Spis treści
To nie płeć definiuje nasze umiejętności
Celem kampanii społecznej #ToTylkoPłeć jest uświadamianie Polaków, że płeć nie świadczy o poziomie posiadanych kompetencji, wiedzy, doświadczenia czy wykształcenia. Na profesjonalizm kobiet biznesu składają się ich indywidualne umiejętności oraz przygotowanie merytoryczne. Jak czytamy w materiałach prasowych:
„Ogólnopolska Kampania Społeczna #ToTylkoPłeć – #SiłaKobietBiznesu to pierwsza w Polsce kampania mająca zwracać uwagę na problem i mówić głośno o ciągle obecnej dyskryminacji kobiet na rynku pracy ze względu na płeć. W kampanii udział biorą skuteczne przedsiębiorczynie – prezeski, dyrektorki i właścicielki firm, które nie zgadzają się na nierówne traktowanie w biznesie. Przedsiębiorczynie jednoczą siły, aby pokazać, że biznes to nie rodzaj żeński czy męski, a kompetencje, wiedza, doświadczenie i pasja. Sukces zaś nie powinien być definiowany przez płeć”.
W projekcie realizowanym przez Centrum Praw Kobiet swoje siły połączyły przedsiębiorczynie i działaczki społeczne z różnych branż. Podzieliły się one swoimi doświadczeniami, związanymi z dyskryminacją ze względu na płeć, a także firmują swoją twarzą edukacyjne posty w mediach społecznościowych. Wszystkie bohaterki kampanii wzięły także udział w profesjonalnej sesji fotograficznej, której kulisy można zobaczyć w serwisie YouTube.
Polskie przedsiębiorczynie opowiadają o prawach kobiet
Polki mają zagwarantowane równe traktowanie konstytucyjnie, ale do ideału dużo nam brakuje. Jak podkreśla Aneta Zadroga, twórczyni projektu Sukces jest kobietą, pracownice w dalszym ciągu zarabiają mniej niż pracownicy. Tymczasem w konstytucji jest napisane:
„Kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym. Kobieta i mężczyzna mają w szczególności równe prawo do kształcenia, zatrudnienia i awansów, do jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości, do zabezpieczenia społecznego oraz do zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji oraz uzyskiwania godności publicznych i odznaczeń”.
Mimo że kobiety stanowią w Polsce większość, bo 52 proc. ogółu ludności w wieku od 15 lat wzwyż, to tylko 45 proc. Polek z tego przedziału wiekowego jest aktywnych zawodowo, a pracujących pań ubywa. Tylko 63 proc. pracuje lub aktywnie szuka pracy – przypominają twórczynie kampanii. Mało tego, kobiety poświęcają dwa razy więcej czasu niż mężczyźni na nieodpłatną pracę związaną z pełnieniem funkcji opiekuńczych.
W gronie ambasadorek kampanii #ToTylkoPłeć znalazły się.:
- Justyna Grondke-Trąbska
- Justyna Dziedzic-Wińska
- Patrycja Bartosz-Burdiak
- Paulina Piliszek
- Dominika Kolmaga-Nowak
- Marta Omachel
- Sabina Obwiosło-Budzyń
- Monika Chajęcka – Mentorka 8. edycji książki Sukces jest kobietą
Każda uczestniczka akcji Centrum Praw Kobiet podzieliła się swoimi poglądami i doświadczeniami związanymi z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Twarze inicjatywy #ToTylkoPłeć poruszają tak ważne zagadnienia, jak: prawo do równego traktowania, profesjonalizm kobiet, czynniki blokujące pracownice w rozwoju zawodowym czy asertywność.
– Trzeba być asertywnym i zwyczajnie robić swoje. Jest faktem, że kobiety mają trudniej – tu nie mam wątpliwości. Czasami mam wrażenie, że nawet jesteśmy „karane” za prowadzenie działalności, choć nie dosłownie, rzecz jasna – mówi Monika Chajęcka, właścicielka kilku firm, w tym Welcomefinance. – Zawsze znajdzie się ktoś, kto chciałby coś wytknąć, a jednocześnie nie zawsze jest pewność, z czego to się bierze. Wydaje mi się, że może to mieć źródło w męskiej chęci pokazania siły, wyższości – dodaje przedsiębiorczyni.
„Kobiecy styl zarządzania” to mit
Inna uczestniczka kampanii, Marta Omachel podkreśla, że tzw. "kobiecy styl zarządzania" to stereotyp, na temat którego często się słyszy. Jak tłumaczy, kobiety w pracy czy biznesie są postrzegane jako osoby bardziej emocjonalne, częściej chodzące na kompromisy i mające mniejszy autorytet wśród swoich pracowników niż osoby płci przeciwnej.
– Skuteczna kobieta biznesu rozumie cel, do którego chce dążyć. Ma wizję i wierzy w to, co robi i co chce osiągnąć. Pokora, cierpliwość, uczciwość, umiejętność słuchania – to wszystko działa na naszą korzyść. Wymagamy więcej od siebie, ale potrafimy stawiać granice – mówi Marta Omachel, twórczyni i założycielka firmy M ART – projektowanie wnętrz.
Więcej informacji na temat nierównego traktowania kobiet i mężczyzn w Polsce, jak i na świecie, można znaleźć na stronie totylkoplec.pl. Z publikacji Centrum Praw Kobiet dowiemy się m.in., że w 113 krajach w dalszym ciągu nie wprowadzono przepisów, które nakładałyby na pracodawców obowiązek równej płacy dla kobiet i mężczyzn wykonujących taką samą pracę, w 18 krajach mężczyźni mogą zabronić żonie pracować, zaś w 7 krajach kobietom nie przysługuje zagwarantowany prawnie płatny urlop macierzyński.
Źródła badań i statystyk na temat sytuacji kobiet na rynku pracy:
- Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK.
- Raport Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2022”.
- Dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Książka Melindy Gates: „Moment zwrotny. Jak kobiety rosną w siłę i zmieniają świat”.
Czas na nowy telefon? Skorzystaj z okazji
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Pogrzeb Jadwigi Barańskiej w USA. Poruszające sceny na cmentarzu | ZDJĘCIA
- Gojdź ocenił nową twarz Edyty Górniak. Wali prosto z mostu: "Niech zmieni lekarza!"
- Na górze paryski szyk, a na dole… Nie uwierzycie w to, jak Iza Kuna wyszła na ulicę!
- Lidia Popiel wyjawia sekret o Bogusławie Lindzie. Tak naprawdę wygląda ich związek