Czym jest kobiecość dla kobiet po pięćdziesiątce, a czym dla młodszych osób? Zobacz, jak Polki postrzegają bycie kobiecą kobietą

Katarzyna Dębek
Kobiety po 50. roku życia najczęściej czują się kobieco, ale nadal takie poczucie ma mniej niż połowa Polek po pięćdziesiątce.
Kobiety po 50. roku życia najczęściej czują się kobieco, ale nadal takie poczucie ma mniej niż połowa Polek po pięćdziesiątce. 123 RF
Co druga kobieta uważa, że posiadanie długich włosów za ramiona jest bardzo kobiece. Na poczucie kobiecości ogromny wpływ ma także wygląd. Czy zawsze jednak myślimy o sobie w sposób stereotypowy? Sprawdziliśmy, co o byciu kobiecą sądzą Polacy.

Czym jest kobiecość? Czy Polki czują się atrakcyjne i kobiece?

Definicji kobiecości może być wiele. Na przestrzeni wieków to pojęcie się zmieniało. Kiedyś łączono je raczej z praktycznymi aspektami życia pań, ale również z ich wyglądem. Obecnie kojarzone jest ono z wrażliwością, delikatnością i troskliwością, ale kwestia wyglądu pozostała ważna. Duży wpływ na kreowanie wizerunku kobiety mają media, internet, nakazy i zakazy religijne, tradycje i zakorzenione w społeczeństwie stereotypy.

Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta przeprowadził badanie na temat tego, czy Polki czują się kobieco. Ponad 1000 osób (kobiet i mężczyzn) w wieku 20-59 lat odpowiedziało na kilka pytań związanych z tym tematem. Wyniki raportu mogą zaskoczyć wielu z was. Jak się okazuje, nasze rodaczki nie są przekonane o swojej kobiecości – a jej poczucie uzależnione jest od wieku i wyglądu.

Wygląd i uroda ma największy wpływ na poczucie kobiecości wśród Polek

Na wzrost poczucia kobiecości mają wpływ komplementy. Dodatkowym czynnikiem jest samopoczucie. Im większa satysfakcja z życia, tym badane czują się bardziej kobiece. Panie biorące udział w ankiecie wskazały następujące czynniki wpływające na to poczucie:

  • wygląd i uroda – 29 procent,
  • ubiór – 24 procent,
  • makijaż i kosmetyki – 18 procent,
  • włosy i fryzura – 12 procent,
  • sylwetka/figura -12 proc.

Z kolei powodami, dla których Panie nie czują się kobieco, jest niezadowolenie z własnego wyglądu (24 proc.), niska samoocena (22 proc.), nadwaga (20 proc.), zaniedbanie (17 proc.), a nawet ciało po ciąży (5 proc.).

– Wyniki badań wskazują, że wygląd jest bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość i dla kobiet i dla mężczyzn. W pytaniu, gdzie zapytano wprost obie płcie, czy kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjnym wyglądem, zgodziło się z tym 47 proc. kobiet i 54 proc. mężczyzn. Inne dane z badania jakościowego i ilościowego wskazują, że przeważają odpowiedzi bliskie tradycyjnym opiniom oraz postawom i panuje w tej materii spora zgoda po stronie obu płci, wyjaśnia Edward Korbel, socjolog z Instytutu SW Research.

Zewnętrzne postrzeganie kobiecości

Wygląd zewnętrzny ma ogromny wpływ na poczucie kobiecości. Respondenci uważają, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów, co najmniej poniżej ramion, tak uważa 50 proc. pań i panów w Polsce. Dla prawie połowy z nich kobiece jest także kosmetyczne poprawianie urody za pomocą np. tipsów czy sztucznych rzęs. A co wpływa negatywnie?

  • owłosienie na ciele (37 proc.),
  • umiejętność majsterkowania (10 proc.),
  • duże, widoczne tatuaże (12 proc.),
  • piercing w innych miejscach niż uszy (7 proc.).

Wewnętrzna kobiecość

Wygląd zewnętrzny to nie wszystko. Osoby biorące udział w badaniu wskazały cechy, które mają wpływ na postrzeganie kobiecości. Wymienili m.in.: wrażliwość (91 proc. pań, 85 proc. panów), delikatność, tak deklaruje 91 proc. kobiet i 86 proc. mężczyzn, a także troskliwość (89 proc. kobiet, 84 proc. mężczyzn). Natomiast, respondenci za zdecydowanie i raczej niekobiece uznają takie cechy jak: dominacja (18 proc. kobiety, 32 proc. mężczyźni), siła (13 proc. kobiety, 37 proc. mężczyźni), odwaga (6 proc. kobiety, 22 proc. mężczyźni).

– Postrzeganie kobiecości zmienia się i poszerza. Coraz więcej osób ma świadomość, że tzw. kobiece cechy to cechy (tylko i aż) stereotypowo postrzegane jako kobiece. Co ważniejsze, obserwujemy przebudzenie i większe – mówiąc językiem rynku – zapotrzebowanie na tzw. kompetencje miękkie, które są bliskie kobiecości. I choć kobiecość może nadal silnie kojarzyć się z określonym wyglądem, to coraz więcej pań odkrywa swoją nieoczywistą siłę i atuty z kobiecości, i to kobiecości definiowanej po swojemu, wyjaśnia Jowita Radzińska z Fundacji Gerlsy.

Poczucie kobiecości, a wiek

Polki nie są przekonane o swojej kobiecości. Duży wpływ na to ma wiek i zakorzenione stereotypy. Tylko 38 proc. mieszkanek naszego kraju uważa siebie za zdecydowanie kobiece. Panie po 50. roku życia mają większą świadomość siebie i to one czują się bardziej kobiecie niż te w wieku 30-39 lat. Być może dojrzałe kobiety, które już w swoim życiu wiele doświadczyły, wiedzą, że uroda przemija i to nie ona jest najważniejsza, nie warto też się przejmować tym, co nam narzuca społeczeństwo, czy wizerunek idealnej kobiety propagowany przez media.

– Im kobieta starsza, tym bardziej świadoma swojego „Ja". Respondentki wskazywały, podczas realizacji badań jakościowych, że kobiecość przejawia się różnie ze względu na wiek. Młodsze kobiety bardziej zwracają uwagę na swój wygląd, starsze natomiast skupiają się mocniej na cechach wewnętrznych i jakości swoich więzi, komentuje Natalia de Barbaro, psycholożka, publicystka, autorka książki „Czuła Przewodniczka". Dodaje: im większa satysfakcja z życia, tym bardziej czujemy się kobiece, niezależnie od wyglądu czy tego, co na sobie nosimy.

Kobiecość? Sama ją definiujesz

Definicji kobiecości jest wiele i każda z nas powinna stworzyć swoją niezależnie od tego, jakie są obecnie kreowane kanony piękna. O czym mówią inicjatorzy jednej z kampanii społecznej „Kobiecość to ja”.

– Poprzez kampanię „Kobiecość to ja" pragniemy zaapelować nie tylko do kobiet, a do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu, niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Naszą intencją jest, aby pomagać kobietom poczuć się kobieco niezależnie od tego, jakie są, a także czym się na co dzień zajmują. Chcemy szeroko zakomunikować, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale powinna mieć też społeczną akceptację do tego, aby być w pełni sobą, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.

Czas na nowy telefon? Skorzystaj z okazji

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kobieta

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet