Kobiety biznesu promują równe traktowanie w pracy. Ruszyła kampania #ToTylkoPłeć

Anna Bartosiewicz
Opracowanie:
Kobiety nastawione na sukces muszą liczyć się z tym, że niektórzy mężczyźni, a nawet inne kobiety będą podważać ich kompetencje z uwagi na stereotypy związane z płcią. Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć
Kobiety nastawione na sukces muszą liczyć się z tym, że niektórzy mężczyźni, a nawet inne kobiety będą podważać ich kompetencje z uwagi na stereotypy związane z płcią. Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć Maciej Grochala/ Sukces jest Kobietą
Polskie przedsiębiorczynie nadal muszą walczyć z wieloma stereotypami związanymi z płcią. Wśród osób, którym udało się wspiąć na wyższe szczeble kariery, nie brakuje pań mających doświadczenia z dyskryminacją w środowisku pracy. Kobiety biznesu, które osiągnęły sukces mimo napotykanych przeciwności, postanowiły opowiedzieć na głos o nierównym traktowaniu obu płci. Dołączyły do ogólnopolskiej kampanii społecznej #ToTylkoPłeć.

Spis treści

To nie płeć definiuje nasze umiejętności

Celem kampanii społecznej #ToTylkoPłeć jest uświadamianie Polaków, że płeć nie świadczy o poziomie posiadanych kompetencji, wiedzy, doświadczenia czy wykształcenia. Na profesjonalizm kobiet biznesu składają się ich indywidualne umiejętności oraz przygotowanie merytoryczne. Jak czytamy w materiałach prasowych:

„Ogólnopolska Kampania Społeczna #ToTylkoPłeć – #SiłaKobietBiznesu to pierwsza w Polsce kampania mająca zwracać uwagę na problem i mówić głośno o ciągle obecnej dyskryminacji kobiet na rynku pracy ze względu na płeć. W kampanii udział biorą skuteczne przedsiębiorczynie – prezeski, dyrektorki i właścicielki firm, które nie zgadzają się na nierówne traktowanie w biznesie. Przedsiębiorczynie jednoczą siły, aby pokazać, że biznes to nie rodzaj żeński czy męski, a kompetencje, wiedza, doświadczenie i pasja. Sukces zaś nie powinien być definiowany przez płeć”.

W projekcie realizowanym przez Centrum Praw Kobiet swoje siły połączyły przedsiębiorczynie i działaczki społeczne z różnych branż. Podzieliły się one swoimi doświadczeniami, związanymi z dyskryminacją ze względu na płeć, a także firmują swoją twarzą edukacyjne posty w mediach społecznościowych. Wszystkie bohaterki kampanii wzięły także udział w profesjonalnej sesji fotograficznej, której kulisy można zobaczyć w serwisie YouTube.

Polskie przedsiębiorczynie opowiadają o prawach kobiet

Polki mają zagwarantowane równe traktowanie konstytucyjnie, ale do ideału dużo nam brakuje. Jak podkreśla Aneta Zadroga, twórczyni projektu Sukces jest kobietą, pracownice w dalszym ciągu zarabiają mniej niż pracownicy. Tymczasem w konstytucji jest napisane:

„Kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym. Kobieta i mężczyzna mają w szczególności równe prawo do kształcenia, zatrudnienia i awansów, do jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości, do zabezpieczenia społecznego oraz do zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji oraz uzyskiwania godności publicznych i odznaczeń”.

Mimo że kobiety stanowią w Polsce większość, bo 52 proc. ogółu ludności w wieku od 15 lat wzwyż, to tylko 45 proc. Polek z tego przedziału wiekowego jest aktywnych zawodowo, a pracujących pań ubywa. Tylko 63 proc. pracuje lub aktywnie szuka pracy – przypominają twórczynie kampanii. Mało tego, kobiety poświęcają dwa razy więcej czasu niż mężczyźni na nieodpłatną pracę związaną z pełnieniem funkcji opiekuńczych.
W gronie ambasadorek kampanii #ToTylkoPłeć znalazły się.:

  • Justyna Grondke-Trąbska
  • Justyna Dziedzic-Wińska
  • Patrycja Bartosz-Burdiak
  • Paulina Piliszek
  • Dominika Kolmaga-Nowak
  • Marta Omachel
  • Sabina Obwiosło-Budzyń
  • Monika Chajęcka – Mentorka 8. edycji książki Sukces jest kobietą

Każda uczestniczka akcji Centrum Praw Kobiet podzieliła się swoimi poglądami i doświadczeniami związanymi z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Twarze inicjatywy #ToTylkoPłeć poruszają tak ważne zagadnienia, jak: prawo do równego traktowania, profesjonalizm kobiet, czynniki blokujące pracownice w rozwoju zawodowym czy asertywność.

– Trzeba być asertywnym i zwyczajnie robić swoje. Jest faktem, że kobiety mają trudniej – tu nie mam wątpliwości. Czasami mam wrażenie, że nawet jesteśmy „karane” za prowadzenie działalności, choć nie dosłownie, rzecz jasna – mówi Monika Chajęcka, właścicielka kilku firm, w tym Welcomefinance. – Zawsze znajdzie się ktoś, kto chciałby coś wytknąć, a jednocześnie nie zawsze jest pewność, z czego to się bierze. Wydaje mi się, że może to mieć źródło w męskiej chęci pokazania siły, wyższości – dodaje przedsiębiorczyni.

„Kobiecy styl zarządzania” to mit

Inna uczestniczka kampanii, Marta Omachel podkreśla, że tzw. "kobiecy styl zarządzania" to stereotyp, na temat którego często się słyszy. Jak tłumaczy, kobiety w pracy czy biznesie są postrzegane jako osoby bardziej emocjonalne, częściej chodzące na kompromisy i mające mniejszy autorytet wśród swoich pracowników niż osoby płci przeciwnej. 

– Skuteczna kobieta biznesu rozumie cel, do którego chce dążyć. Ma wizję i wierzy w to, co robi i co chce osiągnąć. Pokora, cierpliwość, uczciwość, umiejętność słuchania – to wszystko działa na naszą korzyść. Wymagamy więcej od siebie, ale potrafimy stawiać granice – mówi Marta Omachel, twórczyni i założycielka firmy M ART – projektowanie wnętrz.

Więcej informacji na temat nierównego traktowania kobiet i mężczyzn w Polsce, jak i na świecie, można znaleźć na stronie totylkoplec.pl. Z publikacji Centrum Praw Kobiet dowiemy się m.in., że w 113 krajach w dalszym ciągu nie wprowadzono przepisów, które nakładałyby na pracodawców obowiązek równej płacy dla kobiet i mężczyzn wykonujących taką samą pracę, w 18 krajach mężczyźni mogą zabronić żonie pracować, zaś w 7 krajach kobietom nie przysługuje zagwarantowany prawnie płatny urlop macierzyński.

Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć
Na zdjęciu: uczestniczki kampanii #ToTylkoPłeć Maciej Grochala/ Sukces jest Kobietą

Źródła badań i statystyk na temat sytuacji kobiet na rynku pracy:

  • Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK.
  • Raport Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2022”.
  • Dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Książka Melindy Gates: „Moment zwrotny. Jak kobiety rosną w siłę i zmieniają świat”.
Dodaj firmę
Logo firmy Rzecznik Praw Obywatelskich
Warszawa, al. Solidarności 77
Autopromocja

Czas na nowy telefon? Skorzystaj z okazji

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet