wniosek, jaki wysnuli specjaliści, analizując dane dotyczące opustoszałych w czasie pandemii COVID-19 szkół i uczniów zamkniętych z tego powodu w domach. Prawie 90 proc. dzieci i młodzieży, których pandemia odcięła od kontaktów z rówieśnikami i bezpośredniej nauki w szkołach, odczuło destrukcyjny wpływ lockdownu na ich psychikę i samopoczucie.

Spis treści

Pandemia i szkoły pod lupą badaczy

Specjaliści z serwisu Statista przyjrzeli się problemowi globalnie. Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia, a przede wszystkim lockdown i konieczność nauki zdalnej, dotknęła 1,5 miliarda uczniów na całym świecie. Jak się okazuje, według analityków, destrukcyjny wpływ pandemii na edukację jest nie do podważenia.

Już w marcu 2021 roku UNESCO ostrzegało przed pokoleniową katastrofą związaną ze skutkami lockdownu i alarmowało, że konieczne jest, aby politycy priorytetowo potraktowali konieczność odbudowy lokalnych systemów edukacji. Niezbędne jest nadrobienie czasu straconego przez wielu uczniów i wyrównanie różnic w poziomie wiedzy, jakie pojawiły się pomiędzy poszczególnymi grupami dzieci i młodzieży.

Problem związany z wpływem pandemii na edukację i jej długofalowymi skutkami analizowano uważnie przez minione 2,5 roku w OECD we współpracy właśnie z UNESCO, ale także z UNICEF oraz Bankiem Światowym. Nie ulega wątpliwości, że szkody są poważne i wymagają konkretnych działań – podkreślają badacze.

Lockdown i epidemia dziecięcej depresji

Szczególną uwagę w raporcie na temat wpływu pandemii i lockdownów na edukację naukowcy zwracają na kondycję psychiczną i samopoczucie uczniów. To najwyraźniej zaznaczony problem, który według analiz dotyczy aż 89 proc. uczniów. Chodzi tu przede wszystkim o depresję, wysoki poziom stresu i stany lękowe odnotowywane u dzieci i młodzieży.

Pandemia uderzyła też w nauczycieli

Co ważne, lockdown związany z pandemią COVID-19, konieczność szybkiego wprowadzenia nauczania zdalnego, dostosowanie się do nagłych i nadzwyczajnych warunków, miały wpływ na stan psychiczny, zdrowie i samopoczucie również w przypadku nauczycieli. Problem dotyczy 69 proc. badanych. I tutaj również naukowcy wskazują na stany lękowe, depresje i destrukcyjny poziom stresu.

Czy nauczanie zdalne było skuteczne?

Nie bez znaczenia jest także poziom i skuteczność nauczania zdalnego w sytuacji, gdy konieczne było wprowadzenie lockdownów, albo obowiązkowa czasowa kwarantanna. Na problem efektywności zdalnej nauki wskazało 70 proc. badanych. 59 proc. osób wskazało, że pandemia i lockdown miały wyraźny wpływ na efekty uczenia się. 48 proc. sygnalizowało natomiast negatywny wpływ pandemii i nauczania zdalnego na ich umiejętności pozapoznawcze.

Świetlica szkolna to nie przechowalnia. Jak powinna działać?

Świetlica szkolna to nie przechowalnia. Jak powinna działać?

Świetlica szkolna to nie dziecięca poczekalnia czy przechowalnia. Jak powinno działać szkolne miejsce odpoczynku i zabawy? Kto może korzystać z opieki w świetlicy i czy dzieci lubią tamtejsze zajęcia?...

Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska

W raporcie odnotowano jeszcze jedną ważną kwestię: blisko połowa badanych, bo aż 48 proc. uznaje, że lockdown i zamknięcie szkół miały wpływ na relacje pomiędzy uczniami i ich rodzicami.

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Edukacji i Nauki
Warszawa, ul. Wspólna 1/3
Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Edukacja

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet