Zdecydowana większość, bo 86 proc. Polek zatrudnionych na pełnym lub prawie pełnym etacie potwierdza, że zmiany, jakie zaszły po wybuchu epidemii COVID-19, miały niekorzystny wpływ na ich samopoczucie, a 79 proc. przyznaje, że negatywnie odbiły się na ich fizyczności – podkreślają autorzy raportu „Wpływ pandemii na perspektywy rozwoju zawodowego kobiet w biznesie” Deloitte.
Przez pandemię Polki są przepracowane
Już 76 proc. pracownic skarży się, że pandemia źle oddziałuje na ich życie. Prawie tyle samo osób ma obawy związane z dalszą karierą zawodową (74 proc.). Martwi je przede wszystkim brak: równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (53 proc.), kultury organizacyjnej (35 proc.) i formalnego mentoringu (29 proc.). Co druga pracownica ma wątpliwości, czy warto kontynuować karierę zawodową u obecnego pracodawcy (51 proc.), a drugie tyle spodziewa się, że przybędzie im obowiązków w pracy (53 proc.).
Aż 73 proc. pracujących Polek odczuło podczas pandemii wzrost obciążenia pracą (wobec ⅓ kobiet na świecie), 72 proc. badanych narzeka, że ma mniej czasu dla siebie, a 68. proc. wskazuje na więcej obowiązków domowych. Jednocześnie wzrosła rola opiekuńcza pracownic – ponad połowa z nich odczuwa, że przybyło im zadań związanych z opieką nad dziećmi (54 proc. wskazań) oraz pomocą w zdalnej nauce (53 proc.).
– Jesteśmy w punkcie zwrotnym. Najwyższy czas zacząć analizować skutki pandemii odczuwane na poziomie jednostki, społeczeństwa, biznesu czy gospodarki, aby móc wyciągnąć wnioski i odwrócić niekorzystne tendencje, które pojawiły się w ciągu ostatnich dwunastu burzliwych miesięcy czy też wesprzeć trendy pozytywne. Procesy, jakie uruchomiła pandemia w życiu pracujących kobiet, mają i będą miały wpływ na sytuację samych kobiet, rodzin, firm oraz całego społeczeństwa. Pochylenie się nad tym tematem jest konieczne w momencie, gdy opracowujemy nowy model pracy – mówi Iva Georgijew, partnerka, członkini Rady Dyrektorów Deloitte Central Europe, założycielka i liderka Klubu SheXO Deloitte.
Pracownice obawiają się wykluczenia
Już 65 proc. Polek nie może poradzić sobie z zachowaniem równowagi między życiem prywatnym a zawodowym podczas pandemii. W opinii co drugiej z nich (49 proc.) pracodawcy oczekują pozostawania w pełnej dyspozycyjności. W efekcie 57 proc. pracujących z domu pań cierpi z powodu przytłoczenia obowiązkami w pracy, przy czym problem ten dotyka przede wszystkim menadżerki wyższego szczebla. Obawiają się one, że jeżeli nie będą stale dostępne, zostaną wykluczone z zebrań i projektów (45 proc.), ich nieobecność utrudni robienie kariery (43 proc.), a inni pracownicy będą musieli mieć więcej nadgodzin (26 proc.).
– Pomyślmy, jak bardzo zmieni nas cały rok pandemii. Ile pracy trzeba będzie włożyć zarówno w rozwój nowego przywództwa, jak i kulturę organizacyjną. Inną sferą ogromnej pracy i kosztów będzie pomoc pracownikom w odbudowie ich psychicznego komfortu. Wyzwania związane z kosztami psychicznymi w wielu grupach społecznych będą wprost kolosalne – mówi John Guziak, partner, lider ds. kapitału ludzkiego w Deloitte Polska.
Przeświadczenie, że trzeba być w ciągłej gotowości do pracy, sprawia, że blisko połowa pracownic (48 proc.) źle się czuje psychicznie. 45 proc. kobiet sądzi, że zazębianie się pracy z ich prywatnym czasem jest nie w porządku, a 40 proc. ma poczucie, że zaniedbuje rodzinę i przyjaciół. Co trzecia badana uważa, że jeżeli skorzysta z prawa do odłączenia się, ucierpi na tym jej kariera, 27 proc. źle czuje się fizycznie, ciągle pozostając do dyspozycji pracodawcy, a 24 proc. narzeka na spadek wydajności pracy.
Co pomogłoby kobietom w rozwoju zawodowym?
Polki zapytane o to, co ułatwiłoby im rozwój zawodowy, na pierwszym miejscu wymieniają odpowiedni, służący wsparciem w realizacji celów zawodowych zespół (46 proc. wskazań), podczas gdy w ujęciu globalnym jest to trzeci pod względem ważności czynnik.
– W ostatnim czasie w biznesie niebywale wzrosło znaczenie czynnika ludzkiego i społeczny wymiar przedsiębiorstw. Dla sukcesu biznesowego firm, które przetrwały kryzys lub wręcz rozwinęły się w trakcie pandemii, decydująca okazała się inicjatywa pracowników, ich samodzielność, odwaga, kreatywność i proaktywne podejście do wyzwań, z którymi się stykali. A także funkcjonowanie w zgranych, silnie zmotywowanych zespołach, odpornych na zawirowania – uważa John Guziak. Co ciekawe, 40 proc. kierowniczek wyższego szczebla podkreśla, jak ważne są mentoring i networking.
Pracownice na świecie za najbardziej pomocny uznały awans lub podwyżkę (59 proc.), podczas gdy ten aspekt wymieniło tylko 28 proc. Polek. Ponadto blisko połowa ankietowanych za granicą oraz ⅓ w Polsce docenia elastyczne formy zatrudnienia.
Praca
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Wielki powrót Ireny Santor na salony! Wszyscy patrzyli tylko na nią | ZDJĘCIA
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!