Kobiety biznesu promują równe traktowanie w pracy. Ruszyła kampania #ToTylkoPłeć

Anna Bartosiewicz
Opracowanie:
Kobiety nastawione na sukces muszą liczyć się z tym, że niektórzy mężczyźni, a nawet inne kobiety będą podważać ich kompetencje z uwagi na stereotypy związane z płcią. Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć
Kobiety nastawione na sukces muszą liczyć się z tym, że niektórzy mężczyźni, a nawet inne kobiety będą podważać ich kompetencje z uwagi na stereotypy związane z płcią. Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć Maciej Grochala/ Sukces jest Kobietą
Polskie przedsiębiorczynie nadal muszą walczyć z wieloma stereotypami związanymi z płcią. Wśród osób, którym udało się wspiąć na wyższe szczeble kariery, nie brakuje pań mających doświadczenia z dyskryminacją w środowisku pracy. Kobiety biznesu, które osiągnęły sukces mimo napotykanych przeciwności, postanowiły opowiedzieć na głos o nierównym traktowaniu obu płci. Dołączyły do ogólnopolskiej kampanii społecznej #ToTylkoPłeć.

Spis treści

To nie płeć definiuje nasze umiejętności

Celem kampanii społecznej #ToTylkoPłeć jest uświadamianie Polaków, że płeć nie świadczy o poziomie posiadanych kompetencji, wiedzy, doświadczenia czy wykształcenia. Na profesjonalizm kobiet biznesu składają się ich indywidualne umiejętności oraz przygotowanie merytoryczne. Jak czytamy w materiałach prasowych:

„Ogólnopolska Kampania Społeczna #ToTylkoPłeć – #SiłaKobietBiznesu to pierwsza w Polsce kampania mająca zwracać uwagę na problem i mówić głośno o ciągle obecnej dyskryminacji kobiet na rynku pracy ze względu na płeć. W kampanii udział biorą skuteczne przedsiębiorczynie – prezeski, dyrektorki i właścicielki firm, które nie zgadzają się na nierówne traktowanie w biznesie. Przedsiębiorczynie jednoczą siły, aby pokazać, że biznes to nie rodzaj żeński czy męski, a kompetencje, wiedza, doświadczenie i pasja. Sukces zaś nie powinien być definiowany przez płeć”.

W projekcie realizowanym przez Centrum Praw Kobiet swoje siły połączyły przedsiębiorczynie i działaczki społeczne z różnych branż. Podzieliły się one swoimi doświadczeniami, związanymi z dyskryminacją ze względu na płeć, a także firmują swoją twarzą edukacyjne posty w mediach społecznościowych. Wszystkie bohaterki kampanii wzięły także udział w profesjonalnej sesji fotograficznej, której kulisy można zobaczyć w serwisie YouTube.

Polskie przedsiębiorczynie opowiadają o prawach kobiet

Polki mają zagwarantowane równe traktowanie konstytucyjnie, ale do ideału dużo nam brakuje. Jak podkreśla Aneta Zadroga, twórczyni projektu Sukces jest kobietą, pracownice w dalszym ciągu zarabiają mniej niż pracownicy. Tymczasem w konstytucji jest napisane:

„Kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym. Kobieta i mężczyzna mają w szczególności równe prawo do kształcenia, zatrudnienia i awansów, do jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości, do zabezpieczenia społecznego oraz do zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji oraz uzyskiwania godności publicznych i odznaczeń”.

Mentoring to świetny sposób na rozwój zawodowy. Poznaj zalety programu mentoringowego

Mentoring to świetny sposób na rozwój zawodowy. Poznaj zalety programu mentoringowego

Aleksandra Bis i Natalie Pilling stworzyły program mentoringowy dla kobiet. Łączą osoby, które chcą zacząć pracę w IT z ekspertkami z branży. Twórczynie Dare IT opowiadają, na czym polega mentoring, d...

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz

Mimo że kobiety stanowią w Polsce większość, bo 52 proc. ogółu ludności w wieku od 15 lat wzwyż, to tylko 45 proc. Polek z tego przedziału wiekowego jest aktywnych zawodowo, a pracujących pań ubywa. Tylko 63 proc. pracuje lub aktywnie szuka pracy – przypominają twórczynie kampanii. Mało tego, kobiety poświęcają dwa razy więcej czasu niż mężczyźni na nieodpłatną pracę związaną z pełnieniem funkcji opiekuńczych.
W gronie ambasadorek kampanii #ToTylkoPłeć znalazły się.:

  • Justyna Grondke-Trąbska
  • Justyna Dziedzic-Wińska
  • Patrycja Bartosz-Burdiak
  • Paulina Piliszek
  • Dominika Kolmaga-Nowak
  • Marta Omachel
  • Sabina Obwiosło-Budzyń
  • Monika Chajęcka – Mentorka 8. edycji książki Sukces jest kobietą

Każda uczestniczka akcji Centrum Praw Kobiet podzieliła się swoimi poglądami i doświadczeniami związanymi z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Twarze inicjatywy #ToTylkoPłeć poruszają tak ważne zagadnienia, jak: prawo do równego traktowania, profesjonalizm kobiet, czynniki blokujące pracownice w rozwoju zawodowym czy asertywność.

– Trzeba być asertywnym i zwyczajnie robić swoje. Jest faktem, że kobiety mają trudniej – tu nie mam wątpliwości. Czasami mam wrażenie, że nawet jesteśmy „karane” za prowadzenie działalności, choć nie dosłownie, rzecz jasna – mówi Monika Chajęcka, właścicielka kilku firm, w tym Welcomefinance. – Zawsze znajdzie się ktoś, kto chciałby coś wytknąć, a jednocześnie nie zawsze jest pewność, z czego to się bierze. Wydaje mi się, że może to mieć źródło w męskiej chęci pokazania siły, wyższości – dodaje przedsiębiorczyni.

Szklany sufit – czym się przejawia i jak z nim walczyć?

Szklany sufit – czym się przejawia i jak z nim walczyć?

Kobiety na kierowniczych stanowiskach w dalszym ciągu przez niektórych są postrzegane jako osoby, które radzą sobie gorzej niż mężczyźni. Aby osiągnąć sukces w życiu zawodowym, kobiety często muszą ud...

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz

„Kobiecy styl zarządzania” to mit

Inna uczestniczka kampanii, Marta Omachel podkreśla, że tzw. "kobiecy styl zarządzania" to stereotyp, na temat którego często się słyszy. Jak tłumaczy, kobiety w pracy czy biznesie są postrzegane jako osoby bardziej emocjonalne, częściej chodzące na kompromisy i mające mniejszy autorytet wśród swoich pracowników niż osoby płci przeciwnej. 

– Skuteczna kobieta biznesu rozumie cel, do którego chce dążyć. Ma wizję i wierzy w to, co robi i co chce osiągnąć. Pokora, cierpliwość, uczciwość, umiejętność słuchania – to wszystko działa na naszą korzyść. Wymagamy więcej od siebie, ale potrafimy stawiać granice – mówi Marta Omachel, twórczyni i założycielka firmy M ART – projektowanie wnętrz.

Więcej informacji na temat nierównego traktowania kobiet i mężczyzn w Polsce, jak i na świecie, można znaleźć na stronie totylkoplec.pl. Z publikacji Centrum Praw Kobiet dowiemy się m.in., że w 113 krajach w dalszym ciągu nie wprowadzono przepisów, które nakładałyby na pracodawców obowiązek równej płacy dla kobiet i mężczyzn wykonujących taką samą pracę, w 18 krajach mężczyźni mogą zabronić żonie pracować, zaś w 7 krajach kobietom nie przysługuje zagwarantowany prawnie płatny urlop macierzyński.

Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć
Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć Maciej Grochala/ Sukces jest Kobietą

Źródła badań i statystyk na temat sytuacji kobiet na rynku pracy:

  • Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK.
  • Raport Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2022”.
  • Dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Książka Melindy Gates: „Moment zwrotny. Jak kobiety rosną w siłę i zmieniają świat”.
Dodaj firmę
Logo firmy Rzecznik Praw Obywatelskich
Warszawa, al. Solidarności 77
Autopromocja

Czas na nowy telefon? Skorzystaj z okazji

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet